Kalbarri, Lucky Bay en de laatste dagen van onze break

30 november 2017 - Kalbarri National Park, Australië

Op maandagochtend 27 november worden we wakker op een overnachtingsplek dichtbij Kalbarri National Park en na net ontbijt vertrekken we naar het park. Onze eerste stop is Hawks Head, een mooi uitzichtpunt met veel ruige kliffen en verschillende lagen gesteende gevormd door erosie. Dichtbij is ook de Ross Graham Lookout, waar we een uitzicht hadden over een kloof. Vanaf hier was een pad omlaag naar de rivierbedding. Natuurlijk hebben we dit gedaan, maar veel water stroomde niet meer in de rivier. De Franse meisjes waren hier anderhalve maand geleden nog geweest en gaven aan dat de rivier toen nog helemaal vol was. Het is dus echt een verandering van eind wintertijd tot begin zomertijd. Na deze twee uitkijkpunten zijn we naar de Little Z kloof gereden en hebben we de Z-Bend River Trail gelopen. Dit was een korte wandeling van slechts 2,6 kilometer, maar  wel een hele leuke. We moesten dalen via losse rotsen en steile ladders om bij de (droge) rivierbedding te komen. Na een tijdje door de bedding te hebben gelopen, stuitten we gelukkig wel op water. Vanaf dit punt hadden we hele mooie uitzichten de kloof in. Na deze wandeling reden we naar Nature's Window, een bijzonder gevormd gesteente in de vorm van een ruit. In het midden kon je naar en door de kloof kijken. Alsof het een natuurlijk raam was. Daarna nebben we de bijgelegen "Loop" gelopen. Een wandeling van 9 kilometer waarbij je over de kloof loopt, afdaalt, in de kloof langs de rivier loopt en wederom omhoog naar Nature's Window klimt. Overigens lag er in deze rivier wel water.

Na "The Loop" te hebben bewandeld, zijn we naar het dorpje Kalbarri gereden, wat in het park ligt en aan de Indische Oceaan. Hier hebben we boodschappen gedaan voor Lucky Bay, waar we onze roadtrip samen met Mick eindigen. Tevens een soort van teambuilding voor het meloenenseizoen begint. Lucky Bay is slechts 30 kilometer rijden van Kalbarri en ligt op de route naar Northampton. Voordat we naar Lucky Bay rijden stoppen we eerst bij een aantal kliffen langs de kust: Red Bluff, Pot Alley, Eagle Gorge, Island Rock en Natural Bridge. Iedere klif was er een op zich en allemaal ze hun eigen ruige schoonheid. Eenmaal aangekomen bij het huisje van Mick in Lucky Bay bereiden we al snel avondeten en steken we het kampvuur aan. Ook gaan we vissen, maar we vangen helaas niks. We zitten tot diep in de nacht om het kampvuur en slapen wederom letterlijk onder duizenden sterren. Prachtig!

De volgende dag nemen we voor het ontbijt een duik in de oceaan. Heerlijk! Vooral omdat het water warmer is dan de buitenlucht. We blijven dus een tijdje in de zee. Daarna gaan we ontbijten en halen we onze boogieboards op. Het blijft leuk om golven te pakken. Rond lunchtijd rijden we terug naar de farm. Eenmaal aangekomen blijkt dat we in tien dagen tijd 2490 kilometer hebben gereden en een netto rijtijd hebben van bijna veertig uur. Een echt roadtripje dus! Bij thuiskomt stond er trouwens een pakketje voor ons op tafel en lagen er allemaal verjaardagskaarten voor Loes. Van de familie hebben we een sinterklaaspakket gekregen met daarin allemaal typische Hollandse lekkernijen zoals pepernoten, stroopwafels, drop en Drentse Kosterworst. We waren allebei helemaal verrast en hmmm wat was het lekker! Ook de verjaardagskaarten waren zeer verrassend en super leuk om te ontvangen. Allemaal echt super bedankt! Sommige kaarten waren opengemaakt door de beruchte Australische Border Security. Er zat een gesealde sticker op met de tekst: "Opened for inspection by Customs". Ze zullen vast hebben gedacht: Waarom krijgt die Loes van Blanken ineens zoveel kaartjes tegelijk vanuit Nederland?

Woensdag 29 november doen we de hele dag niks en maken we de auto schoon. Overal ligt zand van alle stranden die we met onze Jeep hebben bezocht en dat is verder het enige wat we doen. De laatste dag van de maand november zijn we de hele dag naar Geraldton geweest. Daar zijn we eerst naar het West-Australian museum geweest. Super interessant en het blijkt dat hier vlak voor de kust twee Nederlandse scheepswrakken van de VOC liggen, de Batavia en Zuytdorp. Deze hele kustlijn heet dan ook de Batavia Coast. Wij Nederlanders waren hier eerder dan de Engelsen en nog niet zo lang geleden is er een schatkist gevonden met duizenden rijksdaalders uit de Gouden Eeuw. Super interessant om een stukje over onze Nederlandse geschiedenis hier in het afgelegen Geraldton te leren. Een hele afdeling is ingericht over deze binding met Nederland. Verder zijn er thema's over lokale (zee)dieren, Aborignals en de Tweede Wereldoorlog te lezen. Wij wisten niet dat de Duitsers met hun schepen hier voor de kust lagen. Volgens mij een beetje ver uit de richting haha. Na het museum hebben we onze boodschappen gedaan en zijn we weer naar Northampton gereden.

In november hebben we dus niet zoveel gewerkt en hebben we vooral uitgerust voor het Meloenenseizoen dat morgen begint. Daarnaast hebben we super veel genoten van de week op Lucky Bay, Loes' verjaardag en natuurlijke onze roadtrip! Voor iedereen alvast fijne feestdagen en een gelukkig 2018. Voor ons zal dat zeker lukken en jullie horen volgend jaar weer van ons!

1. J van Blanken:
    11 december 2017
    Jullie ook fijne Kerstdagen en een heel gelukkig en gezond 2018. Oma
  2. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    3 januari 2018
    wij wensen jullie een heel gelukkig, gezond en avontuurlijk 2018,we hopen snel weer wat van jullie te horen!! xx