Overtocht van Zuid naar Noord en het halve Noordereiland door

19 januari 2017 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Alsof het zo moet zijn als wij met de ferry gaan. Net als de nacht voorafgaand aan de overtocht van Noord naar Zuid, heeft het vannacht ook knetterhard lopen stormen en is onze auto alle kanten op geschut. Maar als we wakker worden, schijnt de zon en is het windstil. We gaan op het dek van de ferry staan en kijken naar de fjorden waar we doorheen varen. Het is prachtig en het mooie weer maakt alles nog mooier. Al snel komen we aan de praat met een Zweedse vrouw die nu in Bretagne woont. Ze vertelde dat ze in haar leven veel heeft gereisd en dat ze ons graag wil volgen om te zien wat we allemaal meemaken. We kletsen minstens anderhalf uur. Op een gegeven moment zien we hoe de Cookstreet en de Stille Oceaan in elkaar over gaan. Het kleurverschil is goed te zien! Hoe dichter we bij Wellington komen, hoe harder het gaat waaien! Een man naast ons verteld dat het in Wellington altijd waait en dat het nergens zo hard waait als daar. We besluiten dus maar snel naar binnen te gaan.

Eenmaal aangekomen in Wellington rijden we via de westkust naar een gratis camping in de buurt van Turangi. Hier overnachten we omdat we morgen de Tongariro Crossing willen lopen. Aangezien we die een paar weken geleden niet konden doen vanwege het slechte weer. Het weer voor morgen ziet er ook niet al te best uit, maar beter dan de verdere dagen in de week, en goed genoeg voor ons. Hopen we. We pakken onze tassen vast in en bereiden ons voor op de volgende dag. We hebben vervoer nodig van het einde van de track, terug naar onze camper. Hiervoor kun je een shuttle bus boeken, maar deze kost 30 dollar per persoon. Dit willen we niet betalen, dus Tom is zo vrij om naar onze buren te lopen en te vragen of ze het een goed idee lijkt om samen te rijden en een van de auto's achter te laten aan het eind van de track. Onze twee Duitse buren (Christina en Claudia) vonden dit een goed plan en we spreken af om de volgende dag om 07:00 uur weg te rijden.