Het kleinste en schoonste land van Azië: Singapore

11 september 2018 - Singapore, Singapore

Op maandagavond 10 september verlaten we Australië om 23:15 uur vanuit Canberra met onze favoriete luchtmaatschappij Singapore Airlines. Het vliegveld van Canberra is relatief klein, met slechts één internationale gate. Welgeteld duurdere het slechts 10 minuten vanaf de ingang, naar de check-in, twee keer door de douane en naar de gate. Bizar snel dus. Daar waren we dan twee uur aan het wachten totdat we konden boarden. Na een vlucht van acht uur landen we om 5:00 uur ‘s ochtends in Singapore, het kleinste land van Azië, maar tevens ook een van de modernste landen ter wereld. Met een oppervlakte van 716 vierkante kilometer is het maar heel iets groter dan onze eigen Noordoostpolder.

Bij aankomst op het vliegveld in Singapore genieten we van alle mooie tuinen en watervallen op het vliegveld.  We lopen naar het metrostation en gaan naar ons hostel. Bij aankomst is het nog steeds maar 06:00 uur en pikkedonker. We kunnen helaas pas om 14:00 uur inchecken. Met andere woorden, we droppen onze bagage en gaan direct op pad. Enigszins vermoeid lopen we eerst naar de Gardens of the Bay. In de verte zien we het imposante Marina Bay Sands Hotel al liggen en als we dichterbij komen zien we de hoge stalen kunstbomen van de garden ook. Onderweg stuiten we op veel wegblokkades, want ze bouwen het circuit voor de Formula 1 Grand Prix op dat dit weekend dus in Singapore is.

De tuin is enorm groot, en al vroeg in de ochtend, waren er tientallen mensen aan het vegen, schoffelen en de tuinen aan het onderhouden. We hebben anderhalf uur in de tuinen rondgedwaald. We zagen oneindig veel verschillende bomen, bloemen en planten in de tuin. Er waren aquariums met meervallen en andere grote exotische vissen, bamboebossem, koikarpers, en orchideeën. Overal hingen lampionnen en deze lagen ook in de rivieren die door de tuin liepen. We moeten hier dus vanavond terug komen om te zien hoe dit er in het donker uit ziet!

Het begint uit het niets enorm hard te regenen. Schuilend onder een boom wachten we tot de regen voorbij is. Een typische tropische bui, enorm hard, maar ook vrij kort. Na tien minuten konden we alweer verder. Via het Marina Bay Sands Hotel verlieten we de tuinen en kwamen we door het Marina Bay winkelcentrum. Vanaf daar liepen we langs de Marina Bay naar Chinatown. De stad is prachtig en er zijn veel culturele invloeden te zien. Oosterse tempels en gebouwen, Engelse koloniale bouwstijlen en moderne wolkenkrabbers. We zijn dan nog niet in Little India en Little Arabia geweest, maar ook die invloeden zijn blijkbaar aanwezig. De stad is super georganiseerd. De straat oversteken mag alleen op de daarvoor bedoelde plekken, maar eigenlijk is het ook niet nodig, want onder de stad zijn overal winkelcentra, metrostations met elkaar verbonden, dus als je wilt hoef je eigenlijk niet eens boven de grond te zijn. Natuurlijk doen wij dat niet, want we willen de stad verkennen, dus wij moeten wel iedere keer netjes naar de oversteekplekken lopen. We voelen ons overigens enorm veilig in Singapore. Toch bijzonder als 5,5 miljoen in zo’n klein gebied samenwonen. Er hangt een relaxte sfeer en op iedere straathoek zijn ook bewakingscamera’s. Ook bij binnenkomst van het land viel ons op dat veiligheid hoog op de agenda staat, want we moesten vingerafdrukken afgeven en we moesten langs een camera met gezichtsherkenning.

Maargoed, terug naar onze stadswandeling. In Chinatown lopen we door de straten en is het een stuk hectische dan het zo georganiseerde centum. Overal mensen op straat en kraampjes langs de weg, zoals me dat kent van Oosterse landen. Ook zijn we met een doel in Chinatown, hier is namelijk het goedkoopste Michelin restaurantje ter wereld. Voor een omgerekend € 2,42 hebben we een Michelin maaltijd. De chef Chan Hon Meng begon had eerder een klein streetfoodstalletje, Hong Kong Soya Sauce Chicken Rice en Noodle, totdat zijn gerecht door de Michelin gids werd bekroond met een ster. Nu heeft hij een officieel zaakje in Chinatown, omdat hij de capaciteit niet meer aankon. Het is nog steeds niet groot en ook echt niet fancy, met krukjes en plastic bestek, maargoed het is wel erg lekker! Het mooie aan deze man is ook dat hij na het winnen van de ster de prijzen niet omhoog wilde gooien.

Na heerlijk te hebben gegeten lopen we langzaam naar ons hotel langs de rivier, het uitgaansgebied Clarke Quay en via verschillende winkelcentra. Toen we aankwamen konden we eindelijk inchecken en dat was maar goed ook. We hebben er na een gebroken nacht, in vliegtuigen slaap je nooit lekker, al weer een hele dag van acht uur opzitten in dit klamme klimaat en hebben dus aardig de knollen op. We zijn even een uurtje gaan slapen en ons energielevel weer aangevuld.

Na ons schoonheidsslaapje zijn we naar Little India gelopen en daarna via Little Arabia naar huis gelopen. In Little India hebben we heerlijk Indiaas gegeten. Waar ze daar verlegen naar je glimlachen of je misschien wel bij ze wil eten, stromen ze in Little Arabia als bloedhonden op je af en duwen ze je nog net niet naar binnen in het restaurant. Toch bijzonder al die verschillende culturen zo dicht bij elkaar, dan merk je het verschil ook echt. Zowel Little India als Little Arabia zijn ontzettend kleurrijk. In India zijn de gebouwen in allerlei felle kleuren geschilderd en in Little Arabia is er veel kunst op de muren te vinden. Prachtig. We lopen langzaam weer naar ons hostel. We frissen ons even op, ja dat is echt nodig. Singapore ligt midden in de tropen, het is warm en de luchtvochtigheid is dus hoog. Iedereen verklaard ons ook voor gek dat we alles te voet doen, maar dat is toch de beste manier om een stad te verkennen?

Tijdens de zonsondergang lopen we via de stad langs Marina Bay naar de plek waar we vanochtend ook waren, de Gardens by the Bay. De enorme pilaren die met lampjes versierd zijn gigantische verlichte bomen. Heel erg mooi. Het verlichte reuzenpad op de achtergrond heeft wel wat weg van het Londen Eye en de hele tuin hangt vol met lampionnen. Heel sfeervol. Aan het einde van de avond zijn we helemaal kapot en gaan we vroeg naar bed.

Onze tweede dag in Singapore wil mevrouw van Blanken graag naar de dierentuin, want Singapore heeft een van de mooiste dierentuinen ter wereld. Tom vind het in eerste instantie een beetje onzin, je bent in de tropen en dan ga je naar een dierentuin. Eenmaal binnen moet hij toegeven dat het een mooie dierentuin is. De orang-oetans, andere apen en andere niet gevaarlijke dieren lopen los rond. Ze hebben zelfs witte tijgers, wat een grote majestueuze katten zijn dit zeg, prachtig! Ook hadden ze er een komodovaraan die wij nog een keer in het wild hopen te spotten. Hele bijzondere dieren hadden ze en we snappen inderdaad dat dit een van de beste dierentuinen ter wereld is.

Na de dierentuin zijn we naar de meeste bekende en grootste winkelstraat van Azië geweest: Orchard Road. Alle bekende modezaken zijn hier aanwezig en voor Loes betekent dat dat een droom voor haar uitkomst. Als kind volgt ze al jaren de shows van Victoria Secret en nu kwam ze dan voor het eerst in haar leven in een echte Victoria Secret winkel, als een kind zo blij loopt ze er rond. Wat een geniaal gezicht. De hele namiddag slenteren we door Orchard Road en rond zonsondergang lopen we weer naar ons hostel. We frissen ons weer op en gaan richting Marina Bay om een lichtshow te bewonderen. Vervolgens lopen we door naar Boon Tat Street beter bekend als de Satay Street. Overdag is dit een drukke straat in het zakendistrict, na 18:00 uur is de weg afgezet en staan er allemaal stoeltjes op straat. Hier staan allemaal kraampjes op een rij, die alleen saté verkopen. Heerlijke op de barbecue met kolen gebakken saté. Wat is dit smullen. Na het eten gaan we naar een lokale bierbrouwerij bij Clarke Quay om wat biertjes te testen, voordat we weer terug naar ons hostel gaan.

Op donderdag 13 september hebben we nog een halve dag in Singapore. We checken uit en laten onze bagage in het hostel. We gaan nog even terug naar het fleurige Little India. Op onze aankomstdag waren we zo moe dat we geen zin hadden om de andere kant van het gebied te ontdekken, achteraf bleek dit het mooiste deel te zijn. Tja, dan maar ff terug. We eten hier weer Indiaas, halen daarna onze tassen op en gaan naar het vliegveld. Op naar Hanoi waar we na tweeëntwintig maanden weer worden herenigd met Rinse.

1. Harriet:
    12 oktober 2018
    Mooi en interessant verhaal!
  2. Annette:
    12 oktober 2018
    Met de prachtige foto's komt het verhaal tot leven Super
  3. Mart Van Blanken:
    15 oktober 2018
    Wat mooi jongens 👍 foto’s zijn echt prachtig
  4. Benno:
    15 oktober 2018