Terugblik op Nieuw-Zeeland

23 januari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt vertrekken we naar een tankstation en maken we onze camper een beetje schoon. Het is echt nodig na ruim twee maanden erin te hebben geleefd. Het is vandaag zo ver, we moeten ons huisje inleveren waar we eigenlijk toch wel heel erg gehecht zijn geraakt. Morgen verlaten we Nieuw-Zeeland dus we maken even een korte terugblik over ons prachtige avontuur.

De vraag die we heel vaak voor onze neus krijgen : "Wat vond je het mooiste in Nieuw-Zeeland?" Nou dit is echt een vraag die we niet kunnen beantwoorden. Het is allemaal zo divers en afwisselend in dit land! Aan de ene kant heb je adembenemende mooie stranden en regenwouden en aan de andere kant prachtige vulkanen, gletsjers, fjorden en bergen, vaak ook nog gecombineerd met elkaar. Ook heb je hier veel wildlife wat spectaculair is om te zien en geisers, waterbronnen en andere kokende dingen. Kortom, er valt geen keus te maken.

Een andere vraag die we vaak krijgen voorgeschoteld is: "Welk eiland vind je mooier, Noord of Zuid?" Ook dit is een lastige vraag, omdat het allebei totaal anders is. We hebben heel lang geen keus kunnen maken, maar toen we elkaar vroegen wat onze top 10 was, kwamen de meeste hoogtepunten toch wel van het Zuidereiland. De beeldschone Milford Sound, de avontuurlijke Kepler Track, de Wildlife op de Catlins, het lopen op de ijzige Fox Glacier, Kaikoura, Golden Bay, Dunedin met haar Tunnel Beach en de Abel Tasman Coastal Track. Het zuiden heeft gewoon veel meer afwisseling en is veel diverser! Het is ook veel ruiger en dramatischer dan het Noordereiland.

Dan de mensen, we weten niet zo goed wat we van de Kiwi's moeten denken. Aan de ene kant zijn ze heel vriendelijk, behulpzaam en vaak in voor een praatje, maar aan de andere ook een beetje oppervlakkig en hypocriet. Ook is het een erg conservatief volk, althans als je een op een met ze praat niet, dan houden ze van de vrijheid van Europa, maar toch oordelen ze snel. En als ze iets niet aanstaat dan zeggen ze het direct. En zij hebben altijd gelijk....... Gelukkig zijn Loes en ik helemaal geen haantjes, hihi!!

Zoals ik al vaker heb aangegeven loopt Nieuw-Zeeland qua technologie ver achter. Zo is er weinig WiFi te vinden en als die er is, is het mega sloom. De wasmachines die ze hier gebruiken zijn van voor mijn geboorte. Ik kan mij als klein kind nog herinneren dat mijn opa er vroeger een in zijn schuurtje had, zo'n eentje waar je de was er van bovenin in doet. Deze dingen zijn toch wel echt gedateerd. En denk maar niet dat je kleren er goed mee schoon krijgt, al helemaal niet , omdat deze machines ook nog eens alleen maar koud water gebruiken. Ohja en de douches, het is ook lastig om een ongelimiteerde warme douche te vinden, tenzij je naar een goede camping gaat of er flink voor wil betalen. Meestal zijn ze lauw of met een zachte straal en als ze warm zijn slechts 5 minuten. Niet dat wij dit bovenstaande allemaal erg vinden, maar je verwacht dit allemaal niet van een land als Nieuw-Zeeland.

In het verkeer rijden heel veel oude auto's. De auto's worden echt gebruikt tot ze helemaal op zijn. Langs de wegen staan heel veel kruisjes van mensen die daar zijn verongelukt. We hadden een man van 29 ontmoet, die nu al vier vrienden had verloren aan verkeersongelukken. De wegen zijn levensgevaarlijk. Ze zijn erg smal en overal mag je honderd. Er zijn bijna geen snelwegen, een paar om Auckland en dan heb je het wel gehad. Tunnels en bruggen kennen ze volgens mij niet, je gaat vooral op het Noordereiland, heuvel op, heuvel af. Vangrails kennen ze ook niet, dus als je uit de bocht vliegt, tja... Nieuw-Zeelanders zelf, die rijden natuurlijk overal honderd en houden ontzettend van bumperkleven. Ohja en met al deze dingen is het natuurlijk niet gek dat fietsers verplicht een helm op moeten.

Wij hebben een supermooie tijd gehad in Nieuw-Zealand. We hebben geweldige en bizarre dingen gezien en dito ervaringen mee gemaakt. Het was een onvergetelijk mooi avontuur en als je van natuur houdt een adembenemend prachtig land. We hebben echt heel veel geleerd, over het land zelf, maar ook over het leven, andere culturen, mensenkennis en niet geheel onbelangrijk onszelf. We hebben onszelf soms mentaal uitgedaagd, maar ook fysiek. We hebben hele leuke en mooie mensen ontmoet. Met sommigen hadden we het gevoel dat we ze al jaren kenden. Tijdens de soms lange autoritten hebben we de mooiste filosofische gesprekken gehad, samen of met de vele lifters die we hebben opgepikt.

We raden dan ook iedereen aan om eens in hun leven naar Nieuw-Zeeland te gaan. Verken het eiland in een self-contained camper en voel je zo vrij als een vogel. De natuur is echt prachtig, de realiteit is nog mooier dan de foto's! Je moet het dus echt met eigen ogen zien. Voor diegenen die willen gaan, ga van eind januari tot begin maart (eerder of langer als je de tijd hebt), want de zomer verplaatst zich. Toen wij vertrokken begon het mooie weer een beetje te komen. Volgens de kiwi's begint de zomer ieder jaar later.

We sluiten het hoofdstuk Nieuw-Zeeland nu af en bereiden ons mentaal voor op het nieuwe avontuur. Australië, het land van de lange uitgestrekte stranden, het Great Barrier Reef, de Metropolen Sydney en Melbourne, de woestijn, de gevaarlijke dieren, zoals slangen, spinnen, kwallen en haaien, maar ook kangaroos en koala's en het land van zo veel meer.......

1. Mirjam:
    25 januari 2017
    Ik ben erg jaloers op jullie! Maar ook heel trots!!! Wilde dat ik weer jong was, wat n prachtige ervaring... !
    Ben benieuwd hoe het jullie in Australië vergaat...
    Dikke kus,
  2. Benno:
    25 januari 2017
    Wat hebben we genoten van jullie fantastische verslag.
    NZ is nog mooier dan we al dachten en dat weten we dankzij jullie. Dank daarvoor.
  3. Rijnstraat 16:
    26 januari 2017
    Wat jullie zeggen over NZ klopt voor mij als een bus! Veel plezier in Australie!
  4. Harriet:
    26 januari 2017
    Blij en trots dat jullie rondgereden hebben in NZ met een camper op toch wel vaak gevaarlijke wegen. Knap hoor! Uiteindelijk zijn jullie weer op tijd en veilig in Auckland aangekomen