Cape Hillsborough en Airlie Beach

5 juni 2017 - Cape Hillsborough, Australië

Vandaag, woensdag 31 mei, stond er niet veel op de planning, behalve de rit van ruim een uur naar Cape Hillsborough. We komen al op tijd aan bij de camping aan het strand en hebben hier een lekker chill dagje. Nadat we ons kamp hebben opgezet hebben Kelly en Tom hout verzameld voor een kampvuur vanavond. Tegen het eind van de middag komen er twee jongens (Duitser en Canadees) en twee dames (Franse en Italiaanse) afzonderlijk van elkaar vragen of ze hun kamp hier ook kunnen opslaan. Natuurlijk kan dit, hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Na met z'n allen te hebben gekookt, ontsteken we het kampvuur. Het is een hele gezellige avond met dit internationale gezelschap. We komen van alles te weten over verschillende mooie van reizen natuurlijk. Na een tijdje kwamen we erachter dat hier zoutwaterkrokodillen zaten. De hele tijd hoorden we geritsel in de bosjes, maar telkens bleek het een kikker, kalkoen of hagedis te zijn. Het is een super gezellige avond en het wordt dan ook een latertje.

Na een gezellige avond, is het weer zo'n ochtend. Om 05:00 uur de wekker, want we willen de zonsopgang op het strand zien. We kregen de tip van Bram en Anja (die we in Noosa hadden ontmoet) dat hier kangaroos op het strand zitten. Dat willen Tom en Loes natuurlijk niet misssen, dus rijden we er met de twee vriendinnen en twee vrienden in een konvooi naar toe. Na een korte rit van 15 minuten komen we aan op het strand. We zijn iets te vroeg en durven het strand niet op, omdat er een waarschuwingsbord staat met krokodillengevaar. Zodra het iets lichter wordt, lopen we het strand op en zien we in de verte een paar donkere schimmen. Zodra we dichterbij komen zien we dat het kangaroes zijn. Het wordt lichter en lichter en meer mensen hadden dit idee dus we staan met dertig mensen tegelijk op het strand foto's te maken. Het was een prachtig beeld om de kangaroos voor de zee te zien staan met een eilandje en de zonsopgang op de achtergrond.

Na deze vroege activiteit hadden we de hele dag nog voor ons. We zijn eerst met z'n zevenen gaan ontbijten en vervolgens zijn wij met Kelly een boardwalk gaan lopen. Hierna zijn we naar Airlie Beach gereden. Onderweg zagen we een gigantische adelaar bij een dode kangaroo zitten. We hebben nog nooit zo'n grote adelaar gezien, deze was wel vier keer groter dan de grote valken die we normaal zien. Een prachtig gezicht, helaas was die te snel voor onze camera.

Na een tijdje komen we aan in Airlie Beach waar we ons installeren op de camping van het Base en Nomads hostel. We ontmoeten hier ook Yvonne, een vriendin van Kelly, die bij ons op de kampeerplek komt staan. Zij beiden in een tentje, wij in de auto. 's avonds komen we Sean, onze Canadese vriend, weer tegen die we eerder onderweg zijn tegen gekomen. Sean gaat ongeveer dezelfde route als ons doen, maar hij doet het op zijn 125cc motorfiets, super gaaf en interessant om zijn verhalen en ervaringen te horen. We spelen 's avonds met Kelly en hem trivia pursuit. Het valt ons trouwens op dat we heel veel Canadezen ontmoeten, we hebben het gevoel dat het universum ons naar Canada wil sturen en Canada staat ook zeker op ons lijstje!

Airlie Beach is een klein havendorpje en is het episch centrum van de cycloon Debbie en heeft hier heel veel schade aangericht. Heel veel is gesloten, hostels, restaurants, winkels, de lagoon en ook veel koraal is dood en het water is troebel. We spraken met locals die aangaven dat het wel een oorlogsgebied leek. Het ziet er ook echt uit alsof er een natuurramp is geweest. Op sommige plekken kun je aan de schade nog steeds zien dat het water meters hoog stond. Ze zijn hier dus ook hard aan het werk om alles weer te restaureren.

In Airlie Beach willen we onze skydive boven de Whitsundays gaan doen die we van Mart, Denice, Stan en Charlotte hebben gekregen als afscheids/verjaardagscadeau. Ook gaan we hier een zeiltocht langs de Whitsundays Islands doen. Het is momenteel ook erg bewolkt in Airlie Beach met af en toe een regenbui. Iets wat je met skydiven en een zeiltocht niet wil hebben, dus we besluiten vijf dagen te wachten op beter en zonniger weer.

Van 1 tot 5 juni doen we in de tussentijd in Airlie Beach een beetje huishoudelijke dingen en rusten we vooral uit. We gaan ook een middag naar Shute Harbour, waar we zien dat de orkaan flink heeft huisgehouden. Boten liggen hier ver landinwaarts geblazen door de wind en hele stukken land zijn opgegeten door de zee. Ook is de haven verwoest en is er totaal geen leven hier. Erg indrukwekkend om te zien. Ook is er in de hele Whitsundays regio bijna geen blaadje meer aan de boom, erg zonde voor een eens zo mooie regio!

1. Mart Van Blanken:
    12 juni 2017
    mooie verhalen weer jongens! Fraser Island ziet er echt prachtig uit. pas goed op elkaar en blijf vooral genieten
  2. Mirjam:
    12 juni 2017
    Ik sluit me helemaal bij Mart aan!
    Dikke kus!
  3. Yvonne:
    12 juni 2017
    Tom nog proficiat,mooie verhalen weer.Fijn om te lezen dat jullie zo genieten, liefs
  4. Harriet:
    12 juni 2017
    Goed dat jullie in het donker het bord van krokodillengevaar zagen en even gewacht hebben tot het wat lichter werd!
  5. Marleen Coopman:
    14 juni 2017
    Opnieuw.....WAUW!
  6. J van Blanken:
    18 juni 2017
    De foto,s worden steeds mooier. O, wat genieten jullie toch. Ik geniet net zo hard mee. Ik ga a.s. vrijdag met een vriendin met vakantie 7 dagen naar Het Beierse woud in de buurt van Passau. Daar is het ook mooi hoor. Wens jullie nog veel plezier en doe vooral voorzichtig. Kus oma.