Weekendje Sydney: de hele stad is versiert voor Tom's verjaardag

26 mei 2018 - Manly, Australië

Bekend als 's werelds grootste lichtfestival, wordt Vivid Sydney dit jaar voor de tiende keer gehouden. Van vrijdag 25 mei tot en met 16 juni wordt de hele stad verlicht en is het een decor voor heel veel lichtshows, optredens en andere creatieve ideeën. Het hele Sydney Operahouse is ook verlicht in in tientallen kleuren en toont allerlei projecties op de buitenkant. De openingsceremonie valt dus perfect met Tom's verjaardag en hiervoor hebben we een hotel in Manly geboekt, het bekendste suburb van de Northern Beaches in Sydney met de geweldige stranden.

Op vrijdagochtend 25 mei staan we dus al heel vroeg op om vervolgens met de trein naar Sydney te gaan. Vanaf ons huis wandelen we naar het treinstation voor onze ruim drie uur durende rit. We gaan bewust niet met de auto, wat ons de helft van de tijd zou schelen, omdat het enorm lastig en duur is met parkeren. De trein kost ons omgerekend slechts acht dollar (5 euro euro per persoon). Waar Australië over het algemeen heel erg prijzig is, is het openbaar vervoer tussen steden spotgoedkoop. De treinrit naar Sydney is heel erg mooi en we komen op plekken waar we met de auto niet rijden. Het zwermt tussen de bergen van de Southern Highlands door en passeert kleine dorpjes. Het is herfst en alle blaadjes aan de bomen variëren van groen, rood tot geel met een goude gloed. Het is een prachtige omgeving. Hoe dichterbij we bij Sydney komen, hoe industriëler het wordt, hoe lelijker dus. We hopen dus maar snel in Sydney zelf te zijn.

Rond 10:30 uur komen we aan op Sydney Centraal Station, het voelt een beetje als thuiskomen. Drie maanden hebben we hier veel rondgezwermd en we hebben dan ook geen kaarten en navigatie nodig. We lopen via een paar winkelstraten naar Hyde Park waar toevallig een Aborignal herdenking plaats vind. We nemen kort een kijkje en het valt ons op dat er geen enkele Aborignal aanwezig is, alleen maar blanke Australiërs. Hier gaan wij geen aandacht aan besteden en lopen verder door het Hyde Park naar Macquarie Street en vervolgens naar het Domain. Via hier lopen we naar de kunstgalerij van New South Wales, waar we ons ongeveer een uurtje vermaken. Uiteindelijk lijkt bijna iedere kunstgalerij van iedere staat op elkaar. Ze hebben allemaal een afdeling Aborignalkunst, allemaal Pacific, oude kunst en hedendaagse kunst. Natuurlijk staan er altijd wat mooie dingen tussen, maar na acht staten hebben we het wel gezien haha. We lopen de Koninlijke Botanische Tuin van Sydney in en wandelen naar Mrs. Macquarie's Chair. De vrouw van gouverneur Macquarie mocht hier altijd graag vertoeven en over het water uitkijken. Speciaal voor haar hebben ze toen uit een grote rots een stoel gehakt: Mrs. Macquarie's Chair. Destijds was de overkant vast nog niet zo volgebouwd als dat het nu is, dus moet het nog mooier zijn geweest. Vanuit hier zijn we langs het water gelopen en we zien dat ze in de tuin druk bezig zijn voor Vivid. Hier moeten we vanavond even terug komen. We lopen de botanische tuin uit en komen bij het bekende Sydney Opera House. We hebben dit gebouw al tientallen keren gezien, maar het blijft mooi en bijzonder! We zijn helemaal langs het water naar Darling Harbour gelopen, wat we nog nooit gedaan hadden. Darling Harbour is ook echt mooi en gezellig met allemaal terrasjes en restaurants. We hebben hier de hele middag op het terras gezeten en lekker genoten van eerst koffie en later een paar biertjes. Rond vijf uur zijn we naar de pier gelopen waar onze Harbour Dinner Cruise vertrok.

Met een volle boot, waarschijnlijk wilde iedereen de opening van Vivid zien, verlieten we de pier en vertrokken we naar de baai van Circular Quay. Onderweg werd het eten geserveerd, of eigenlijk was het een buffet. Voor het Sydney Opera House lagen we een kwartier stil, te wachten tot het 18:00 uur was, het begin van Sydney Vivid. Het was al erg donker en klokslag 18:00 uur ging alle kleurrijke verlichting aan. Het dak van het Opera House had heel veel kleuren en de afbeeldingen veranderden continue. Een prachtig gezicht, heel spectaculair! Ook de Harbour bridge was helemaal verlicht en toen we de hoek om vaarden, hadden we een zicht op de botanische tuin, die ook het decor was voor een heleboel verschillende lichtshows. Na de cruise zijn we naar Darling Harbour gelopen waar om 20:00 uur de openingsvuurwerkshow was te bewonderen. Vijf minuten lang een geweldige show, een mooie preview voor oud en nieuw. Vervolgens zijn we via het Opera House naar de botanische tuin gelopen. Overal waren creatieve lichtshows en andere lichtkunsten te zien. Vanaf Circular Quay zijn we met de veerboot naar ons hotel in Manly gegaan en hadden we nog een laatste blik op de mooi verlichte stad.

Op Tom’s verjaardag zelf, zaterdag 26 mei, is er een aangename verrassing voor ons. Eigenlijk gooit het roet in ons eten om de Northern Beaches te gaan verkennen. Vandaag is namelijk “The taste of Manly”, een soort Heerlijk Hengelo of Proef-Eet. Langs het strand en enkele zijstraten zijn eetkraampjes en wijntenten. Op elke straateinde is een podium met live-muziek. Het is echt gezellig en het lijkt wel alsof heel Manly is uitgelopen. Natuurlijk proberen we enkele dingen, maar al gauw zien we een rooftopbar waar de hele middag in de zon zitten. We zitten eerste rang door de tafel naar het uiterste puntje te schuiven. We hadden uitzicht over het festijn, het strand en de oceaan, prachtig!! We keken op het podium en genoten van de live-muziek. Iedereen wilde vanaf onze plek een foto maken, dus aan aanspraak en verjaardagborrels hadden we geen gebrek. We proberen verschillende biertjes en halen een fles champagne. Na de zonsondergang belanden we met wat locals bij de plaatselijke bierbrouwerij waar we ook eten. Het mooie aan op stap gaan met Australischers op je verjaardag, is hun traditie dat de jarige geen drank mag betalen. Hoe we dus bij het hotel zijn gekomen dat weten we niet meer.

De dag erna moeten we op tijd het hotel uit, nouja op tijd. Om 10:00 uur moeten we zijn uitgecheckt. We ontbijten bij een broodzaakje en pakken de veerboot terug naar Circular Quay. Vanaf daar gaan we met de trein naar het Centraal Station en pakken we de bus naar Newtown en Marickville, twee hippe buurten. We dwalen hier een aantal uren rond, alvorens we de bus terug naar Centraal pakken en de trein terug nemen naar Goulburn. Op zondag is de prijs van het openbaar vervoer in Sydney helemaal lachwekkend, we hebben de hele dag gebruikt gemaakt van het openbaar vervoer voor slechts 2,50. Dus voor dat bedrag een half uur met de veerboot, hele dag met de treinen en bussen in Sydney en 200 kilometer met de trein naar Goulburn.

1. Harriet:
    2 september 2018
    Grappige traditie in Australië dat de jarige geen drank hoeft te betalen!
  2. Mart Van Blanken:
    3 september 2018
    ha jongens,

wat een super mooie verhalen weer, echt gaaf!

blijf genieten en doe voorzichtig.

Liefs Denice en Mart
  3. Benno:
    3 september 2018
    Tot 10 maart 2019! Mijn verjaardag.
  4. Ronald:
    6 september 2018
    Leuk om dit allemaal weer te lezen en a.h.w. een stukje mee te beleven van waar jullie zo van genieten. Want dat klinkt in ieder verhaal van jullie door, prachtig! Mooie foto’s van Sydney en dat belooft i.d.d. wat voor oud en nieuw. Blijf vooral verwonderen en genieten {:-) groeten Ronald