Karijini National Park

12 augustus 2017 - Karijini National Park, Australië

Donderdagochtend 10 augustus vervolgen we onze weg naar Karijini. Het is een prachtig golvende weg door een heuvelachtig landschap (blijkbaar allemaal mijnen). We hebben het gevoel dat we door het decor van een oude western film rijden, maar dan wel over een hele goede geasfalteerde weg. De Great Northern Highway mag zich oprecht "great" noemen en gaat langs de Mulga Downs en Juna Downs. De weg gaat dwars door de Munjina East Gorge en is geweldig, we verwachten dus heel veel van Karijini. Wat zijn we blij dat we gisteren halverwege zijn gestopt! We enteren het Karijini National Park en het de omgeving lijkt getekend. Als in een tekenfilm, alleen roadrunner en coyote missen nog!

Na een kort bezoek aan het Visitor Centre zetten we ons kamp op in de Dales Campground. We spenderen de middag in de Dales Gorge en doen alle wandelingen hier. We lopen eerst de Gorge Rim Walk, een hele simpele wandeling over de rand van de kloof. Vanaf verschillende uitkijkpunten kijken we heel mooi de Dales Gorge in. Vervolgens dalen we vis een stalen trap de kloof in en komen we bij de Fortescue Falls. Een brede waterval die uitkomt in een waterpoel. De waterval heeft veel verschillende plateaus en de kleuren zijn prachtig. Vanaf deze waterval liep een pad naar de Fern Pool. Daar aangekomen zagen we het kraakheldere waterpoeltje waar een watervalletje in stroomde. Er zaten heel veel visjes in het water en om de poel zaten een stuk of tien Kaketoes in een andere kleur dan die we normaal gesproken zien. Tom nam een heerlijke verfrissende duik. Loes sloeg die liever over, omdat ze het een beetje koud had. Tja, we zijn ook niet meer in het droge warme Noorden en het is hier slechts 25 graden, haha! We liepen van de Fern Pool over hetzelfde pad terug naar de Fortescue Falls.

Vanaf hier begon de Dales Gorge Walk, een wandeling door de kloof. In de kloof was het een stuk spectaculairder dan van bovenaf. We klommen over rotsen en sprongen via grote keien over de rivier. Aan het einde van de wandeling kwamen we bij de Circular Pool. We hadden het beste voor het laatst bewaard, want jeetje, wat een paradijs was dit! De verschillende lagen van de Gorge zijn waanzinnig mooi en hebben allerlei verschillende kleuren. Het mooiste eraan is dat er een waterval via de wand naar beneden valt, en dat delen van de wand begroeid zijn met planten! We ontmoeten hier ook Tyson en Meg, een Australisch stel uit Perth die onderweg zijn naar Noosa, de omgekeerde route van ons dus. Wel grappig dat wij ze alle mooie plekken konden vertellen, aangezien dit ook hun eerste reis door Australië is. Ze nodigden ons 's avonds uit voor een paar biertjes bij hun campspot. Vervolgens moeten we nog een kort steil stukje omhoog om daarna weer bij onze kampeerplek uit te komen. Na het eten gaan we naar Tyson en Meg, super gezellig. Ze zijn erg gastvrij en krijgen een paar biertjes en whiskey. Meg kan erg goed gitaar spelen en speelt een paar eigen liedjes. Alleen een kampvuur ontbreekt nog. Het is stervenskoud met een koude wind, maar de gezelligheid overwint en tegen 23:00 uur gaan we terug naar onze auto. Voor ons doen erg laat!!

Op vrijdagochtend 11 augustus gaat de wekker om 07:00 uur, want we hebben vandaag een drukke dag. We willen zo efficiënt mogelijk reizen dus gaan we drie verschillende locaties in Karijini bewonderen en bewandelen. Tegen 09:00 uur rijden we naar de Kalamina Gorge waar we een wandeling maken dwars door de kloof! Ontzettend leuk want we moeten over rosten klimmen en telkens de rivier over steken door van steen naar steen te springen. De wanden van de kloof zijn prachtig en gigantisch hoog. Ze hebben wel duizenden lagen en veel verschillende tinten rood, grijs en bruin. De wandeling komt uit bij de Rock Arch Pool waar we even genieten om vervolgens via dezelfde weg terug te lopen.

We pakken de auto en rijden naar onze tweede locatie van vandaag: de Knox Gorge en Joffre Gorge. De rit is over een slechte onverharde weg. Onze volgende wandeling  gaat door de Knox Gorge. Via een steil en slibberig pad dalen we deze kloof in. We klauteren over allemaal losse rosten en stenen, nog meer dan de vorige wandeling en dat vinden we natuurlijk heel erg leuk. Aan het eind van de wandeling, wordt de kloof heel smal en zijn de wanden enorm! We voelen ons zo klein en het is hier zo vredig. Het water stroomt verder, maar het is zo smal dat wij er niet meer doorheen passen. Slecht vier kilometer verderop is de Joffre Gorge en de bijhorende Joffre Falls, die we vanaf een uitkijkpunt bekijken. Mooi, maar veel water stroomt hier niet dus we besluiten de kloof niet in te gaan. We kunnen het hele pad vanaf dit punt zien, dus het heeft voor ons geen meerwaarde.

Onze derde locatie van vandaag zijn de Hancock Gorge en Weano Gorge. We beginnen met de wandeling door de Hancock Gorge. Het is graad 5 dus we doen onze sneakers aan. Een ladder brengt ons in de kloof. Halverwege moeten we schoenen uit doen en achterlaten, want we moeten door water en over randen klimmen. Superleuk en we komen uit bij het "Amfitheather". Hele mooie door natuur gevormde gesteente dat lijkt op een tribune met een podium in het midden en de rotswanden er omheen zijn heel hoog. Vervolgens kunnen we de weg vervolgen door de Spider Walk. Een heel mooi smal gangetje. Hier kunnen we kiezen: tot onze heupen door het water of klauteren als Spider-Man over de rotswanden. Er loopt een watervalletje onder ons door en we komen uit bij de Kermit Pool. Super leuk en we gaan beiden keihard onderuit. We staan stil, maar het is hier spekglad en het water stroomt je benen onder je vandaan. Na eerst om elkaar bezorgd te zijn, lachen we elkaar daarnaar minutenlang uit, wat een grappig gezicht. We hebben de hele wandeling gefilmd, maar helaas de val niet! Deze kloof was echt super mooi en vooral heel avontuurlijk om te bewandelen en klauteren. Spanning alom!

De volgende wandeling doen we in, door en over de Weano Gorge. Na wederom een steile afdaling gaan we eerst rechtsaf, het pad richting de Handrail Pool. We trekken onze schoenen uit en lopen door het water door een steeds smaller wordende kloof. Na tien minuten lopen, is de kloof zo smal dat we de muur aan beide kanten aan kunnen raken. De kloof word na een tijdje een stuk breder, hier is het water ook dieper en het lijkt een bassin, want direct na deze poel komt en weer een smalle stroom die na een paar meter met een waterval naar beneden valt in een nog grotere waterpoel! Hier kun je via een reling en een paar treden naar beneden. Het is hier magisch mooi! We lopen het zelfde stuk terug naar het begin, hier begint ook de Lower Weano Gorge wandeling. Dit vonden we niet zo bijzonder en de Upper Weano Gorge wandeling ook niet. Het hoogtepunt was toch echt de Handrail Pool.

Na alle wandelingen van vandaag door alle kloven stoppen we nog bij de Junction en Oxer Lookout. Dit uitkijkpunt heet Junction Lookout, omdat hier vier kloven samenkomen, de Hancock, Weano, Joffre en Red Gorge. Een echt knooppunt dus en een van de mooiste dingen ooit gezien. Wat geweldig en imposant. De kracht van de natuur is fascinerend wat het in de loop der jaren heeft gevormd. We rijden snel voordat de zon ondergaat naar onze overnachtingsplek en genieten bij een kampvuur na van deze mooie dag. We hebben het erover dat we eigenlijk niet zoveel snappen van het moeilijkheidsgraadsysteem van alle wandelingen in Australië. Ze werken van "Grade 1" tot en met "Grade 5". Graad 3 is "Enige hike ervaring vereist", graad 4 "alleen voor ervaren hikers" en graad 5 "alleen voor heel ervaren hikers". In het begin waren we bang om graad vijf te doen en gingen we alleen voorbereid op pad, maar het blijkt dat we graad vijf in een derde van de voorgeschreven tijd doen en graad drie en vier zelfs nog minder. Wij hanteren de levels nu als volgt: Grade 1-3 op blote voeten, Grade 4 op slippers en Grade 5 op sneakers. We zijn eigenlijk wel benieuwd hoe zij een Mount Everest Basecamp wandeling zullen ranken, graad 83.000?

Vandaag zaterdag 12 augustus is onze laatste dag in Karijini National Park. Nu al een van onze hoogtepunten van Australië, wat is het hier mooi en we zijn benieuwd wat ons vandaag brengt. We gaan vandaag Mount Bruce beklimmen, een wandeling van negen kilometer naar de bergtop. De wandeling begint vrij makkelijk en gaat met een lichte stijging omhoog. Na ongeveer twee kilometer, zijn we al op redelijke hoogte en het waait kei en kei hard! We moeten over losse en gladde rotsen omhoog en er hangt een kabel aan de rotswand om je aan vast te houden. De wind blaast ons bijna omver en we moeten laag blijven om verder te komen. Best wel eng. De wandeling is prachtig en we hebben een uitzicht over de Marandoo ijzerertsmijn en over het National Park. Het is ook best interessant om van bovenaf een werkende mijn te zien met al die enorme werktuigen en treinen.

Na de wandeling zijn we naar Tom Price gereden, een klein mijnstadje waar we onze water- en voedselvoorraad weer aanvulden en vervolgens doorreden naar Paraburdoo. De weg er naartoe is prachtig! Een golvend, heuvelachtig landschap met  rode rotsen, droog lichtgroen gras afgewisseld met donkerder groene boompjes en prachtig paarse bloempjes.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mart Van Blanken:
    15 augustus 2017
    mooie verhalen weer jongens, en wat gaaf die mijn bij Tom Price! geniet ervan en doe voorzichtig x Mart
  2. Harriet:
    16 augustus 2017
    Wat een spannend verhaal met al die kloven!
    Blij dat het goed is gegaan
  3. Gerrie van Penderen:
    18 augustus 2017
    Hoi Loes en Tom. Ik heb even door jullie foto album gebladerd, prachtig wat jullie allemaal zien en ons ook laten zien. Ook erg leuk jullie reis verslag. Ik blijf jullie volgen, niet iedere dag of week maar zo af en toe kijk ik waar jullie zijn en geniet ik van die prachtige foto's. Nog veel plezier samen. Groetjes Gerrie
  4. J van Blanken:
    20 augustus 2017
    Hoi lieve kinders. Wat zien jullie veel en alles is even prachtig. De verhalen zijn prachtig maar de foto,s nog mooier. Ik geniet er volop van. Blijf voorzichtig en nog veel genieten. Dikke kus van oma. Met mij gaat het goed.