Onze laatste dagen in Vietnam

10 oktober 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Op 6 oktober komen we dus aan het einde van de middag in badplaats Nha Trang. We willen onze vakantie hier ontspannen afsluiten. Er zijn hier gigantisch veel resorts en hotels, alsof we niet in Vietnam zijn. Hier komen voornamelijk Russen en als we door de straten lopen is het alsof we ons in Moskou wanen. Alles is in het Russisch: signs, menukaarten, teksten op de deur. Wij hebben het Edele Hotel geboekt, een prima onderhouden en schoon hotel. Even wat anders dan de homestays waar we laatste tijd in hebben overnacht. Daarnaast is er ook een zwembad, heerlijk! In de avond gaan we ergens wat eten en doen we wat biertjes bij een brouwerij.

Onze tweede dag in Nha Trang, zondag 7 oktober, gaan we vroeg in de ochtend naar een sportbar waar het MMA gevecht tussen Khabib en McGregor wordt uitgezonden. Een gevecht waar veel over is geschreven in de media en waar de gemoederen hoog oplaaien. Dat willen we dus zien. In het café zijn alleen maar Russen, stuk voor stuk allemaal enorme buffels, allemaal al aan de drank. Natuurlijk zijn ze allemaal voor Khabib, want hij is een Rus. We hopen dus een klein beetje dat Khabib wint, want anders zal er niet veel van deze tent overblijven denken we. We staan ook nog in het enige vrije hoekje, helemaal achterin het café. Als het dus mis gaat staan we mooi vast haha. De wedstrijd zelf is een beetje saai en Khabib wint. Gelukkig gebeurd er verder dus niks in het café.

Na de wedstrijd huren Loes en ik een scooter en Rinse heeft een dagje voor zichzelf. Wij zijn naar een markt gereden, maar iedereen lag achter een kraam te slapen. Er was verder ook niet veel bijzonders. We reden toen naar de Long Son pagode met een hele grote Boeddha. De boeddha is bovenop een heuvel waar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Daarna reden we naar Po Nagar, een hindoeïstische tempel uit het jaar 781. Mooi, maar gigantisch druk met toeristen, je kon echt alleen maar stapvoets lopen. We zijn toen naar het museum voor oceanologie gegaan en weer wat meer kennis over de lokale onderwaterwereld opgedaan. ‘s Avonds hebben we met ons drieën nog een massage genomen.

Op maandag 8 oktober hebben we niet veel gedaan. Lekker uitgerust op het dak van het hotel in het zwembad. Naast ons hotel bouwden ze een nieuw hotel en die Vietnamezen hebben geloof ik nog nooit van de arbodienst gehoord. Op een klein richeltje een ladder zetten op drie verdiepingen hoog. Allemaal van dat soort taferelen. Heel fascinerend om te zien. Op dinsdag 9 oktober hebben we overdag ook niet veel gedaan en ‘s avonds vlogen we in de avond. Na de vlucht gingen we direct naar ons hotel, want Rinse moest de volgende ochtend al om 08:30 uur vliegen, 06:30 uur inchecken dus!

Op woensdag 10 oktober brengen we dus eerst Rinse naar het vliegveld en nemen we afscheid. Echt tof dat hij ons kwam opzoeken en het was super gezellig! Daarna hebben wij nog een aantal uur voor onze vlucht van 12:30 uur. We besluiten de stad in te gaan en naar een koffietentje te gaan waar we eerder zijn geweest: Little Hanoi Egg Coffee. Hier hebben we de beste ei-koffie van Vietnam gehad en daar willen we graag nog een keer van genieten. Ook halen we in deze straat nog een paar souvenirs. Dan gaan we met ons tweeën achterop een motortaxi naar ons hotel om onze bagage op te halen en om uit te checken. Vanaf daar nemen we een gewone taxi naar het vliegveld en vliegen we naar Perth via Singapore Airport.

Om Vietnam af te sluiten hebben we nog wat dingen opgeschreven die we ook nog even wilden delen. Zo vinden wij Vietnam één lange drukke straat. Overal wonen mensen en zitten mensen langs de weg. Ook op de meest gekke plekken. Er zijn gigantisch veel rijstvelden. Kilometers lange, maar ook in de bergen hele hoge. Overal verbranden ze afval op straat als je er langs loopt of rijdt ruik je het plastic verbranden. En als ze het niet verbranden, dan gooien ze het in zee. Netjes op de beurt wachten kennen ze niet en overal kruipen ze voor. In een rij drukken ze continue tegen je aan om er langs te kunnen. Het is allemaal ikke, ikke, ikke. Rinse is elke dag 5 keer gevraagd of hij drugs wilde hebben, heel grappig. Overal zijn ook massagesalons en karaokebarren. De kruispunten zijn enorm druk met duizenden scooters. Om over te steken moet je gewoon lopen en niet nadenken. De motoren gaan wel om je heen. Iedereen slalomt ook om elkaar heen, gekkenwerk. Het verkeer is sowieso gekkenwerk, want ze halen in de bergen ook gewoon in de binnenbocht in, ze kunnen nooit zien wat er aankomt. Daarvoor toeteren ze dus, daar is het toch voor? Ze vervoeren alles op hun motor van duizend dozen eieren tot complete varkens en ook hele gezinnen met drie kinderen. Vietnamezen slapen overal. Achter het stuur in de auto of onder een boom langs de weg. Het maakt niks uit. Echt een perfect land voor Tom dus. Iets wat je niet verwacht in een land als Vietnam, maar de koffie is uitstekend. Het hoort wat ons betreft bij de beste koffieculturen ter wereld. Vooral de ei- en kokoskoffie. Echt heel lekker! In Vietnam wordt laat komen ook beloond, of er wordt in ieder geval rekening mee gehouden. Op het vliegveld krijgen mensen die te laat zijn voorrang bij het inchecken en ook bij de douane. Op tijd zijn heeft dus geen meerwaarde. Ook wordt er rekening gehouden met slaapkoppen. Een stewardess loopt persoonlijk langs alle tafels en vraagt: “Hong Kong? This is the final call for Hong Kong”. Mooi toch, je vliegtuig missen kan dus haast niet! Tot slotte: de bevolking is heel vriendelijk, willen alles voor je doen en lachen de hele dag. Vietnam vinden wij echt een aanrader en als je drie weken hebt raden wij aan om alleen het noorden te doen, Noord naar Zuid tenminste vijf weken. Het was fantastisch.

1. Harriet:
    Bijzonder land! Weer mooi om te lezen 👍
  2. George:
    3 maart 2019
    Wat een prachtige reisbeschrijving van Vietnam. Dan te bedenken dat mijn kennis van Vietnam niet verder gaat dan de loempiaatjes te voorzien van hete of zoete saus.
  3. Benno:
    3 maart 2019
    Naar Vietnam hoef ik niet meer. Ben al geweest...………..
  4. Lizan Elias:
    Leuke weetjes haha!!