Kuala Lumpur: Luxueus vertoeven in de hoofdstad van Maleisië

12 augustus 2019 - Kuala Lumpur, Maleisië

Letterlijk vertaald betekend Kuala Lumpur “modderige rivier”. Ooit was het een kleine plaats waar veel Chinezen woonden en werkten in de tinmijnen. In 150 jaar groeide de stad uit tot een gigantisch metropool met meer dan zes miljoen mensen. Twee miljoen mensen wonen daadwerkelijk in de stad zelf. Kortom, het is er heel erg druk.

De afstand tussen de Cameron Highlands en Kuala Lumpur is hemelsbreed slechts 150 kilometer, maar in de ochtend van vrijdag 9 augustus doen we er ruim vier uur over. We arriveren op KL Sentral, het centraal station van Kuala Lumpur. Overal zijn luxe winkels en het is echt heel erg druk, dit zijn wij niet meer gewend. Vanaf het centraal station nemen wij een taxi naar de Regalia Suites, een appartementen complex aan de rand van de stad. We werden ontvangen door Milad, een Perzische man uit Iran, en hadden een kamer bij hem geboekt. Milad was een hele interessante man die ons van alles over Iran vertelde. Het stond al hoog op onze lijst, maar willen er nu nog grager naar toe. Ook liet hij ons heel duidelijk merken dat Perzen geen Arabieren zijn en er ook niks mee te maken hebben. Na allerlei trivia en filmpjes over Iran zijn we gaan lunchen en naar het dakterras van het appartementencomplex gegaan. Daar was een infinity zwembad met uitzicht over de skyline van Kuala Lumpur. De Peteonas Towers en de KL Tower domineren de horizon. Wat prachtig! We genieten hier van een mooie zonsondergang en gaan daarna eten bij Jalan Alor, de bekende streetfood-straat van Kuala Lumpur. Overal staan tentjes en zijn eetpleinen. Er is van alles te vinden: Thai, Maleis, Vietnamees, Chinees, westers Mongools en nog wat andere keukens. Wij kiezen voor lekker Thais eten en lopen daarna nog even door Bukit Bintang. We sluiten de avond af bij de immens hoge Petronas Towers. Dit zijn twee identieke torens van 452 meter hoog met halverwege een brug die de twee torens met elkaar verbind. De architectuur is erg mooi en het negende hoogste gebouw ter wereld. Het is dan ook een van de meest bekende gebouwen van de wereld. Rondom de torens lopen allemaal verkopers die lenzen voor de telefooncamera verkopen, want de torens zijn gewoon te hoog voor een normale camera. Goede business, want bijna iedereen koopt een lens. Met de taxi gaan we terug naar onze accommodatie en gaan we nog even genieten op het dakterras van het mooie uitzicht.

Op zaterdag 10 augustus moeten we eerst opzoek naar een nieuwe accommodatie, want deze topplek was maar voor één nacht beschikbaar. We vinden gelukkig een ander groot appartement midden in de stad èn helemaal voor ons zelf. Kost wat, maar dan hebben we ook wat! Het is op loopafstand van alle bezienswaardigheden in de stad. Behalve de Batu Caves, dat ligt aan de rand van Kuala Lumpur. Met een taxi gaan we daar naartoe en het is ontzettend druk op de weg. Onze taxichauffeur vertelt ons dat het altijd druk is, maar nu in het bijzonder in verband met het offerfeest op maandag. Het hele land is dus vier dagen vrij en gaat naar familieleden of op vakantie. Iedereen wil de stad dus uit en het is echt heel erg druk op de weg. Gelukkig is onze taxichauffeur een interessant persoon. Hij is hoofdagent bij het nationale drugopsporing team in Maleisië en deelt wat verhalen met ons. Ook vertelt hij dat hij bijverdient als grab-chauffeur, omdat hij geen extra geld wil verdienen met corruptie. Toch bizar dat een hoofdagent bij de federale politie bij moet verdienen om in Kuala Lumpur te kunnen wonen. Bijna een uur later arriveren we bij de overvolle Batu Caves. Het was misschien niet de meest verstandige keuze om dit op een zaterdag te bezoeken. Aan de andere kant, hoe toeristisch het ook mag zijn, je wilt het toch zien. Het is een hele hoge grot met daarin een tempel. Om erin te komen moet je hele hoge en gekleurde trappen op. Daarvoor staat een heel grote boeddhastandbeeld. Op de trap lopen tientallen brutale aapjes die dingen uit de handen van bezoekers trekken. Wij houden dus onze spullen goed vast! Vooral het algehele plaatje van afstand is prachtig, binnenin de grot stelt het niet veel voor. Om kosten te besparen delen we met een Australisch stel een taxi terug naar het centrum van Kuala Lumpur. Altijd leuk om op deze manier andere reizigers te ontmoeten. Vanaf het onafhankelijksplein lopen we via Chinatown  en andere drukke straten via Jalan Alor naar ons appartement. Hier frissen we ons op en lopen vervolgens naar het Pavilion, een luxueus winkelcentrum. We gaan uit eten bij een Arabisch restaurant en doen wat boodschappen om in ons appartement te kunnen genieten van een drankje. We hebben dat appartement niet voor niets.

De derde dag in Kuala Lumpur, zondag 11 augustus verkennen we het centrum in het daglicht. Eerst lopen we naar KL Forest Ecopark, een park midden in de stad met hele hoge bomen waar je over een hangbrug langs de boomtoppen kan lopen. Heel fijn en mooi om dit stukje echte jungle in de betonnen jungle te mogen ervaren. Dichtbij het park is ook de Kuala Lumpur Tower van 421 meter hoog. Veel mensen brengen een bezoek aan de Tower, maar daar is het ons veel te druk voor. Daarnaast hadden wij twee dagen geleden in ons appartement al een panoramisch uitzicht over de stad. En dat vanuit een zwembad. We wandelen verder naar de Petronas Towers om deze bij daglicht te aanschouwen. De twee synchrone torens blijven indrukwekkend om te zien. Onder de Petronas Tower is ook het winkelcentrum KLCC te vinden. Dit is wederom een enorm luxueus winkelcentrum en alle grote designermerken zijn aanwezig. Überhaupt zijn hier heel veel winkelcentra met alleen maar dure merken. We hebben nog nooit zoveel Rolexwinkels in één stad gezien. Eenmaal uit het KLCC winkelcentrum lopen we door het naastgelegen KLCC park en nuttigen we onze gehaalde lunch. Er hangt een hele fijne sfeer in het park waar mensen wandelen, hardlopen of picknicken. Vervolgens lopen we weer naar het Pavillion waar Loes zich laat verleiden tot het kopen van een Thomas Sabo armband, we zijn tenslotte aan het einde van onze reis en kunnen aan ons zelf beginnen te denken. Tegen 18:00 uur lopen we naar de Heli Lounge Bar. Dit is een bar op een helikopterlandingsplatform boven op een wolkenkrabber. We hebben hier dus een heel mooi uitzicht over de stad en drinken hier een cocktail en een biertje. Bij Jalan Alor gaan we eten bij een Vietnamees restaurant. Via het Pavillion lopen we weer terug naar ons appartement.

Maandag 12 augustus verlaten we Kuala Lumpur. Met een taxi rijden we naar het busstation en nemen we de bus naar historisch Melaka voor de laatste twee dagen van ons korte met krachtige avontuur in Maleisië. In Kuala Lumpur hebben we voornamelijk in luxe vertoefd. We hadden een mooi appartement, rooftop infinity pool, lekker uit eten, drankjes op rooftop bars en winkelen in luxe winkelcentra. Nee totaal geen dingen die Tom en Loes normaal doen, maar we hadden er even heel erg behoefte aan!