Malapascua: de majestueuze Tresher Shark (voshaai) en Kalanggaman Island

19 maart 2019 - Malapascua Island, Filipijnen

Zaterdag 16 maart rijden we na het ontbijt richting  Maya New Port, een haven in een plaatsje bijna helemaal in het noorden van het eiland Cebu. Vanaf hier willen we met een boot naar het eiland Malapascua. De weg naar Maya New Port is slechts 213 kilometer, maar met een gemiddelde snelheid van slechts 30 kilometer per uur doen we er zeven uur over. Allemaal kronkelweggetjes en wederom Filipijnen die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen. Rond 16:00 uur komen we aan bij de boot die naar Malapascua gaat. Het is een oude pompboot, dus over de 8 kilometer (we zien het eiland liggen) doen we ruim veertig minuten.

Eenmaal op Malapascua droppen we onze duikspullen bij de duikwinkel, want morgen maken we een duik met de Tresher Shark (voshaai in het Nederlands). Deze haai is genoemd naar een tresher (Engels woord voor een graandorser), omdat hij zijn extreem lange staart als een soort zweep gebruikt om zijn prooi te verdoven of om te leggen. Daarna kan hij zijn maaltje in alle rust nuttigen. De voshaai leeft op 250 meter diepte en komt vaak rond zonsopgang naar een diepte van dertig meter om zich te laten reinigen door andere visjes. Na een uur is hij ook weer weg, omdat het anders te vel aan zijn ogen wordt, daarom mag ook geen flits of zaklamp tijdens het duiken worden gebruikt. Bij Monad Shoal, een ondiep gedeelte in de oceaan, worden ze zeer regelmatig gespot. Het is één van de weinige plekken in de wereld waar je toegankelijk met voshaaien kunt duiken en waar ze regelmatig worden gespot.

Op de zondag moeten we al om 03:45 ons melden bij de duikwinkel. We moeten onze spullen controleren, wetsuit aantrekken en ons naar grotere boot begeven via de kleine bootjes. Onze spullen zijn al op de boot gebracht, maar als we willen vertrekken, checkt Tom nog even zijn box na. Wat blijkt, zijn duikspullen zijn niet aan boord, maar goed dat hij het even controleerde, anders was hij voor niets zo vroeg uit bed. Het krat met duikspullen wordt opgehaald en we moeten zo’n drie kwartier varen naar de Monad Shoal. Het is miezerig en koud dus we zijn blij als we het water in kunnen. We zakken via een ankerlijn en later via een rif naar dertig meter. Kelly, onze duikgids, tevens goede vriend van Paul en Anne, wijst heel enthousiast de diepte in. Een schaduw van een voshaai. Kelly gaf ook aan, dat is alles wat je soms ziet dus je moet dat koesteren. We gaan verder naar een soort zand vlakte, waaronder het al snel dieper wordt. We drijven vlak boven de zandbodem, steunend op een vinger te wachten tot we misschien een betere glimp van de voshaai zien. Dan ineens komt er een vlak langs. Uit het niets kwam hij uit de diepe blauwe zee! Waanzinnig! De ogen zijn zo rond, het lijkt alsof ze dwars door je heen kijken! En de staart! Zo ongelofelijk sierlijk en lang! Wat een prachtige verschijning! We hoopten op een schim, maar we zagen er wel een stuk of 8, ze bleven verschijnen uit de donkere koude diepte van de zee en ze kwamen vlak langs ons heen! Wat een genot! Wanneer we weer langzaam richting het wateroppervlakte gaan komen we nog twee voshaaien tegen, wat een geluk hebben we weer. En kunnen helaas niet te lang genieten van deze twee haaien, want onze bodemtijd raakt op. Het geeft niet, want we hebben al meer gezien dan we hadden durven dromen. Terug aan land vullen we onze logboeken in en doen we verder niks. We rusten uit in ons huisje, maken een strandwandeling en drinken voor de rest cocktails. Ja, we hebben nu even echt vakantie. In de avond gaan we uit eten met Paul, Anne, Kelly en haar vriend.

Maandag 18 maart gaan we vanaf Malapascua een dagje naar Kalanggaman Island. Het ligt op zo’n 40 kilometer afstand en is twee uur varen. Kalanggaman Island is een klein eiland met voornamelijk zand en een paar palmbomen. De kleuren van het water zijn hier prachtig blauw en het is een plaatje om te zien. Het is een grote zandbar omgeven door azuurblauw en turquoise water. Op het eiland zelf is niets te doen. We snorkelen wat rond, de ruige kant is mooi, veel grote klem schelpen, visjes en koraal. Terug op het strand vinden we een aangespoelde zeeslang die we met behulp van een stokje terug de zee in helpen, waarna hij verder kan zwemmen. Verder doen we niks op dit eiland en keren terug naar Malapascua. De volgende dag verlaten we ook Malapascua en rijden we vanaf Maya New Port naar Cebu Stad, want vanaf Cebu willen we met de veerboot naar Bohol. We blijven één nacht in Cebu.

1. Marleen Coopman:
    20 april 2019
    Nog niet eerder gehoord van de voshaai! Zojuist op Google opgezocht, ziet er zeer bijzonder uit. Wat een voorrecht deze te mogen zien! # jullie doen het !!!# dikke kus 😘#ga zo door!
  2. Harriet:
    20 april 2019
    Mooi dat jullie zoveel voshaaien hebben gezien!
  3. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    22 april 2019