De groene rijstvelden en traditionele dorpjes rondom Sapa

18 september 2018 - Sa Pa, Vietnam

Maandagochtend 17 september zijn we dus na een nachtbusrit aangekomen bij het busstation in Sapa. Na een paar uur in ons hotel te hebben geslapen, openen we onze gordijnen en zien we voor het eerst de omgeving in het daglicht. Vanaf de vijfde verdieping kijken we over het dorpje èn een groot dal met daarachter bergen en rijstvelden. Alleen maar groen om ons heen. Het uitzicht is simpelweg in één woord te omschrijven als fenomenaal! We gaan met ons twee voor een wandeling door het stadje en scoren een ontbijtje met noedels en rundvlees. Ook proberen we de lokale “Sapa Thee”. Een beetje een teleurstelling, want deze was enorm bitter. Na het ontbijt vervolgen we onze weg naar de markt. Bij de kraampjes verkopen ze voornamelijk souvenirs, handgeweven spullen, schoenen en kleding. Na enkele kraampjes te hebben gepasseerd is het raak, mevrouw van Blanken heeft haar eerste souvenir. Een massage roller van jade, speciaal voor het gezicht. Wat ons opvalt is dat de meeste verkopers achter hun marktstal liggen te slapen en we moeten ze echt wakker maken om te kunnen betalen. Buiten is een grote voedselafdeling, waar we onze ogen uitkijken. Levende vissen springen rond in kleine teiltjes. Kaalgeplukte kippen liggen tentoongesteld in de volle zon. Om maar niet te denken aan het feit dat de restaurants hier ook hun boodschappen doen, denk maar niet dat ze hier gekoelde vrachtwagens hebben die hun levering op locatie brengen. Ook de rest van het vlees ligt volop in de zon tentoongesteld. Het is een genot om op deze, vooral door de lokale bevolking, druk bezochte markt rond te lopen en te zien dat het voor iedereen de normaalste zaak van de wereld is om hun vlees op deze manier te kopen. En wij bij de Albert Heijn gooiden alles al weg als het ook maar iets te lang uit de koeling was geweest.

Na terugkomst bij het hotel wordt ook Rinse wakker en samen gaan we opzoek naar een koffietentje en motor-verhuurbedrijf. Na Rinse’s ontbijt en onze lunch vinden we een motorverhuurbedrijf. Het is hier gelukkig rustiger dan in Hanoi, dus we durven het aan om zelf motor te rijden. Voor minder dan vijf dollar hebben we een motor voor de hele dag en een volle tank is $2,50, mooi goedkoop dagje uit dus! Rondom Sapa liggen een heleboel traditionele bergdorpen, waar iedereen nog heel traditioneel woont en de bewoners lopen allemaal in traditionele kleding. Erg kleurrijk en heel veel stoffen. Ze hebben ook allemaal van die mooie rieten punthoeden op, veel meer Vietnamees dan dit wordt het niet. We stoppen overal en kijken onze ogen uit! De rijstvelden zijn magisch! Alles is zo groen en zo vol begroeid. We zijn echt in de perfecte tijd van het jaar in Vietnam, aan het einde van het regenseizoen. De velden zijn dus nog steeds groen en de regen wordt minder. Wij hebben overigens vandaag heel veel geluk met het droge weer. Om ons heen zien we mensen op het land werken en er lopen waterbuffels over de weg! In de avond gaan we uiteten bij Little Sapa dit hebben we gelezen in de Lonely Planet en het is er ook bommetje vol. Het menu ziet er lekker uit en we kunnen niet echt kiezen, dus bestellen we alles wat we willen. We bestellen heel veel, het lijkt wel een complete rijsttafel. Het eten is mega lekker en de rekening is spotgoedkoop. We geven vijf dollar fooi, voor ons doen niet veel en vrij normaal, maar de eigenaresse was eerst echt in shock en daarna heel oprecht dankbaar. Echt bijzonder om te zien.

Onze tweede dag in Sapa huren we wederom een motor. Vandaag willen we her andere deel van de regio verkennen. Eerst stoppen we bij een hele hoge waterval, maar vandaag hebben we minder geluk met het weer. Het regent de hele dag en we hebben helaas geen uitzichten over de rijstvelden en dalen. Het is dus niet meer dan een nat ritje. Halverwege de rit halen we een kopje koffie in een stalletje op straat, eigenlijk alleen om even te schuilen van de harde regen. Af en toe vangen we een glimp op van het dal en het mooie uitzicht, maar dat is telkens snel voorbij. Loes vind in het stalletje een mooie sjaal die we kopen en daarna vertrekken we weer terug richting Sapa. In de avond eten we nog een keer bij Little Sapa omdat dit zo goed in de smaak was gevallen. De eigenaresse herkent ons. We krijgen zelfs gratis bier en wederom is het eten fantastisch. Goede keuken de Vietnamese keuken. Na het eten lopen we nog een bar in om nog wat te drinken. We maken het niet te laat, want morgen gaan we met de bus naar Hà Giang, ons volgende avontuur.

1. Marianne:
    Geweldig om te lezen.
    Mooie foto’s ook.
    Geniet er elke keer van.
    Jullie ook uiteraard.
    Geweldig hoor!
  2. Harriet:
    30 november 2018
    Mooie foto’s om een indruk te krijgen van het kleurrijke land!
  3. Benno:
    Och wat leuk toch weer!