Sydney: Maart en living with Erik

31 maart 2017 - Waterloo, Australië

Nadat we het huis van Alen verlaten, waar we tien dagen met veel plezier hebben gewoond, moesten we het huis bij Erik gereed maken op onze komst. En dat gaat geheel op Erik's manier. Dat betekend, hij maakt er een feestje van. Er worden ijs en koekjes gehaald, en het uitzoeken van een luchtbed is een ware sport. Erg vermoeiend om overal over te debatteren... Welke smaak ijs, welke kleur kleerhangers, een ronde of een rechthoekige prullenbak en noem maar op. Ons boeien de kleuren en smaken vaak niet, maar toch wordt er enorm getreuzeld in de winkels.

Erik is een ontzettend gezellige huisgenoot. We koken samen, eten samen, hebben film avonden, eten veel ijs en koekjes.... gelukkig is er een zwembad en sportschool bij het appartement waar we dankbaar gebruik van maken! In de eerste week was op zaterdag 4 maart de Mardi Grass Parade in Sydney, de grootste lesbian en gayparade van het Zuiderlijk Halfrond. We zijn met z'n drieën naar de parade gegaan en we hadden ontzettend veel lol! Het was ontzettend grappig, want Erik maakt echt met iedereen een praatje!

De dag na Mardi Grass kwamen we thuis van werk en had Erik een nieuwe televisie gekocht om samen in 4K films te kunnen kijken. Samen leven met Tom en Erik, betekend eindeloze discussies waar ze beide helemaal in op gaan! Om gek van te worden! De rol van Amerika in de wereld, de belangrijkheid van geld, geluk, wereldeconomie, hoe vrouwen denken over mannen, cultuur, reizen, iedere dag wel een andere filosofische discussie. Voor mij (Tom) erg interessant en leerzaam om deze gesprekken met een Amerikaan in het Engels te voeren, maar Loes wordt er helemaal gek van, omdat we er helemaal in op gaan en echt alle mogelijke voorbeelden worden erbij gehaald. Samen leven met Erik betekent ook de hele dag flauwe grappen, leuke anekdotes, inside jokes en ander slap geouwehoer. Kortom, het is echt heel gezellig met Erik. Het is alsof we hem er jaren kennen, en hebben inmiddels echt een goede band met hem. We noemen het huis, the Little Family. We weten zeker dat we ook na de periode bij hem in huis nog contact met hem zullen houden. Een gouden kerel, doe eigenlijk te goed voor deze wereld is.

We mogen Eriks auto vaak mee en dat is erg handig in een grote stad als Sydney. Daardoor kost het ons maar 15 minuten naar verschillende stranden, we hebben daar dus heel erg geluk mee. Het tweede weekend bezoeken we een strand in het zuiden van Sydney: "Congwomg Beach", er valt hier niet veel te beleven, maar je kan hier lekker chillen. Iets later rijden we verder naar Coogee Beach, een hippe area met een mooi strand. Het is hier echt gezellig, er chillen veel mensen op het grasveldje voor het strand en er is muziek te horen. 'S avonds probeert Erik mee te zingen met André Hazes, maar echt klinken wil het niet. Hij probeert sowieso vaak Nederlands te praten via een vertaalapp, echt heel grappig.

De maandag erna, 13 maart doen we een Sydney Tour met een gids. We gaan langs wat hotspots van de stad en krijgen een lesje over de geschiedenis van Australië en in het bijzonder Sydney. We komen op plekjes waar we anders niet zouden komen, en ontdekken kleine steegjes met kunst of verborgen barretjes. De tour eindigt in The Rocks, waar de eerste nederzetting van Australië was. Na de tour gaan we naar het Sydney Opera House, lopen we er een rondje er omheen, maken we natuurlijk de gebruikelijke toeristische foto's en lopen we daarna door de Royal Botanic Garden. Hier vinden we veelvuldig de Australische Witte Ibis, een witte vogel met een pikzwarte kop en snavel. Een heel bijzonder gezicht, zie foto!

De dag erna is Loes naar de kapper geweest en heeft ze dertig centimeter van haar afgedaan. Het was even wennen, maar het is een stuk frisser!!!! Vrijdag 17 maart zijn we eerst met Erik naar the Establishment geweest, een club in Sydney en hebben we met Kelly afgesproken. Met haar zijn we later naar de club van Queen B en haar man Jay-Z, the Carter, geweest. Hier waren allemaal sketches van de Carter Family op de muur getekend.

Maandag 20 maart spraken we op onze vrije dag weer af met Kelly en gingen samen met Erik naar Bondi Beach, het meest bekende strand van Sydney. We hadden er ons heel wat van voorgesteld, maar eigenlijk vonden we het een beetje tegenvallen. Het was druk en levendig, maar het strand was niet het mooiste wat we hadden gezien. De buurt daarentegen was heel gezellig en hip. Leuke koffietentjes en barretjes. In een van de barretjes gingen we koffiedrinken en kwamen ook Alessandro en Valerie erbij, het Italiaans/Franse stel waar we eerder meer hadden samen gereisd rondom Melbourne. Het was eigenlijk toevallig dat iedereen die we in Melbourne hadden ontmoet en nog contact mee hadden nu tegelijk samen was. 'S avonds aten we samen met Erik en Kelly en hebben we nog een film gekeken.

Op vrijdag 24 maart kwam Odille, nadat ze de East Coast had bereisd, Tom spontaan op het werk opzoeken. De verhuurdepot was dichtbij de koffiezaak. Odille bleef twee nachtjes bij ons in het appartement overnachten, omdat ze daarna doorvloog naar Tasmanië en het lastig is om in het weekend een hostel te vinden. Die vrijdagavond zijn we met Alen en Odille wederom naar de Spice Alley geweest. Heerlijk uiteten, voor relatief weinig geld! 'S avonds ontmoette ze Erik en die twee waren gelijk vriendjes. Mooi om te zien dat vrienden van ons vrienden met elkaar worden. De volgende dag ging ze al samen met Erik en Alen naar een "House Colding Party". Die gekke Aussies zoeken ook voor alles een reden om te feesten. 'S avonds hebben we met z'n allen gebarbecued en hebben we "cards against humanity" gespeeld. Het was erg gezellig, werd 03:00 uur en wij moesten de volgende dag werken om 08:30 uur!! Je kan wel raden dat wij het de volgende dag dus zwaar hadden en Odille had een zware vlucht naar Tasmanië.

Na dit gezellige weekend hadden we maandags onze wekelijkse vrije dag. We zijn samen met Erik naar een heel mooi verlaten afgelegen strandje geweest in Manly. Hier verloor Erik zijn bril in de golven. Daarna zijn we doorgereden naar Manly Beach en hebben we koffie gedronken koffietentje. We zijn teruggereden over de Sydney Harbour Bridge om van het uitzicht te kunnen genieten.

De volgende dag kwam Alen tijdelijk bij ons wonen, omdat hij zijn huis had onderverhuurd via AirBnB. Dat werd dus weer een gezellig weekje met films en samen eten!!!! De maand april omschrijven we in de volgende blog, omdat het anders zo'n massaal verhaal wordt!

1. Benno:
    24 april 2017
    Als het zo doorgaat worden jullie nog wijze mensen!
  2. Mirjam:
    24 april 2017
    Geniet van de vrijheid (ook al moet je tussendoor ook werken)!
    Heerlijk te lezen , wat jullie meemaken...
  3. Marleen Coopman:
    24 april 2017
    Super verslag van 'het dagelijks leven' in Australië. @ Benno, de wijzen komen al uit het oosten! Niks meer aan doen!
  4. Andrea:
    25 april 2017
    Eindelijk weer een bericht, bedankt!!!
  5. J van Blanken:
    28 april 2017
    Wat een mooie verhalen en foto's. Ik verbaas me er over dat je iedereen daar maar zo vertrouwt, door maar zo bij iemand te blijven slapen. Fijn dat jullie een nieuwe auto hebben. Geniet maar fijn samen. Nog een mooie tijd! Veel liefs van mij. Kus oma.
  6. Yvonne:
    29 april 2017
    Geweldig dat jullie het zo fijn hebben,en wat een aardige mensen allemaal,blijf maar lekker genieten van alles. Liefs Willem en Yvonne