Australia Day: Dolfijnen in de ochtend en een bezoek aan Russell

26 januari 2018 - Busselton, Australië

Vandaag is het 26 januari 2018, oftewel Australia Day. De grootste feestdag in Australië, waarbij de Australiërs de aankomst van de vloot onder leiding van kapitein Cook in Botany Bay (Sydney) op 26 januari 1788 vieren. Overigens is er veel protest onder aborignals en linkse activisten om de datum van Australia Day te verplaatsen, omdat ze vinden dat Australia Day voor iedereen moet zijn en dat zeker niet de kolonisatie en uitroeiing van hele stammen moet worden gevierd. Maargoed, genoeg geschiedenis en politiek. Voor ons is het een dag als iedere andere. We staan op en zoeken een mooi plekje voor ons ontbijt. Vandaag kiezen we voor Koombana Beach, waar mooie overdekte picknickbankjes zijn geplaatst. Ideaal, hoeven we onze tafel en stoelen niet op te zetten en hebben we mooi bescherming tegen de brandende hete zon van vandaag. Terwijl we ontbijten zien we op nog geen honderd meter bij ons vandaan twee dolfijnen zwemmen. De mensen die op het strand liggen, kunnen met ze zwemmen. Geluksvogels!

Na het ontbijt zijn we naar de Marlston Lookout Tower gereden en hebben we deze toren beklommen. We hadden een ver uitzicht over de stad en de oceaan, maar heel bijzonder is Bunburry niet. We gaan dus snel verder en kiezen nu om een duik in de Indische Oceaan te nemen, want het is ontzettend heet vandaag.

Na deze heerlijke verfrissende duik zetten we koers richting het zuiden. We zien dat de eerstvolgende plaats Busselton is. Hmm, die plaats komt ons bekend voor en na een tijdje weten we het weer. Daar woont Russell, de man die we in Broome hebben ontmoet en we daarna nog een biertje mee in Northampton hebben gedronken op zijn weg naar huis. We bellen Russell en spreken af in de pub. Het is tenslotte Australia Day! Samen met Russel gaan we naar de Busselton Jetty. Het is met 1,8 kilometer lang de langste houten pier van het zuidelijk halfrond. Behalve zijn lengte is er niet veel bijzonders aan. Aan het eind van de pier is een museum en een tegenovergesteld aquarium. Je loopt achter en onder een glasplaat door de oceaan. Dit vonden we vrij prijzig dus hebben we niet gedaan en we duiken liever een keer voor hetzelfde geld. In de avond hebben we een paar biertjes bij Russel thuis gedronken en ook Russell bood aan dat we konden blijven overnachten.