Vliegen naar Miri en het omgooien van onze plannen

6 april 2019 - Miri, Maleisië

In de ochtend van zaterdag 6 april hebben we onze derde vlucht in drie dagen tijd. We vliegen naar Miri een plaatsje in het noorden van Sarawak, de zuid-westelijke staat van het Maleisische deel van Borneo dicht tegen de grens met Brunei aan. Voordat we gaan vliegen gaan we eerst ontbijten bij een Indiaas restaurant. Voor slechts 4 Ringit (€ 0,80) hebben we allebei een Roti Canai. Tom slechts een neutrale en Loes één met ei erin en lekker dat we het allebei vinden! Echt een van de betere ontbijten van de afgelopen twee maanden.

Op het vliegveld van Kota Kinabalu moeten we eerst langs de immigratiedienst, best bijzonder voor een binnenlandse vlucht. Sabah en Sarawak zijn beiden een staat in Maleisië, maar toch wordt het een beetje als twee verschillende landen beschouwd. Zelfs de lokale Maleisiërs uit Sabah moeten langs de douane. Om 11:15 uur vliegen we naar Miri en de vlucht duurt slechts 40 minuten. Een andere optie was acht uur met de bus (en letterlijk langs tien verschillende paspoortcontroles), maar aangezien Lizan volgende week weer in Kota Kinabalu land vliegen we naar Miri en willen we via Brunei met de bus terug naar Kota Kinabalu.

Aangekomen in Miri moeten we wederom langs de immigratie en krijgen we nog een stempel in ons paspoort. Zo raakt ons paspoort ook wel vol haha. We nemen een Grab (Aziatische variant van Uber) naar onze accommodatie, droppen onze tassen en gaan opzoek naar een een plek om te lunchen. Het is inmiddels voorbij twaalven. We komen niet ver, want we komen een reisbureau tegen waar we willen informeren om een motor te huren en komen naar buiten met een vijfdaagse trip naar Mulu National Park. Loes had er vooraf wel iets over gelezen en het leek haar gaaf, maar het paste niet echt in onze plannen en was vrij prijzig. Mulu National Park ligt namelijk afgelegen en ver in de jungle en kun je alleen per vliegtuig bereiken. Het is een primair regenwoud dat niet is aangetast door houtkap of bosbranden. We vliegen vanaf Miri naar Mulu National Park en komen er wandelend en per boot uit. We komen aan in Limbang en vanaf daar nemen we via Labuan een snelle boot naar Kota Kinabalu waar Lizan dus aankomt. Dikke hap uit ons budget, maar wel een gaaf avontuur!

De omliggende parken van Miri die we eigenlijk wilden bezoeken vallen allemaal in het niets bij Mulu National Park en wij kiezen ervoor om deze dan ook over te slaan. De zondag die we nog in Miri hebben, besluiten we te gebruiken voor een dagtrip naar het sultanaat Brunei.

1. Harriet:
    17 mei 2019
    Ben benieuwd wat het is een roti canai!