Mei: Werken in Goulburn en een roadtrip naar “The Gong”

24 mei 2018 - Goulburn, Australië

Op maandag 30 april gaat de wekker al heel vroeg. Vandaag helpt Tom Peter met het plaatsen van een groot hekwerk van 360 meter lang op een boerderij. Het is zwaar werk en zwaar terrein, echte Australische “bush”. We werken de hele dag in de brandende zon. Echt een supergave Aussie ervaring. De twee dagen erna helpt Tom hem met nog wat klussen zoals een paar wanden timmeren en een dakgoot plaatsen.

Vrijdag 4 mei gaan we naar Sydney voor een sollicitatiegesprek in een ski-resort, we waren enthousiast gemaakt door de wandeling in de Snowy Mountains. De rest van de dag dwalen we door Kings Cross en Darlinghurst en aan het einde van de middag spreken we nog even met Erik af, die ook in de stad is. In de avond rijden we weer terug naar Goulburn om Peter nog een paar dagen te helpen met wat klussen, voordat hij donderdag weer voor een maand naar Mongolië gaat. Wij gaan daarna op zoek naar een woning en werk in Sydney. Althans dat is het plan. Een uur voordat we op woensdag 9 mei uit Goulburn willen vertrekken, belt Peter ons op dat we hem moeten ontmoeten bij de Green Grocer, want hij heeft werk voor ons. Een zakenrelatie van hem, Ted, is daar uit lunchen met zijn vrouw en is tijdelijk opzoek naar extra krachten in verband met topdrukte. Zij hebben een fabriek, York Foods en wij zouden daar dan voedselverwerkers worden. Zij maken van dierlijke producten kookvetten, we kunnen het natuurlijk altijd even aanzien. Peter geeft aan dat we in zijn huis kunnen blijven, ook als hij in Mongolië zit. We hebben een eigen slaapkamer, badkamer en de keuken is ook zo goed als van ons, want Peter eet altijd buiten de deur.

Voordat we beginnen bij York Foods, gaan we eerst nog even op een korte roadtrip naar de kust. Een uurtje onder Sydney, Wollongong om precies te zijn. We komen vrij laat aan dus gaan ergens een hapje eten en zoeken een slaapplek. De volgende ochtend doen we de Sublime Point Walking Track, een wandeling van slechts 700 meter, maar gaat stijl omhoog de Illawarra Escarpment op. We doen er ruim een half uur over en komen uitgeput boven aan. Een gevalletje van kort maar krachtig. Het uitzicht is prachtig en het is heel bijzonder hoe het landschap van zeeniveau, recht omhoog schiet naar 415 meter. Dus we kijken van bovenop de kliffen, mooi uit over de oceaan en uitgestrekte suburbs van Wollongong. Na onze ochtendgymnastiek gaan we naar Kiama waar een vuurtoren en een blowhole is. Het is prachtig weer dus de blowhole is niet echt actief. We spenderen onze tijd al koffiedrinkend in de kleine dorpjes rondom Wollongong. Op vrijdag gaan we naar een burgerrestaurant en blijkbaar was het vandaag de opening en kwam de Australische winnaar van de The Voice optreden. Ook dat hebben we toevallig weer gezien. Op zaterdagochtend 12 mei ontmoeten we met Linda waar we mee hebben samengewerkt in Northampton op de boerderij. Wederom iemand die we ruim 4200 kilometer verderop hebben ontmoet en nu op hetzelfde moment als ons in Wollongong is. Ze is met vier andere reizigers en we ontbijten gezellig samen bij een koffietentje. Hierna gaan we weer terug richting Goulburn, zodat we het weekend nog even lekker “thuis” zijn, voordat we beginnen met werken in de fabriek.

Op maandag 14 mei beginnen we onze baan bij York Foods. In het begin is het echt heel simpel werk: dozen vouwen, dozen uitpakken, het product in de machine gooien tijdens het koken, verpakken en voor Tom ook nog heftruck rijden. Het is zulk makkelijk werk, dat het zwaar is. Maargoed, we krijgen goed betaald voor dit werk, 25 dollar per uur. Dat is meer dan menig startende hbo’er zal verdienen. Ja de lonen zijn belachelijk hoog in dit land. Dus hoe saai het ook mag zijn, even de gedachten op het geld, zodat we daarna weer uitgebreid kunnen genieten. In principe is het werk ook alleen voor een maand, totdat Peter terug komt. Daarna hopen we te kunnen werken in het ski-gebied. De maand mei vliegt voorbij in Goulburm en het is al snel Tom’s verjaardag. Daarover meer in het volgende verhaal.