Een week rust en Loes' verjaardag

19 november 2017 - Northampton, Australië

Zaterdag 11 november doen we overdag niet veel. We drinken 's ochtends a cuppa (een kop koffie) met Mick en Davina en in de middag spelen we een potje Monopoly met de Frenchies. Loes moet in de avond weer in de pub werken en De Frenchies en ik vieren met Mick en Davina beer o'clock. We showen elkaar de foto's van Lucky Bay en genieten na met verhalen.

Zondag 12 november rusten we nog steeds uit van de geweldige, tevens uitputtende week in Lucky Bay. In de ochtend gaan we met Mick hooi halen bij een van de naastgelegen cattle stations. Dit zijn hele grote veehouderijen, die op sommige plekken groter dan Nederland zijn. We ontmoeten de boer en zijn vrouw blijkt Nederlands te zijn en uit Groningen te komen. Het is een hele aardige en vriendelijke man. Erg leuk om de omgeving te verkennen met Mick en locals te leren kennen. Mick heeft ook over elk huis, gebouw, park of landgoed achtergrondinformatie te vertellen. We droppen de hooi bij zijn broer Simon en jij vrouw. Mick noemt zijn broer Youngem, een Australische afkorting voor my younger brother. Heel grappig de Australische terminologie. Loes moet in de avond weer werken in de pub. Tijdens deze uren zonder haar aanwezigheid op de farm, bereiden Charline, Constance en ik Loes' 25e verjaardag voor. We maken een groot spandoek in het Australisch en verstoppen deze in de koelcel.

Na ruim een week rust te hebben gehad moeten we op maandagochtend 13 november weer om 07:30 uur werken. Een paar uur onkruid wieden in het meloenenplantage en voor de rest van de dag doen we niet zoveel. Rond lunchtijd zijn we klaar met werken en sorteren we alle foto's van de afgelopen drieënhalve maand uit. De dag erna mogen we weer werken en eindigen we het onkruid wieden bij de meloenen. Daarna mogen we al het oude plastic van de oude plantages eraf trekken. Iedereen lijkt wel een neger, of zoals Mick ons noemt: " black fella". We zitten helemaal onder het vuil en stof, een hilarisch gezicht. Na het werk gaan Loes en ik naar Geraldton om inkopen te doen voor haar verjaardag. In het geheim haal ik ook twee cheesecakes die ik direct wegstop in een koelbox. 's Avonds eten we samen met de Aussie Family en de Frenchies om de laatste dag dat Loes 24 is te vieren. Vanaf morgen is ze een "Old Wief". Constance en Charline maken Franse crêpes en we mogen zelf weten welke lekkernijen erop mogen. Het geheim van de crêpes is rum in het recept! De avond gaat voorbij met veel meezingers en tegen 23:45 uur verlaten we het huis van Mick en Davina. We zijn dus iets voor twaalven in onze keuken. Daar hebben we in het geheim het spandoek voor Loes opgehangen. Een tekst die voor haar erg toepasselijk is:

"Hiep hiep yeah, Loes is 25 year.

Loes Poor bugger (betekent in het Australisch arme stakker en gebruikt ze veel sinds ze in de pub werkt), has with brakes some struggle.

Her driving skills are nog the best, driving trough the hot house cause she was stressed

In Northampt'm known as cheeky, only cause they did 't yet discover her freaky.

Lucy always in for some jokes, get's at the bottem pub phone numbers from many blokes (mannen)

Bloody, fucking mongrel Loes (Australische vloekwoorden), we'll celebrate your birthday with cake of tompouce"

Woensdag 15 november, mijn eerste verjaardag buiten Nederland en zonder familie. Om extra lang van deze dag te genieten maakt Tom mij om 04:45 uur wakker. Slaperig en verward kom ik de caravan uit en Tom zit in de auto op me te wachten. Heel bijzonder, ik heb Tom nog nooit zo wakker en enthousiast gezien in de ochtend. We rijden naar de Sunset Hill, waar we de zonsopgang bekijken. Tom vraagt me om mijn ogen te sluiten en wanneer ik ze weer mag openen, staat er champagne en cheesecake voor me klaar! Een beter begin van de dag had ik me niet kunnen wensen. Tijdens de zonsopkomst vertelt Tom me dat we voor mijn verjaardag gaan zwemmen met de Manta Rays als we in Coral Bay zijn!! Als de zon op is, rijden we terug naar de boerderij om nog even te gaan slapen. Om 10:00 uur drinken we koffie en eten we wederom taart met Mick en Davina en Constance en Charline. Het was heel gezellig, en de meisjes geven me een sportbroekje van Nike! Naast een training van een uur, doen we niet veel gedurende dag, het is namelijk 37 graden. Bloed heet! Tegen het einde van de middag begint het te onweren. Het is een prachtig gezicht en het koelt iets af! We besluiten om met z'n allen naar de pub te gaan. Hier word ik direct door iedereen gefeliciteerd en van Kelly en Ian krijg ik een fles champagne, snoepjes en een verjaardagskaart! Ontzettend lief. Terug op de boerderij zijn Florian en Linda gearriveerd! Die kwamen speciaal langs om mijn verjaardag te vieren. Die gaven me een pakketje met allemaal lekkere dingen! Niet veel later kwam ook Brodie, de dochter van Mick en Davina, samen met haar hond Freddy, de allerliefste hond in de wereld. Dat was dus een hele leuke verrassing!! We vullen de auto met drank en rijden naar de Sunset Hill om met z'n allen naar de Sunset te kijken. Ook Mitch, de buurman, komt langs! De Sunset is prachtig, en het onweert nog steeds, de kleuren in de lucht zijn schitterend en de donder en bliksem maakten het helemaal af! Toen de zon onder was, nodigde Mitch ons uit voor een drankje. We gingen dus allemaal naar Mitch, waar ook Phil was die op de oven moest passen omdat Mitch een taart voor me aan het bakken was. Na een erg gezellig uurtje gingen we terug naar de boerderij. We maakten met z'n negenen pizza's en hebben de hele avond gelachen, gepraat, gedanst en gezongen. En veel gedronken. Ondertussen kreeg ik een prachtig filmpje van al mijn familie, vrienden en zelfs de buren! Fantastisch! Heel erg bedankt allemaal! Ook heb ik even met mama en Lisa gefacetimed. Om twee uur waren we allemaal zat en moe, en zijn we erg tevreden naar bed gegaan. Ik heb een super verjaardag gehad!

De dag na Loes' verjaardag waren we allemaal aardig brak, maar we hadden rond koffietijd met Mitch afgesproken om samen met de Frenchies de taart te eten. Wanneer we vertrekken nemen we afscheid van Florian en Linda die hun weg vervolgen naar Melbourne. Aangekomen bij de buren stond zoals gewoonlijk de eettafel vol met eten. Een vanilletaart met kers en met een glazuurlaag van passievrucht. Verrukkelijk! Daarnaast had hij allemaal sandwiches gemaakt met zelf gemaakte eiersalade, zalm en ham. Ook stonden er ananas en watermeloen op tafel. Een echte feestmaal. Na de lunch gingen we weer terug naar de boerderij en hebben we in de middag lekker uitgerust. In de avond eten we wederom samen met Mick en Davina en kijken we een film, Brand New Day, met hen.

Vrijdagochtend 17 november gaan we samen met Constance en Charline naar Geraldton. Onze Jeep krijgt vier nieuwe banden en wij drinken koffie in het stadje. Terug in Geraldton spelen we met z'n vieren Trial Pursuit en daarna maakt Loes zich alweer klaar voor werken. Samen met Mick kijk ik een live concert van Zac Brown die hij net nieuw heeft op DVD. Daarna doen de Frenchies en ik apèro en sluit Loes na het werk aan.

De volgende ochtend helpen Loes en de Frenchies in het dorp met een vrijwilligersproject om een parkje aan te leggen. Tom blijft thuis om de roadtrip voor te bereiden die we vanaf maandag gaan doen. We rijden terug naar Exmouth en Coral Bay en gaan naar Shark Bay. In Exmouth en Coral Bay was het drie maanden geleden erg koud en we hopen deze keer op beter weer. Hier is het Ningaloo Reef en we willen graag snorkelen. Daarnaast verzilveren we Loes' verjaardagscadeau in Coral Bay, zwemmen met de reuzenmanta. Shark Bay ligt tussen Northampton en Carnarvon. Dit hebben we de vorige keer overgeslagen, omdat we op tijd moesten zijn voor de baan die we nu hebben. Zondag 19 november pakken we de auto in voor onze roadtrip. De Frenchies gaan met ons mee, heel gezellig! Loes moet de hele dag werken in de pub en is dan vrij voor twee weken. We hebben er zin aan om weer terug de weg op te gaan. Na Loes' werk zijn we weer op de weg! Wordt vervolgd.......

1. Harriet:
    19 november 2017
    Met 4 nieuwe banden weer de weg op voor de roadtrip. Weer een nieuw avontuur. Veel gezelligheid met elkaar!
  2. Marianne:
    Leuk om te lezen.
    Liefs uit Boxtel
  3. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    19 november 2017
    FIJN LOES DAT JE ZO,N GEZELLIGGE VEJRJAARDAG HEBT GEHAD EN DAT JE DOOR TOM OP ZO,N LIEVE MANIER WERD VERWENT.ZELF HEB IK OOK EEN LEUKE DAG GEHAD,WIJ ZIJN ZATERDAG NAAR HANS KLOK GEWEEST.DIT WAS MIJN CADEAU VAN HENK EEN.HELE GEWELDIGE SHOW. FIJNE VAKANTIE DE KOMENDE 2 WEKEN .
  4. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    19 november 2017
    NOG BEDANKT VOOR JULLIE MOOIE VERJAARDAGS KAART !!
  5. Marleen Coopman:
    19 november 2017
    Hey kwart eeuw, werk niet te hard schat! Fijn dat je een leuke verjaardag hebt gehad :) ik mis je! Dikke kus lieverd xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  6. Rijnstraat 16:
    20 november 2017
    Tom en loes wat een mooie verhalen! Al weer een jaar onderweg! Groeten uit een koud ennat hengelo!
  7. Lisa:
    27 november 2017
    Hee Tom en Loes, leuk om te lezen allemaal. Maar jullie bint wa oale koffieleuten! Lees alleen maar koffie drinken hier en daar haha. Nee gekheid.. Loes jij hebt echt wel een top verjaardag gehad zo te lezen, is je ook zeker gegunt.
    Veel plezier met jullie roadtrip en met het duiken met de manta!

Liefs Lisa