Harau Vallei: Volledig ontspannen en genieten tussen de steile wanden van de groene vallei

4 september 2019 - Harau, Indonesië

De eigenaar van Hotel de Kock biedt aan dat we op maandag 2 september zijn motor mee mogen naar de Harau Vallei. We willen hier drie dagen naartoe en het ligt op twee uur rijden van Bukittinggi.

Aangekomen in de Harau Vallei zien we gelijk de indrukwekkende hoge rotswanden die om de vallei heen staan! Het is prachtig groen en rondom de rijstvelden staan tropische bomen! Het is als een oase in de rest van het landschap. Bij Mr. Abdi Homestay worden we heel vriendelijk ontvangen door de familie. We krijgen een bungalow van twee verdiepingen toegewezen met een mooie veranda en een hangmat. Achter onze bungalow is een hele hoge rotswand waar normaal gesproken een waterval naar beneden komt, het heeft al een hele tijd niet geregend dus alles is droog nu. Die middag ontspannen we onder onze veranda en lezen we wat Nederlandse tijdschriften die in de eetruimte lagen. Aan het eind van de middag rijden we een rondje door de vallei en bezoeken we een drietal watervallen waar helaas ook weinig tot geen water meer naar beneden stroomt door het droge weer van de afgelopen periode. In de avond eten we samen met alle gasten van Mr. Abdi in het restaurant. We zitten bij Dominik en Dominik aan tafel, een Duitse en Zwitserse man die samen reizen. Ze noemen zichzelf voor het gemak Dom 1 en Dom 2 en na het eten spelen we een dobbelspel onder het genot van een paar biertjes.

Dinsdag 3 september brengen we de ochtend met Dom 1 en Dom 2 door in het restaurant en wanneer zij vertrekken ontspannen wij weer onder onze veranda. We lezen tijdschriften en schrijven  onze reisverhalen. We maken een flinke inhaalslag van bijna drie maanden. Het hoogtepunt van de dag is een ritje met de motor naar de toko waar we allebei twee ijsjes halen. Meer doen we niet en we gebruiken deze dag volledig om bij te komen van al het gereis en indrukken van de afgelopen weken. In de avond gaan we met de familieleden en wat gasten rond het kampvuur zitten. Natuurlijk heeft iemand van de familie een gitaar op schoot en we zingen samen liederen.

De volgende ochtend woensdag 4 september doen we wederom niks. We zitten met de familieleden tot 13:00 uur in het restaurant van alles te bespreken: over de cultuur, over de homestay, over ons leven. Het is heel leuk hoe geïnteresseerd deze mensen zijn in hun gasten. We doen nog een rondje door de vallei en bezoeken een waterval waar gelukkig wel water is. Daarna lunchen we bij het homestay en verlaten we de vallei. We rijden in zo’n twee uur terug naar Bukittinggi. Om 18:00 uur komen we aan bij Hotel de Kock en we gaan daarna meteen uiteten bij een lokaal restaurant waar ze heerlijke rendang hebben. Dat is iets wat we echt gaan missen aan Indonesië.

Onze laatste dag op Sumatra, donderdag 5 september, komen we binnen in de lobby van het hotel en zien we de eigenaar en medewerkers heel gênant helemaal uitgeteld en wijdbeens op de banken liggen. Overal staan lege halve liter flessen bier. Achter de receptie, op tafels en in de keuken. Ze hebben duidelijk een feestje gehad. Toch hebben wij het gevoel dat dit vaker gebeurd, want we vonden de eigenaar ook al vaak moeilijk uit zijn woorden komen en toen we aankwamen dronken de medewerker ook en biertje en tijdens ons ontbijt dronk hij radler. Kortom, ze drinken allemaal de hele dag. Na het ontbijt worden wij opgehaald door een gedeelde taxi en worden we naar het vliegveld van Padang gebracht. Vanaf Bukittinggi is het twee uur rijden over een prachtige typische Sumatraanse weg door de bergen en langs enorme regenwouden. Langs de weg zitten aapjes en wederom zijn er watervallen te zien. Natuurlijk doen we ontzettend lang over een relatief korte afstand door alle drukte op de wegen en alle haarspeldbochten. We vangen nog een laatste glimp van de Sumatraanse jungle op voordat we het eiland verruilen voor het georganiseerde Java. Wij denken dat we de jungle echt gaan missen, want oh wat is dat mooi zeg!

1. Willem en Yvonne:
    8 september 2019
    Mooie verhalen weer,wel heel leuk om jullie gauw weer in het echt te zien.👍😘