Wairere Falls en de Hobbiton

21 januari 2017 - Matamata, Nieuw-Zeeland

We slapen vandaag uit, want we hebben niet zoveel op de planning staan. We ontbijten relaxed en kijken eens wat er allemaal in de buurt of onderweg richting Auckland te doen is. Het blijkt dat hier in de buurt de hoogste waterval van het Noordereiland is, de Wairere Falls van 153 meter hoog, en de Hobbiton, het Hobbit-dorp uit de Lord of the Rings en Hobbit trilogieën. We besluiten voor dit laatste te gaan, omdat dit toch wel erg speciaal is en je dit alleen in Nieuw-Zeeland kan zien.

Tegen 11:30 uur komen we aan bij het dorp, The Shire genaamd. We zien een gigantische toeristenhorde, de Touringbussen komen af en aan om mensen hier te droppen. Elke 5 minuten start er een nieuwe rondleiding van 30 mensen. We gaan in de rij staan en krijgen te horen dat er pas om 16:40 uur plek is! Moet je nagaan hoe veel mensen dit bekijken! We besluiten voor de enige plek te gaan die er nog is, maar dat betekent wel dat we ons nog ruim 5 uur moeten vermaken. Flexibel als we zijn is dat natuurlijk geen probleem en bedenken we meteen dat we dan maar naar de Wairere Falls gaan. Ieder nadeel heb dan toch echt z'n voordeel, we hebben vandaag weer twee highlights.

Na een half uurtje rijden komen we aan bij de track van de waterval. In totaal is het anderhalf uur lopen. De heenweg begint rustig, maar na enkele minuten moeten we flink stijgen. Gelukkig is het een hele mooie omgeving door regenwoud langs een rivier met daarin veel zwerfkeien. Na zo'n drie kwartier komen we aan bij de lookout. Het mag dan wel de hoogste waterval van het Noordereiland zijn, maar eigenlijk is het een beetje een deceptie. Hier liep gewoon van een hoge klif een klein stroompje water naar beneden. We hebben veel mooiere watervallen gezien, maargoed gelukkig was de track er naartoe wel mooi! Voordat we terug naar the Shire gaan, gaan we eerst nog even Matamata in, waar we de tijd een beetje doden.

Het is eindelijk 16:40 uur. We stappen een bus in en krijgen een voorwoord te zien van Sir Peter Jackson, de regisseur van beide films. We rijden door heuvelachtig landschap naar het Hobbit-dorp. Onderweg wijst onze gids wat plekken aan die voor de films zijn gebruikt, waar de filmcrew zich bevond en krijgen we de daarbijbehorende fragmenten te zien. Na een korte rit van een kwartier komen we aan bij het dorp, dat speciaal voor de films is gebouwd. Eigenlijk is het geen filmset, want het is allemaal echt. Je kan overal in, die Hobbit-huizen zijn echt gegraven in het heuvelachtige landschap. Ondanks dat we geen fans van de films zijn, vonden we het toch heel leuk en heel bijzonder om te zien.

Onze gids vertelt heel veel achtergrond informatie en vertelt over ieder huisje, etc. waar het voor diende of bij welk fragment het hoorde. Er staan ongeveer 50 huisjes in het dorp, er is een groot meer, verschillende moestuinen, de grote molen staat er echt en een hele grote pub The Green Dragon, welke ook meerdere keren in de films is te zien. We hebben hier ongeveer anderhalf uur rond gelopen en In de pub krijgen we na de tijd nog een zelf gebrouwen biertje. Ik neem een lekkere donkere Amber Ale en Loes een licht biertje! Na het bezoek van dit sprookjesachtige dorpje rijden we weer verder richting Auckland en op 50 km van Auckland vinden we een overnachtingsplekje. Slaap lekker!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade