Tongariro Crossing, een tocht dwars door Middle Earth!

20 januari 2017 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Het is zover! Eindelijk gaan we dan toch de Tongariro Crossing lopen. Deze track gaat dwars door drie vulkanen en schijnt de beste dagwandeling van Nieuw-Zeeland te zijn. We rijden samen met Christina en haar zusje Claudia naar de track. Aangekomen bij de start, bleek het dat we niet de enigen waren met het idee om deze track te lopen. Het leek wel of we in Disneyland waren aangekomen! Ik had een beetje een avond vierdaagse gevoel. Christina vertelde dat er iedere dag 1.000 mensende Crossing lopen. En dat was te merken. Het is droog als we beginnen. Maar het is zo mistig, dat we de eerste twee uur lopen niet verder kunnen kijken dan een meter of 20. Wat een lol...

Na een tijd staan we in de rij. We moeten wachten tot we één voor één met een stalen kabel onszelf naar boven moeten hijsen. Er ligt hier namelijk sneeuw en het is spekglad op het pad. Na een half uur wachten in de barre kou (gelukkig hebben we onze handschoenen en mutsen meegenomen) mogen wij naar boven. Eenmaal boven, trekken de wolken weg en hebben we een fantastisch uitzicht op de vulkaan Mount Ngauruhoe. De enige echte Mount Doom in de Lord of the Rings triologie. We lopen dan ook in hartje Morder vandaag!

Goed.. We komen hoger in de bergen en het waait. De wind is erg koud en het regent licht. Wat een contrast met de 25 graden van de dagen ervoor! Na enige tijd, lopen we langs de Emerald Lakes. Dit is normaalgesproken een van de hoogte punten van de track. Het zijn twee felblauwe zwavelmeren. Helaas is het nog steeds mistig en zien we dus niet hoe blauw de meren zijn. We lopen door een vulkanisch en grauw landschap, wat erg bijzonder is. Vooral omdat de laatste eruptie van deze vulkaan in 2012 was. Overal staan waarschuwingsbordjes en het is best spannend. Op de weg naar beneden trekken de wolken weer weg, dit geeft een prachtig uitzicht over Lake Rotoaira en Lake Taupo! Waanzinnig! De laatste twee uur gaat door een bos naar beneden. We hebben een erg leuk gezelschap van Christina en Claudia, Christina woont in Melbourne en ze biedt ons aan een drankje te drinken als we daar zijn. We rijden verder richting Auckland, want over 3 dagen moeten we de camper inleveren. We stoppen na zo'n 200 km in de buurt van Matamata, vanaf hier is het nog slechts 150 km naar Auckland.