Straatkunst en streetfood in historisch George Town

5 augustus 2019 - George Town, Maleisië

Op zaterdag 3 augustus verruilen we het eiland Langkawi voor het eiland Penang, een afstand van hemelsbreed slechts 190 kilometer. We hebben twee opties: boot of vliegtuig. Met de boot zou ons drie uur duren als alles mee zit. Met de huidige ruige zee momenteel in dit seizoen ruim vier uur (als we geluk hebben). Het vliegtuig doet er volgens het internet 45 minuten over. Normaal gesproken zouden we altijd voor de boot kiezen uit milieuoverwegingen, kosten en het is gewoon meer avontuur om met de boot te gaan. Nu voelden we ons allebei niet topfit (waarschijnlijk door de airco en heftige regenbui waarin we helemaal natgeregend waren) en koste een vliegticket maar heel iets meer. De keuze was dus snel gemaakt, we vliegen! Alles zit tijdens deze vlucht mee. We vertrekken 15 minuten voor de vertrektijd, hebben wind mee en doen er in totaal slechts 25 minuten over. Het is onze kortste vlucht ooit. De bagage ligt gelijk al klaar, bestellen een taxi en laten ons afzetten bij Just Inn in Georgetown. Daar worden we ontvangen door Elton, een hele hulpvaardige oudere lokale mannelijke medewerker van het hostel. Hij neemt alle tijd voor ons, wijst aan de hand van een kaart alle belangrijke (eet)plekken aan en is gewoon echt vriendelijk en geïnteresseerd.

Het is al etenstijd dus we gaan op aanraden van Elton naar een straat in Chinatown waar heel veel streetfood-kraampjes staan. Georgetown is in heel de wereld bekend om haar hoge kwaliteit streetfood, we zijn benieuwd. De eerste kraam ziet er niet bepaald uitnodigend uit, ze verkopen hier gemarineerde kippenvoeten. Nee, niet de kippenpoten zoals wij die kennen, maar het deel daaronder: echt de voetjes. Voor Chinezen, de overgrote etniciteit in George Town, is het een delicatesse. Vandaag slaan wij deze “heerlijkheid” nog even over en gaan voor andere bijzonderheden. Alles wordt vers op straat achter een kraampje bereid. Het ziet er onhygiënisch uit en er wordt geen gebruik gemaakt van koeling, maar het is enorm druk en alles wordt goed verhit. Bij sommige kraampjes is zelfs een wachtrij van een half uur tot een uur, zo druk is het. We gaan op tijd naar bed, want voelen ons zoals eerder gezegd niet zo heel erg lekker.

De tweede dag in Georgetown, zondag 4 augustus speuren we de stad af opzoek naar straatkunst. Overal in Georgetown hebben artiesten hun kunsten op de muren geschilderd en op historische of andere bijzondere plaatsen zijn ijzeren sculpturen te vinden dat iets over de desbetreffende plek zegt. Alle kunst is op een kaart genummerd. Zo zijn er 52 ijzeren kunstwerken en een stuk of 18 (grote) schilderingen op de muren. Natuurlijk moeten wij, strevend als we zijn, ze allemaal hebben gezien. We lopen zestien kilometer door de stad en doen bijna 26.000 stappen. We genieten optimaal van de kunst en de wandeling door de hete stad. Kunst en eten is niet het enige wat Georgetown heeft te bieden. De stad staat sinds 2008 op de werelderfgoedlijst om haar historische gebouwen uit de Engelse koloniale tijd. Georgetown is door de British East Indies (Britse tegenhanger van de VOC) in 1786 ontdekt en werd de eerste Britse kolonie in dit gebied. De stad is vernoemd naar Engelse koning van die tijd: King George III. Voor het avondeten  proberen we voedsel in Little India, ook erg lekker. Daarna gaan we naar Love Lane, de barstraat. In een bar kijken we de Formule 1 Grand Prix van Hongarije, want we hadden vernomen dat Max Verstappen Pole Positie had gepakt. Loes vindt het overbodig om dit te gaan kijken, maar gedurende de race begint ze het spannend te vinden en heel leuk. Vanaf nu is ze fan!

Maandag 5 augustus huren we een motor om de omgeving van Georgetown te ontdekken. Eerst gaan we naar de botanische tuin om exotische plantsoorten te bezichtigen. Daarna rijden we naar Kek Lok Si, althans dat willen we, maar we worden afgeleid door een meer in de verte. Bij het meer ontmoeten we Chang, een vrouw die veel weet over Nederland en graag een praatje met ons maakt. Het is een interessante vrouw en ze nodigt ons later bij haar thuis uit. Loes krijgt zelfs souvenirs. Ze neemt ons mee uit lunchen en staat er op dat zij betaalt want wij zijn haar gasten. Ze besteld allerlei lokale gerechten, want dat moeten we proberen: rijst met geroosterde kip en varkensvlees, Mie Goreng en de lokale overheerlijke Laksa. Na de lunch nemen we afscheid van Chang en gaan we naar de grote tempel. Er was heel veel pracht en praal en we hadden bovenin de pagode een uitzicht over de Georgetown. Daarna reden we naar Batu Ferringgi, het strand van Penang waar alle resorts zitten. Hier keken we even rond en reden huiswaarts naar ons hostel. In de avond gingen we weer op jacht naar de lekkerste voedselstalletjes. We komen uit bij het lekkere  Wan Tan Mee, een bijzonder bereide Mie en later Char Koay Teow dat op een pan boven het houtskool wordt gebakken. Ook halen we onze desserts op straat en halen Apom en Kue Dadar, de lievelingstaartjes van Lizan in Borneo.

Ja wij kunnen begrijpen dat Georgetown voor veel reizigers de meest favoriete stad van Maleisië is. De sfeer is heel ontspannen en ongedwongen, het voedsel is heerlijk, de kunst is bijzonder en mooi en de gebouwen zijn goed onderhouden en hebben een mooie stijl. Hadden we al gezegd dat de mensen heel erg aardig zijn?