Gladstone, Rockhampton, Mackay and Eugnella National Park

30 mei 2017 - Mackay, Australië

Vandaag, maandag 29 mei, rijden we eerst naar de Auckland Lookout in Gladstone. Een erg mooie lookout als je de tientallen fabrieken wegdenkt. Een beetje een deceptie dus. Wel komen we hier aan de praat met een man van Aboriginal afkomst, hij was de nog enige levende van zijn bloedlijn. Hij vertelde zijn verhaal wat erg interessant was en waarvan we veel leerden, ook gaf hij veel lokale tips. We kregen van hem een iets andere geschiedenisles te horen dan uit de boeken.

Na ruim een uur te hebben gepraat en een gezamenlijke selfie te hebben genomen zijn we naar Rockhampton gereden. Rockhampton is de "Beef Capital" van Australië en overal zie je boerderijen met koeien. In deze plaats is ook de "Rockhampton Zoo", een gratis dierentuin met cassowaries, alligators, krokodillen, koala's, dingo's, kangaroos, walibi's en verschillende (tropische) vogels, apen en slangen. Echt een mooie dierentuin en heel bijzonder dat deze gratis is en volledig door de gemeente wordt gesubsidieerd. Vooral de cassowaries zijn erg bijzonder en we kunnen ook niet wachten om deze in het wild te spotten. Deze zitten in het hoge noorden in het tropische regenwoud en lijken een beetje op een struisvogel en emoes, maar heeft een felblauwe kop. Er is hier ook een botanische tuin met een Japanse tuin, maar deze zijn beide helaas minder spectaculair dan de dierentuin. Na de dierentuin vertrekken we richting Mackay. Na ruim vierhonderd kilometer vandaag te hebben gereden en op een uur van Mackay stoppen we bij een restarea.

De volgende ochtend, dinsdag 30 mei, rijden we op tijd naar Mackay, waar we een kijkje nemen bij de "Blue Lagoon". Dit is echt een deceptie, want waar wij een lagoon hadden verwacht, waren gewoon een aantal zwembaden. Wel waren hier mooie picknickplekken, waar we onze lunch dan ook hebben genuttigd.

Na de lunch rijden we naar het "Eugnella National Park". Hier bevinden zich de "Finch Hatton Gorge" met de "Araluen Falls" en de "Wheel of Fire Falls" en de Broken River met het platypusplatform. We gaan als eerste naar de "Finch Hatton Gorge". Om hier te komen moeten we met onze auto verscheidende beekjes en riviertjes door om bij het begin van de wandeltrack te komen. Supergaaf om met je auto door het water te rijden. De wandeltocht brengt ons door mooie regenwoud bij de Araluen Falls en Wheel of Fire Falls. Deze watervallen zijn echt prachtig om te zien en de wandeltocht duurde inclusief uitgebreide stops slechts twee uurtjes.

Vervolgens rijden we, wederom door de diverse beekjes en riviertjes, naar Broken River waar dus de platypus platform zijn om deze dieren proberen te spoten. De grootste kans om dit zoogdier (enige die uit een ei komt) te spotten, is rond zonsopgang/ondergang. Een platypus is het vogelbekdier en wordt met uitsterven bedreigd. Er zijn er nog maar (opzoeken) van wereldwijd en wij hadden het geluk om er drie te spotten. We hebben hiervoor erg lang stil moeten wachten langs de kade. Waar veel mensen afhakten en geen platypus zagen, hadden wij dus wel geluk. Na zonsondergang zijn we naar de camping gereden.