Van Sengigi naar Senaru en terug: Watervallen en een ritje langs de kust

23 juli 2019 - Senaru, Indonesië

Op zondag 21 juli verlaten we het feesteiland Gili Trawangan. We nemen afscheid van Daniel en Camille en gaan naar Senggigi, een plaatsje aan de westkust van Lombok. We boeken hier een comfortabel guesthouse om bij te komen van de vier zware dagen op Gili Trawangan. Helaas is het gelegen naast een karaoke bar dus krijgen we nog niet onze nodigde rust.

De volgende ochtend maandag 22 juli huren we een scooter en rijden we langs de kust naar Senaru. Onderweg is het gigantisch druk en we rijden achter een vrachtwagen met trailer waarop een hijskraan werd vervoerd. We proberen het te passeren, maar door de drukte en de breedte van het voertuig kunnen we er niet langs. Het gevaarte is zo hoog dat het telkens allemaal takken en vruchten uit de bomen slaat wanneer het er onderdoor rijdt. Erg vervelend en gevaarlijk. We nemen gepaste afstand, maar moeten af en toe toch het een en ander ontwijken. Gelukkig droegen we een helm, reden we heel langszaam en verwachten we al iets, want Tom kreeg een soort appel op z’n helm.

In de middag arriveren we in Senaru en checken we in bij Blue Mountain Cottage. In Senaru was het episch centrum van de aardbeving in Lombok op 5 augustus 2018. Het is dus nog geen jaar geleden na deze verschrikkelijke natuurramp waar ruim 500 mensen om het leven kwamen, 77.000 woningen werden verwoest en 400.000 mensen dakloos werden. Overal zijn de naweeën van deze aardbeving nog goed te zien. Bijna iedereen in dit dorp is wel iemand verloren. Na onze lunch bezoeken we de twee watervallen Air Terjun Tiu Kelep en Air Terjun Sindang Gila. Allebei zijn het mooie watervallen die uit de rotsen en omliggende begroeiing naar beneden klappen.

De volgende dag, dinsdag 23 juli, rijden we via dezelfde route terug naar Sengigi. Voordat we het dorp verlaten gaan we eerst nog even naar het traditionele dorp bij Senaru waar wonder boven wonder niks is verwoest door de aardbeving. Volgens de inwoners van deze kampoeng komt dat doordat alles van hout is gebouwd. Halverwege de route stoppen we nog bij Air Terjun Tiu Pupus en Air Terjun Tiu Pituq. Allebei niet hele bijzondere watervallen. Op de terugweg naar Sengigi stoppen we nog bij uitkijkpunten over baaien en stranden. In Sengigi hebben we afgesproken met Peter waar we de vulkaan Rinjani mee gaan beklimmen. Via Facebook hadden we een oproep gedaan in een Nederlandse reizigersgroep voor Indonesië, omdat we van de organisatie die deze trekkingen organiseert een goede deal kregen als we met meer dan drie personen waren. Valerie, Peter, Charlotte en Nina reageerden daar op en gaan de vulkaan Rinjani met ons beklimmen. Valerie, Charlotte en Nina ontmoeten we morgen pas bij het startpunt van de hike en Peter ontmoeten we nu bij een lunchroom in Sengigi. Samen met Peter rijden we naar het winkelcentrum van Mataram, want we moeten alledrie nog wat spullen aanschaffen voor de driedaagse hike. Het klikt goed en ‘s avonds gaan we zelfs met ons drieën uit eten.