September: Heel veel courgettes, drank en gezelligheid in Northampton

30 september 2017 - Horrocks, Australië

In de maand september werken we vooral heel veel. Van de dertig dagen in deze maand zijn we er slechts twee vrij. Gelukkig zijn het niet allemaal volle dagen. In deze maand plukken en pakken we vooral courgettes, maar we planten ook meloenen en watermeloenen. Op de tweede dag van deze maand krijgen we een sms'je van Russell die we in Broome hebben ontmoet dat hij onderweg is naar huis en vandaag Northampton passeert en natuurlijk doen we samen even een biertje in de pub.

Op dinsdag 5 september arriveren Mike en Julia, een Duits-sprekend Belgisch stel. Voor diegenen die het niet wisten, er is ook een Duits-talig gebied in België waar slechts 30.000 Belgen wonen. Mike en Julia hebben vorig jaar vijf maanden op deze boerderij gewerkt en zijn nu heel Australië rond geweest. In hun vorige periode zijn ze erg close met de familie van de boer geworden en wilden graag hun Australië avontuur hier afsluiten. Het courgette team is nu compleet en we zijn dus met z'n zessen. Mike en Julia, Jonas en Carla en wij dus.

Er is direct een klik en vanaf de tweede avond doen we bijna iedere dag een kampvuur naast onze caravan. Op vrijdag 8 september zijn we vroeg klaar met werken, starten we behoorlijk op tijd met z'n allen aan het bier en wordt er spontaan een barbecue gestart met z'n allen. De volgende dag zaterdag 9 september gaan we met z'n allen naar de Northampton show. Ieder dorp heeft een jaarlijkse show. Vaak met een grote tent, allerlei (eet)kraampjes en kermisattracties. De entree is 12 dollar per persoon dus we verwachten heel wat! We ontmoeten twee vrouwen bij een Hollandse poffertjes kraam. Een beetje flauw vragen we in het Nederlands of ze een Nederlandse achtergrond hebben. Natuurlijk verstaan ze ons niet, dus herhalen we de vraag in het Engels. Beiden komen ze uit Perth, maar een van de mannen van de vrouwen is in Nederland geboren. Na een kort gesprek, blijkt dat haar man uit Hengelo komt. Nieuwsgierig vragen we verder en even later blijkt ook nog dat hij uit het Genseler komt en dat zijn ouders daar nog steeds wonen. Dat is de wijk waar ik mijn hele leven al woon. Ik ken hem niet, maar ik denk dat mijn moeder de familie wel kent. Wat is de wereld toch klein! Verder is de show voor ons een beetje een deceptie, dus gaan we na een paar biertjes weer terug naar de boerderij. Eenmaal thuis bakken we samen pannenkoeken en zitten we daarna rond het kampvuur.

De volgende dag barbecuen we wederom met z'n allen en op maandag 11 september is het Julia's verjaardag. Natuurlijk weer een reden om samen een paar biertjes te drinken. Op dinsdag 12 september vieren we Julia's verjaardag samen met Mick en Davina. Mike maakt een heerlijke lasagne. Woensdag 13 september zijn we vroeg vrij en Mike en ik besluiten een fles whisky te halen. Een dom besluit, want Mike ligt al voor 18:00 uur in bed haha! Alle mannen liggen er voor 20:00 uur in en de dames blijven tot na middernacht rond het kampvuur zitten. Een onverwachte spontane ladiesnight.

Op vrijdag 15 september moeten we eerst werken, maar daarna vertrekken we voor twee nachten naar Lucky Bay waar boer Mick een strandhuisje heeft. Twee super gezellige dagen, waar we boogie boarden, sandboarden en natuurlijk heel wat bier samen weg drinken. Op het kampvuur maken we een "kamp oven". Een methode waarbij je een dikke gietijzeren pan 3 uur lang op hete kolen laat sudderen. We gooien er pompoen, courgette, lamskoteletten en worstjes in. Het resultaat is verrukkelijk. Op zondagochtend 17 september gaan we in de ochtend nog ff boogie boarden en tegen 11:00 uur rijden we naar huis. Zodra we thuis zijn, wil Mick ook direct dat we aan het werk gaan. Pff, het is niet te doen. Iedereen is brak en het is op het heetste moment van de dag: 30+ graden!!  Op maandag 18 september is iedereen zo brak dat we na het werk allemaal direct gaan slapen. 's Avonds drinken we nog een paar biertjes en leert Julia mij hoe ik de Melkweg kan fotograferen.

Dinsdag 19 september gaan een vriend van Mick (Ryan) en ik samen de rubbers van onze Jeep vervangen. Het is een hele klus, omdat we de aandrijfas op z'n plek moeten houden, maar onder toeziend oog van Ryan heb ik de hele rechterkant gedaan en hij de linkerkant. Ik heb echt heel veel geleerd van auto's op deze dag, handig en zou vast ooit van pas komen.

In Australië wordt de vuilnis niet bij je huis opgehaald, maar moet je het naar de vuilnisbelt brengen: "de rubbish tip". De afstanden zijn hier simpelweg te groot. Wanneer we de tipronde doen, heeft Mick als ritueel om na de tijd met zijn backpackers naar de pub te gaan. Leuk ritueel en dit betekent op woensdag 20 september dus wederom een avond met de nodige biertjes. Na thuiskomt van de pub, vervolgen we de avond bij ons kampvuur en de avond eindigt in een spontane 90's party! Super gezellig en gaat door tot 02:30 uur!!

Mike leert mij op vrijdag 22 september hoe ik de bougies, olie en oliefilter kan vervangen. Ook dit kan ik vanaf nu dus zelf. In Australië doet bijna iedereen deze dingen zelf, ik snap niet waarom wij dat in Europa niet doen. Het is echt super makkelijk. De zoon van Mick heet ook Tom en is ook 27, mooi makkelijk dus. We ontmoeten hem op zondag 24 september. Hij is alleen niet zo vrolijk, want hij is vlak voor de boerderij uit bocht gevlogen en omgerold met zijn peperdure Landcruiser. De volgende dag strippen we zijn hele auto, zodat de verzekering zijn geüpgrade onderdelen niet in beslag neemt. Ook hier heb ik weer super veel van geleerd. In de avond hebben we een feestje met z'n allen! Super gezellig wederom.

Op woensdag  27 september komen Sylvia en een vriendin langs op de boerderij. Sylvia hebben we ontmoet in Port Douglas aan de East Coast, best bijzonder dat je elkaar dan weer aan de andere kant van Australië, ruim 10.000 kilometer verderop weer tegen komt. De dag erna, donderdag 28 september zijn we met Mike, Julia, Jonas en Carla naar Horrocks gegaan. Het is een Mooi strand met een hele vreemde, hoge en stijle duinwand waar veel verschillende soorten duinplanten tegenaan groeien. Bijzonder mooi om te zien. We reden hier eindeloos over het strand en door de duinen. We bleven op het strand tot de zon onder was, en reden daarna terug naar huis. 's Avonds gaan we naar Bottem Pub bier halen en dan krijgt Loes een baan aangeboden. De volgende dag vrijdag 29 september is dan ook meteen haar eerste werkdag, zo snel gaat dat in Australië. De dag daarna gaan we met z'n allen de Grand Final van de AFL in de pub kijken. Een soort Super Bowl van Australië en ook een van de grootste sportevenementen hier. Loes is aan het werk dus we kijken bij haar in de pub. Wanneer zij klaar is met werken vertrekken we naar Horrocks om daar te kamperen op het strand. Na het opzetten van ons kamp, bekeken we de zonsondergang. We maakten een kampvuur, dronken veel bier en genoten van de avond onder de sterren! We sloten hiermee een mooie maand af, op naar oktober.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    17 november 2017
    klinkt allemaal super gezellig,en fijn dat je zoveel leert van iedereen