Danau Toba: Ontspannen aan het meer en een tocht rondom Pulau Samosir

31 augustus 2019 - Tobameer, Indonesië

Danau Toba, in Nederland bekent als het Tobameer is het grootste en diepste meer van Zuid-Oost Azië. De afmetingen van het meer zijn in de lengte 100 kilometer, dertig kilometer in de breedte en de diepte bijna vijfhonderd meter. Het hele oppervlakte is groter dan Singapore. In het midden van het Tobameer ligt een groot eiland van 46 kilometer bij 21 kilometer genaamd Pulau Samosir. Op dat eiland verblijven wij in het plaatsje Tuktuk.

Vanaf Berastagi rijden we op donderdag 29 augustus in ongeveer drie uur naar Parapat, een havenplaatsje aan de rand van het Tobameer. We vinden Parapat een nare plaats met veel dronken mensen en waarschijnlijk gebruiken ze ook verboden middelen. Ze hebben een agressieve manier van verkopen en trekken raar met hun kaken. Het zou best kunnen dat dit de naweeën zijn van een festival dat afgelopen week in Tuktuk plaatsvond. We wisten wel dat hier een festival was, maar wilden niet haasten op mooie plekken zoals de jungle voor een muziekevent. Het feest scheen zeer geslaagd te zijn, er waren allerlei internationale artiesten en ruim 5000 gasten. We zijn in Parapat, omdat hier de veerboot naar Tuktuk vertrekt. In juni 2018 is tijdens slecht weer op deze vaart nog een veerboot gezonken. Er waren tweehonderd passagiers aan boord, terwijl de capaciteit op 43 was bepaald. Om 16:30 uur verlaat de boot de haven en een half uur later arriveren we bij ons guesthouse aan het water. Tijdens de tocht hadden wij ook slecht weer, maar gelukkig waren er maar acht mensen aan boord.

In Tuktuk verblijven we bij Romlan en ons huisje is aan het water. Na het inchecken wordt het al gauw donker en gaan we uit eten in het dorp. Het is heel erg rustig in Tuktuk, het lijkt wel een spookstad. Heel anders dan de 5000 mensen die er eerder deze week waren. Op onze veranda doen we ‘s avonds nog een biertje met elkaar en bespreken we onze plannen voor de laatste veertien dagen in Indonesië. We komen met een plan en besluiten nog een week naar Java te gaan. Terug naar onze meest favoriete stad in Indonesië, Yogyakarta, toch nog naar de stad waar Tom’s roots liggen, Bandung, en twee dagen Jakarta. Wij hebben er heel erg zin aan, maar eerst nog een week op dit prachtige eiland, Sumatra!

De ochtend van vrijdag 30 augustus is vooral een hele ontspannende ochtend. Tot 11:00 uur “niksen” we lekker voor ons huisje. Daarna huren we een scooter en willen we rondom Pulau Samosir. We rijden vrijwel meteen de bergen in om daarmee de helft van het eiland af te snijden en hebben een heel mooi uitzicht over een deel van het eiland waar Tuktuk is gelegen. Onderweg komen we door prachtige kleine dorpjes, zien we kinderen spelen en mannen en vrouwen aan het werk op het land. Ook rijden we door een heel mooi naaldbos en zien we een wild zwijn. Alles is heel groen hier en af en toe zien we een glimp van het Tobameer. We genieten enorm van de scooterrit en komen na enkele uren aan in Parmonangan. In dit dorpje hebben onze lunch en rijden vanaf daar de brug over naar het vaste land. We rijden langs baaien en hoge rondvormige groene heuvels. Achter de heuvels is bos. Het landschap heeft iets weg van Nieuw-Zeeland. We zijn aangenaam verrast door de schoonheid van dit gebied. We rijden tot aan Bukit Holbung, een uitzichtpunt boven op een heuvel, maar voordat we hier zijn moeten we eerst een stukje lopen. Via een steile trap komen we uit op een heuvel waar we een half uitzicht hebben op het meer. Er gaat een smal zandpad hoger de heuvel op en we besluiten dat te doen. Het is enorm stijl en het is super heet vandaag! Iedere keer als we denken dat we op de top zijn, komt er nog een bult! Niet zo leuk. Maar we lopen toch door totdat we uiteindelijk de top hebben bereikt! Het uitzicht is prachtig! Nu zien we pas hoe groot het meer is! We kunnen het einde van het meer niet zien, omdat het te ver weg is. Na een tijd genoten te hebben van het uitzicht moeten we terug. Het is inmiddels 15:30 uur en we willen voor het donker terug in het Tuktuk zijn. We nemen voor de terugweg de route langs de kust van het meer. Onderweg zien we veel traditionele huizen met mooie houtwerken. In de avond gaan we uit eten bij Jenny’s restaurant waar ze heerlijke maaltijden hebben.

Zaterdag 31 augustus verblijven we tot 14:30 uur bij onze accommodatie. We genieten van de rust en het uitzicht, totdat we worden opgehaald met de veerboot en terug naar Parapat worden gebracht. Vanaf deze plaats worden we met een busje naar het busstation gebracht waar we overstappen op een grote nachtbus naar Bukittinggi.

1. Lizan Elias:
    7 september 2019
    Toch wel heel benieuwd naar jullie lievelingsstad 😊