Roadtrip door het noorden van Bali

29 juni 2019 - Amed, Indonesië

Op dinsdag 25 juni verlaten we Ubud en gaan we op een roadtrip voor vijf dagen door het noorden van Bali. Vanaf Ubud rijden we eerst naar de Jatiluwih rijstvelden die op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Alles is net geoogst en de grond is verbrand dus we kunnen nu niet in zien waarom her zo bijzonder zou moeten zijn. In augustus zouden de rijstvelden in volle bloei zijn. We rijden verder via de bergen naar Bedegul en het bijgelegen Danau Beratan. Dit normaal zo rustige gebied is nu bomvol Javaanse toeristen die Bali rondtoeren in een bus. Er staan wel twintig bussen, echt verschrikkelijk. Na het bezichtigen van de Danau Beratan Tempel rijden we dan maar gauw verder naar Danau Buyan. Via de bergen rijden we verder naar de noordkust van Bali. Wanneer we een bocht doorgaan valt er vlak achter ons ineens een hele dikke tak 2 centimeter achter de motor. Het knapte af van een boom. Eén seconde eerder en de tak zou op ons zijn gevalen, twee seconden eerder en we zouden er over heen vallen. Heel erg veel geluk hebben we dus! Dan moeten we een steile bult af en de remmen beginnen te roken. We stoppen direct en lokale Balinese jongens helpen ons direct. Niks aan de hand zeggen ze, even afkoelen, beetje water erop en je kan weer door. We vertrouwen het niet en lopen de bult af. Zelfs lopend kunnen we al niet goed remmen en houden we de motor amper. We komen bij een bengkel (werkplaats) en de monteur zegt dat de remblokken helemaal op zijn! Hij gaat ze direct vervangen en met tien minuten is hij klaar, dan spant hij ook nog even de achterrem aan en we hoeven slechts 70.000 rupiah (€ 4,20) te betalen. Hoe kan dit uit? Nieuwe remblokken en zijn salaris. We waren echt midden in de bergen en hij had ons vijf keer zoveel kunnen vragen. Echt een hele eerlijke oprechte man! Überhaupt zit er op de meest gekke plekken een bengkel. Deze zat heel eenzaam in de bergen. Maar hij had het best druk aan de motoren te zien waar hij mee bezig was.  We vervolgen onze rit met nieuwe remblokken door de bergen naar de noordkust van Bali. Dit rijdt een stuk vertrouwelijker, wat een geluk hebben we vandaag. Eerst de tak die niet op ons valt en daarna stappen we net op tijd van de motor af. Wat zou er gebeurt zijn als we het roken van de remmen zouden negeren? Bij de noordkust aangekomen checken we in bij een resort, want we hebben niet meer zoveel zin om verder te rijden. Het resort is heel rustig slechts twee andere gasten, maar ‘s avonds hebben we meteen al een gezellig diner met ons vieren. Ook komt een vriendin van Greg later die avond bij het resort, we hebben een gezellig clubje.

De tweede dag van onze roadtrip, woensdag 26 juni, besluiten we in het resort te blijven, we hebben helemaal nergens zin aan. Gewoon lekker zonnen en zwemmen! Mag ook wel eens denken we zo!

Eigenlijk willen we de derde dag, donderdag 27 juni ook niet veel doen, maar we pushen onszelf om op pad te gaan. Door alle gezelligheid in het resort wordt er veel gedronken wat ons lui maakt! Vandaag rijden we naar Mount Batur. We beginnen met een lekker kopje koffie bij een koffiebar waar we uitkijken op de vulkaan en daarna rijden we naar het meer toe en rondom de vulkaan. Beklimmen doen we niet, dat geloven we deze keer wel! Nee we zijn echt lui in Bali! In de namiddag rijden we weer terug naar het resort waar het ‘s avonds weer een feestje is met ons kleine gezelschap.

Vrijdag 28 juni rijden we de hele noordkust af naar Ahmed. Aan onze rechterhand passeren we de hoogste vulkaan van Bali: Mount Agung. Deze heilige berg is zeer actief, in 2018 nog uitgebarsten en momenteel verboden om te beklimmen. In Ahmed nemen we een lekkere lunch en rijden naar Lempuyang met de bekende “Gate of Heaven”. Dit is misschien wel het meest bekende Instagramplaatje van Bali. Een tempelpoort ligt op de westelijke helling van Gunung Seraya en als je door de poort kijkt heb je een prachtig uitzicht over Gunung Agung. Er staat hier een gigantische rij van mensen die hier het perfecte Instagramplaatje willen schieten, er staan misschien wel tweehonderd mensen te wachten. Op de beroemde foto zie je een mooi meer voor de poort, in realiteit is dit een spiegeltje wat ze boven de camera houden. Kortom, mooie tempel, maar ontzettend neppe foto’s. Wij maken foto’s van de wachtende mensen, neppe realiteit bij deze tempel en gaan vervolgens weer. Mensen vinden het vreemd dat we geen foto willen, maar wij vinden het vreemd dat mensen in de rij gaan staan. Stelletje kudde dieren! Vervolgens rijden we weer terug naar het resort waar we nog een laatste avond een klein feestje vieren met onze vrienden.

Op zaterdag 29 juni nemen we afscheid van het gezellige clubje en rijden we terug naar Ubud. Onderweg gaan we langs een koffieplantage en bekijken we Air Terjun Nungnung. Een prachtige nog niet zoveel bezochte waterval in Bali. Terug in Ubud gaan we naar de massagesalon van Ani, onze trainster, voor een heerlijke Balinese massage en laten we onze handen en voeten verzorgen. Daarna leveren we de motor in en gaan we weer naar het guesthouse waar we eerder verbleven. We kregen weer dezelfde kamer toegewezen en onze spullen die we hadden achtergelaten lagen al netjes in onze kamer!

1. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    1 september 2019
    geweldig dat ze je in de bergen de motor zo vlot konden repareren en voor zo weinig geld een geluk dat je dat tegenkwam.
  2. Harriet:
    2 september 2019
    Wat een geluk op 1 dag en dan ook nog zo’n betrouwbare man treffen bij de bengkel die zorgvuldig de remblokken heeft vervangen! 🍀
  3. George:
    3 september 2019
    De grond van de rijstvelden is na de oogst verbrand. Deze rijstbouw is niet in sawa’s?
  4. George:
    3 september 2019
    “De rijst is net geoogst en de grond verbrand.” Deze rijstbouw is niet in sawa’s?