Ruta Puuc: Maya tempels en overnachten in een verlaten cowboydorp

22 mei 2022 - Dziuché, Mexico

Zondag 22 mei ontwaken we beiden met een lichte kater. Teveel mezcal, tequila en speciaalbier. Toch ontwaken we erg vroeg en lopen we al rond half 9 naar het grote centrale plein van Merida. We lopen over Calle 60, de straat die nog steeds is afgezet voor gemotoriseerd verkeer en overal fietsen dan ook mensen. Super leuk om te zien en heel gezellig. Bij het Plaza Principal de Merida Plaza Grande worden allerlei kraampjes opgezet. De lokale bevolking ontwaakt op zondag niet zo vroeg, dus het is lastig om een ontbijttent te vinden. Een oudere man komt naar ons toe of we niet bij zijn kraam willen eten die nog door zijn (het lijkt) familie wordt opgezet. Uiteraard willen we dat en we kunnen kiezen uit een torta huevo (ei) of een torta pastor (varkensvlees van het spit). Uiteraard kiezen we voor het laatste, zo lekker in Mexico. De man lijkt ons verbaast aan als we een fles water willen bestellen en vraagt of we geen Coca Cola willen. Wij beginnen te lachen en zeggen dat we het daar iets te vroeg voor vinden om 09:00 uur ‘s ochtenden. Hij blijft ons verbaast aankijken, echt alsof we gek zijn. De man loopt ineens weg, richting een 7-eleven. Voor de lezers die dit concept niet kennen, het is een soort Ah to Go dat in heel Mexico, Azië en Australië te vinden is. Vast wel in meer landen, maar daar zijn wij niet geweest of het niet tegengekomen. Hij komt terug met twee liter flessen water voor ons. Het eten is super lekker en de rekening is nog geen 5 euro, echt belachelijk hoe laag voor dit overheerlijke broodje!

Wij lopen terug naar ons hotel, checken uit en rijden naar het noorden van Merida waar Gran Museo del Mundo Maya zich bevind. Een van de grootste Maya musea die er zijn. Er is hier van alles te zien over de historie van Yucatán en met name de Maya. Bijzonder zijn sommige opgravingen en vondsten uit dit tijdperk, maar het museum maakt geen grote indruk op ons. We hadden er meer van verwacht. Met een uur zijn we ook al buiten.

We stappen weer in onze Chevrolet Beat om zo’n anderhalf uur te rijden richting het zuiden. We komen bij de tempels van Uxmal, een Maya ruïnestad. Bij het park binnengekomen stuiten we op een gigantische tempel. Met 35 meter hoogte erg indrukwekkend. De stad Uxmal is gebouwd in 700 na Christus en in de hoogtijdagen leefden er 25.000 mensen. De architectuur van deze stad is een van de beste van de hele Maya-beschaving. Vergeleken bij Chichen Itza is het heel erg rustig, er is slechts een handjevol mensen. Dit komt, omdat het ver bij Cancun vandaan licht, heel westelijk in de Yucatán Peninsula. Het licht in een bosrijk gebied met weelderige vegetatie en het heeft grote vlaktes met mooie gebouwen, zoals de Temple of the Magician, de Nunnery Quadrangle en de Governor’s Palace.

Na geruime tijd te hebben rondgelopen in Uxmal rijden we verder de Ruta Puuc op. Ruta betekent route in het Spaans en Puuc betekent heuvels, waarvan er niet zoveel zijn in Yucatán, maar wel in dit gebied. Daarnaast wordt de stijl van de architectuur van de Maya-tempels in dit gebied aangeduid met Puuc. Het zijn veel geometrische vormen die steeds herhaald worden en de maskers met lange neuzen zijn typerend. De maskers staan voor de regengod van de Maya’s: Chac. Het is een route van 40 kilometer langs diverse Maya-steden. Na Uxmal bezoeken we Kabáh, Sayil en Labna. Naarmate we de route vervolgen worden het steeds heter, tegen de 40 graden aan. Gezamenlijk met onze kater van onze wilde feestnacht in Merida niet echt bevorderlijk voor onze gesteldheid. Kabáh, Sayil en Labna zijn prachtig, maar we zijn blij als we ze allemaal hebben gezien. Eenmaal van de Ruta Puuc af rijden we over de hoofdweg 184 richting het zuiden door de dorpen Oxkutzcab, Tekax en Tzucacab. Uiteindelijk komen we rond 17:30 terecht in het dorpje Dziuche, voor ons gevoel een beetje een cowboystadje. We rijden rond opzoek naar een plek om te overnachten en vinden Hotel Maria Angela. Een oude vrouw is de eigenaresse en laat ons de kamers zien. Het is niets bijzonders, maar het is schoon en heeft airco. Prima voor een nacht. We lopen wat door het dorp opzoek naar eten, maar alles is dicht. Het is een heel klein dorp, waar bijna geen toerist komt en nu in het laagseizoen al helemaal niet. Alles is dus gesloten. We vragen de eigenaresse van onze accommodatie waar we kunnen eten en haar personeel maakt ons heerlijk Mexicaans eten. Na het eten lopen we een kort rondje door het dorp en vervolgens zijn we heerlijk vroeg gaan slapen. Morgen willen we naar Bacalar een van de mooiere plekken van Yucatán.