Werken, werken en nog eens werken in Goulburn

10 september 2018 - Goulburn, Australië

Na het weekendje weg voor Toms verjaardag staat onze tijd in Goulburn, vooral in het teken van werken. Nogmaals, je kan in Australië goed geld verdienen en in tegenstelling tot Sydney zijn de huurprijzen in Goulburn laag. Ons doel is dan ook om weer hetzelfde bedrag te sparen als waar we mee weggingen. Eigenlijk bijzonder om een bijna tweejarige reis in 4 maanden terug te kunnen verdienen, dat hadden we in Nederland niet gekund. Het is misschien niet het meest leuke van een reis, maar we hebben onze knop omgezet. Het voordeel is dat je in Australië per week uitbetaald krijgt, dus je krijgt snel progressie in je doel. De baan in het ski-resort hebben we gekregen, maar die hebben we geweigerd. In het contract stonden allerlei voorwaarden waar we het niet mee eens waren, dus zijn we in Goulburn gebleven. Inmiddels hebben we meerdere baantjes.

Onze hoofdbaan is in principe bij York Foods, waar we dus dierlijke producten tot kookvetten verwerken. Wat begon als heel saai werk, mogen we nu naar lang aandringen zelf “koken”. In principe zijn we nu zelf verantwoordelijk voor het hele proces. Het is dus minder saai geworden, want moeten de ketel starten en in de gaten houden en continue de temperaturen van de grote 1000 liter kookpan checken en ondertussen natuurlijk nog steeds de machines blijven voeden en draaiende houden. Daarnaast nog alle overige werkzaamheden.

Ondertussen hebben we onze eigen klussen voor Peter. Zo hebben we een aantal kozijnen en ander houtwerk van een kerk vervangen en hebben we de hele kerk geschilderd. Dit was een hele grote klus. Daarnaast hebben we Peter geholpen met het bouwen van appartementen. Een erg leerzame ervaring en heel erg handig voor de toekomst.

Tijdens ons verblijf in Goulburn kwam Peter’s moeder op 91-jarige leeftijd te overlijden. We wonen en werken met Peter dus natuurlijk zijn we naar de begrafenis geweest. Ondanks dat we zijn moeder totaal niet kenden, merkten we dat de kerkdienst erg persoonlijk was. Ook dit was een bijzondere ervaring voor ons. Het verschilt niet zoveel met een Nederlandse begrafenis, behalve dat er naderhand een compleet warm buffet en drank aanwezig was. Al hebben we dat natuurlijk in Nederland soms ook wel, verschilt per persoon, dus of dat nou typisch Australisch is weten we niet. Op deze begrafenis kwamen we aan de praat met Peters vrienden. Een van hen heeft Goulburn Engineering, een groot metaalbewerkingsbedrijf. En jullie raden het al, we kregen nog een baan aangeboden. We beloofden ze als we tijd hadden, te kijken of we ze konden helpen. Peter gaat namelijk weer een maand er tussen uit, nu naar Kyrgyzstan voor de Nomadische Spelen, zodoende hebben wij weer wat tijd over. Tenminste dachten we, want Peter heeft ons gevraagd of we het huis van zijn moeder wilden schilderen. Ohja, en dan hebben we nog niet eens over de avonden bij het Aziatisch restaurant verteld. Kortom, een en al werk!

Doen we dan helemaal geen leuke dingen meer? Jawel, zo zijn we naar een festival in de buurt van Sydney en naar een feest in Canberra geweest. We gaan lekker uit lunchen of diner en nemen Thaise massages. Ook rijden we achterlangs door de mooie heuvelachtige omgeving  naar de country towns Crookwell en Taralga. Het is inderdaad meer werken dan reizen, maar helaas moet dat ook gebeuren hè. Op maandag 10 september verlaten we Australië en vliegen we naar Singapore. Daar hebben we een paar dagen en op donderdag 13 september gaan we met Rinse een maand naar Vietnam. De komende tijd staat dus weer in het teken van reizen en nieuwe avonturen!

1. Annette:
    9 september 2018
    Veel plezier met de volgende reis. Zal even wennen zijn in een ánder land naar bijna 1.5 jaar Australië
  2. Gerrie:
    9 september 2018