Toeristisch Moalboal: Duiken bij Pescador Island en de Sardine Run

15 maart 2019 - Moalboal, Filipijnen

We komen dus op donderdag 14 maart aan het einde van de middag aan in Moalboal. Het is heel erg toeristisch hier en het stikt hier van de accommodatie, barretjes, restaurantjes en vooral duikwinkels. Gelukkig zijn er geen gigantische resorts, althans die hebben wij niet gezien. We hebben een mooie eigen huisje met ons tweeën dichtbij een goed aangeschreven duikorganisatie (Ja Paul en Anne willen voor ons alleen het beste voor ons), want we zijn hier maar voor één ding: duiken bij Pescador Island en de Sardine Run. Paul en Anne hebben alles al van te voren geboekt, dus we hoeven helemaal niks te regelen. Eigenlijk is het voor ons gewoon een private all-inclusive georganiseerde reis met vervoer, gids, accomodaties en maaltijden, activiteiten. We hoeven alleen maar te kiezen waar we willen lunchen en dineren. Best wel ontspannend, want normaal zijn we altijd bezig met: “oké, waar slapen we vanavond en wat gaan we doen. Wat valt hier te doen?” Nu kunnen we dus gewoon achterover zitten en zij regelen alles.

Na aankomst in onze bungalow gaan we naar de duikshop om de duiktrip door te nemen en onze spullen klaar te leggen. Het is zo fijn dat Paul en Anne duikspullen hebben, want het bespaard ons een boel geld. Daarna gaan we naar de hoofdstraat waar alle barretjes en cafeetjes zijn en gaan we bij een Italiaans restaurant wat eten. Daarna maakt Tom mojito’s bij het huisje en hebben we een gezellige avond met ons vieren.

De volgende dag staan we vroeg op en lopen we naar de duikwinkel. We gaan in de morgen naar Pescador Island en in de middag doen we de Sardine Run. Wij kiezen ervoor om één duik bij Pescador Island te doen en Paul twee. Anne is solidair met ons. Wij moeten immers keuzes maken en willen graag nog duiken op andere mooie plekken in de wereld. Iedere duik hier kost € 35,- en dat bedrag is normaal gesproken ons gemiddelde dagbudget per persoon. Met twee duiken overstijgen we ons dagbudget dus al flink, dus een derde zou te veel van het goede zijn.

De eerste duik is dus bij Pescador Island en de boottocht er naartoe is zo’n dertig minuten. Eenmaal aangekomen maken we ons klaar en gaan we te water. Het is een hele diepe koraalwand, echt super mooi. Onze gids laat ons heel veel macro vissoorten zien, zoals White Tube Worm (kleine kalkkokerworm) en Frogfish (voelsprietvissen). Ook zien we scorpionfish (schorpioenvis), lionfish (koraalduivel), een grote slapende pufferfish (kogelvis) en heel veel zeesterren. Dan gaan we vanuit het niets ineens vanuit 15 meter ineens naar 28 meter diepte met onze gids. Daar zit een hele grote witte Nudibranch (zeenaaktslak), echt heel mooi. Na de duik zonnen we op het dek van de boot totdat Paul ook klaar is met zijn tweede duik bij Pescador Island.

We gaan terug naar het vaste land, gaan lunchen en maken ons klaar voor de Sardine Run. Vlak voor de kust van Moalboal is een enorme school sardines. Direct nadat we het water inspringen zwommen de duizenden sardines al om ons heen, het was magisch! De vissen bewegen allemaal in de zelfde richting en zwemmen als een soort wolk om ons heen! Wanneer ze boven ons zwemmen, laten ze geen zonlicht meer door en wordt alles donker. Als je er doorheen zwemt, lijkt het alsof je ingesloten wordt in de groep en zijn overal waar je kijkt sardines. Boven, onder en naast je. We kunnen uren naar dit schouwspel blijven kijken. Het is een waanzinnig mooie duik. We verlaten de Sardines en komen langs een muur van Koraal. We zien een electric clam (ctenoides ales), heel bijzonder alsof er een een lichtbol inzit. Het geeft een interne flits af en daardoor ook wel de disco clam genoemd. Ook zien we een ghost pipe fish (spookfluitvissen). Eerst zagen we ze niet, want ze hebben dezelfde kleur als het koraal, maar als je goed kijkt dan zie je de oogjes bewegen. We zagen de Harlekijn spookfluitvis en de Ornate spookfluitvis. Het was echt een mooie duik met wederom voor ons nieuwe vissoorten en natuurlijk de duizenden sardines. Na de duik zijn we dorstig en maken we weer een aantal mojito’s.

1. Annette:
    12 april 2019
    Het blijft heerlijk om jullie verhalen te lezen. 👌 Veel plezier nog . En wie weet zie ik jullie op de trouwdag van Richard en Marcella 😙
  2. Harriet:
    12 april 2019
    Donderdag 14 oktober klopt niet.
    Weer mooie duikavonturen!
  3. Tom:
    13 april 2019
    Dankjewel mam, zelfs na mijn afstuderen controleer je mijn verslagen nog.
  4. Marleen Coopman:
    15 april 2019