Cameron Highlands: Hele grote theevelden en mos in het oudste regenwoud ter wereld

9 augustus 2019 - Cameron Highlands, Maleisië

Na een busreis van tweeënhalf uur arriveren we 90 kilometer verderop in Tanah Rata, een klein plaatsje in de Cameron Highlands. Deze regio ligt op 1500 meter hoogte en is daarmee het hoogste gebied van het vasteland van Maleisië. Het plateau is door William Cameron ontdekt tijdens zijn expeditie in 1885. Na ontdekking worden de hoogvlakten voornamelijk gebruikt voor theeplantages. Door de hoge ligging en dus aangename temperatuur (10-25 graden) in het gebied was het voor de Engelsen tijdens de koloniale tijd ook een plek om terug te trekken en verkoeling te zoeken. Tegenwoordig is het heel erg  in trek bij lokale toeristen uit Kuala Lumpur of Ipoh en bij internationale toeristen.

Na aankomst in Tanah Rata checken we in in ons hostel, gaan we lunchen en verkennen we het kleine stadje. Er is hier vrij weinig te doen in het plaatsje zelf, alles draait om wandelingen en tours in de groene omgeving. ‘s Avonds gaan we uiteten bij een heel lekker Indiaas restaurant, een van de drie lokale keukens in Maleisië naast Chinees en Maleis.

Op donderdag 8 augustus hebben we een halve dagtour geboekt. Samen met vijf Chinezen, een Maleisische vrouw en onze gids zitten we in een grote Landrover die blijkbaar nodig is om de hoogste berg van het gebied op te rijden. Tijdens deze rit komen we langs de theeplantages van BOH, de bekendste van Maleisië. De uitzichten over de golvende theeplantages zijn heel erg mooi en gedurende onze stop vertelt onze gids Ahmed heel erg veel informatie over thee. Zo leert hij ons dat het bij thee niet om de plantsoort gaat, maar om het proces. Iedere plant die je op deze manier verwerkt wordt dus thee. Vandaar dat we zoveel verschillende soorten thee ter wereld hebben, zoals in Zuid-Afrika de rooibos thee. Natuurlijk haalt hij nog even aan dat Nederland ook zijn eigen thee heeft: Marihuana Thee. Tea staat voor Taste en Aroma. Een mix van Nederlands en Engelse woorden, wat komt doordat de Nederlandse thee hebben uitgevonden en de Engelsen het hun nationale drankje hebben gemaakt. Thee is ontstaan als medicijn en er zijn drie soorten thee: groene thee (niet geoxideerd), Chinese thee (half geoxideerd) en zwarte thee (volledig geoxideerd). Witte thee en zilver thee zijn de meest fijne blaadjes van de theeplant die worden gebruikt voor het proces, worden met de hand uitgezocht en zijn daarom duurder. De fruitsmaken in thee zijn altijd chemisch toegevoegd en heeft niet zoals met koffie en wijn te maken met de manier verbouwen. Nu weten we ook eindelijk wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten thee dat we drinken. Hoe hoger de theeplantage is gelegen hoe beter de kwaliteit, maar ook hoe langzamere planten groeien. Commercieel gezien zijn de theeplantages in de Cameron Highlands perfect in balans.

We rijden onze weg naar boven waar het Mossy Forest is gelegen. In het hele bos is overal mos te zien! Op de boden, de bomen en de houten boardwalk. Dit komt doordat er telkens nevel door het bos komt. Doordat het zo hoog gelegen is, hangen er constant wolken in het bos die nevel loslaten. Ook de temperatuur helpt mee aan het groeien van mos. Het ziet er prachtig uit. Met een leeftijd van 230 miljoen jaar oud is dit het oudste “rainforest” ter wereld. Hé, dit hebben we eerder in Maleisische gehoord, dus we confronteren hem met onze kennis over de Danum Valley. Meteen heeft hij een antwoord klaar en zegt ja dat is de oudste jungle ter wereld, dit het oudste “rainforest”. Het gaat mis met de vertalingen in het Engels, want rainforest en jungle zijn volgens alleen termen die in de tropen voor kunnen komen. Het verschil tussen de twee is de hoogte waarop het is gelegen. Eigenlijk heb je geen “Forest” in Europa, maar zou je het een woud moeten noemen. In hoeverre dit allemaal waar is hebben we niet geverifieerd, maar Ahmed weet wel heel veel te vertellen over de natuur en met name het tropische klimaat en alles wat daar bij komt kijken. Hij plukt ook bepaalde bloemen en planten voor ons die de lokale bevolking voor medicijnen gebruikt en vertelt hoe we weten en kunnen testen wat we kunnen eten uit de natuur. Kortom, een hele interessante spoedcursus overleven. Na even door het bos te hebben gelopen rijden we over dezelfde weg langs de theeplantages naar beneden. We stoppen nu bij de fabriek en het theehuis van BOH. De theevelden hier zijn heel erg mooi. Onze laatste stop tijdens de tour was een aardbeienplantage, voor ons natuurlijk niet heel bijzonder, maar hij wist wel te vertellen dat aardbeien oorspronkelijk uit Nederland kwamen. Zo leren we vandaag aan de andere kant van de wereld meerdere uitvindingen en ontdekkingen van ons mooie kikkerlandje. Na de tour gaan we lunchen en huren we een scooter. We bezoeken de andere theeplantages en een vies meer. Hier draaien we meteen weer om. Ook rijden we naar het “Smokehouse hotel”, een heel mooi oud hotel gebouwd in Engelse stijl. Het heeft ook een thee huis waar we om 16:00 uur een lekkere “cup-of-tea” bestellen. In de avond gaan we wederom om uiteten bij het lekkere Indiase restaurant. Het is druk, heel erg druk en worden bij twee anderen, voor ons wildvreemden, aan tafel gezet. Zo gaat dat in Azië en is eigenlijk een heel leuk concept, zo kom je makkelijk in gesprek met mensen. Na een kort gesprek in het Engels komen we erachter dat we alle vier Nederlands zijn om vervolgens erachter te komen dat we uit Hengelo en Enschede komen en dat we ook nog dezelfde mensen kennen, wederom een bijzondere ontmoeting aan de andere kant van de wereld.

Al vroeg lopen we op vrijdag 9 augustus naar het busstation om de bus van 08:45 uur naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, te nemen.