De tropische stad Darwin

25 juli 2017 - Darwin, Australië

Maandag 24 juli, een nieuwe dag van de week en dus weer tijd voor wat nieuws. Na bijna een week in de natuur te hebben gezeten, gaan we vandaag weer de bewoonde wereld in. Darwin, hoofdstad van de Northern Territory, is onze volgende bestemming. Deze "grote" stad telt slechts 127.500 inwoners en is vernoemd naar Charles Darwin, ja diegene die de evolutietheorie heeft uitgevonden. Het is de enige tropische hoofdstad in Australië en ligt slechts anderhalf uur vliegen van Bali. We hebben moeite om het aanbod te weerstaan, vooral omdat het slechts 150 dollar voor een retour is. Voor de middag hebben we eerst alle huishoudelijke teken verricht. Boodschappen, gas bij vullen en heel belangrijk we hebben onze was gedaan. De hele auto is rood van het stof van de Savannah Way en alle kleren, beddengoed en handdoeken zaten eronder. Het, wat fijn om weer in een schoon huis te leven!!! Na de middag zijn we naar het "Museum & Art Gallery of the Northern Territory" geweest. Hier was veel Aboriginal kunst te zien en waren heel veel opgezette inheemse dier- en vissoorten, fossielen en andere lokale pronkstukken. Ook was hier Sweatheart opgezet, de beruchte zoutwater krokodil van 5,1 meter en 780 kilo uit de jaren 70 die boten aanviel. We hebben ons hier op het heetst van de dag, verkoelend, ruim twee uur vermaakt en zijn daarna naar de Waterfront gereden. Aan het einde van de middag hebben we heel degelijk de stadswandeling gedaan en we hebben de zonsondergang bij Mindil Beach bekeken. De lucht kleurde prachtig roze en oranje en doordat het een beetje bewolkt was, kleurde de zon donkerrood wanneer hij bijna onder was en toen het half onder was, werd het roze. Het was een mooi gezicht en we kijken uit naar de West Coast waar we hopelijk meer van deze zonsondergangen gaan zien.

Dinsdag 25 juli is voor Loes een hele grote dag. We gaan namelijk naar Crocosaurus Cove, een krokodillen en reptielenpark. En zoals de meesten weten wordt Loes heel erg vrolijk bij het zien van reptielen en begint ze te zingen. Om 09:00 uur, wanneer park open gaat, staan Tom en Loes dus voor de deur. In dit park is ook de "Cage of Death" waar je in een kooi tussen twee krokodillen van 5,5 meter zwemt. Dit hebben wij niet gedaan. We begonnen de dag met het vasthouden van een baby zoutwaterkrokodil!!!! Onvoorstelbaar hoe zacht deze enge dieren aanvoelen, zachter dan elk dier dat we hebben gevoeld! Het schijnt dat ze hun hele leven zo zacht blijven aanvoelen, ik snap wel dat krokodillenleder aantrekkelijk is voor kleding en schoenen. Daarna zagen we hoe de enorme monsters werden gevoerd en leerden allemaal interessante feitjes over de krokodillen. Zo hebben ze enorm sterke kaken met een bijtkracht van 3400 kilogram, dat is hetzelfde gevoel alsof er een vrachtwagen op je voet valt. Ter vegelijking een mens heeft 20 kilogram bijtkracht, een witte haai en een leeuw 300, hyena 500 en een Tyrannosaurus Rex 2000. Het geeft een enorm hard en dof geluid wanneer ze hun bek dichtklappen en we zijn hier met enige regelmaat getuige van tijdens de voedershows. Een krokodil kan met zijn hele lichaamslengte boven het water springen, doordat zijn start pure spiermassa is. Moet je nagaan hoe hoog een 5,5 meter monster kan springen en vogels zijn dus ook niet veilig. Ook hebben krokodillen en een zesde zintuig, waardoor ze in troebel water blind weten waar de prooi is! Crocs zijn mega intelligent en kunnen patronen herkennen, ga dus nooit twee keer achter elkaar naar de zelfde plek bij water. Ook kunnen ze hun hartslag verlagen. Daardoor kunnen ze langer onder water en als ze na een gevecht met een andere krokodil een ledemaat verliezen verlagen ze zelfs een hartslag naar 2 slagen per minuut om niet dood te bloeden en kan de wond in alle rust genezen. Ze hebben ook een soort van eigengemaakte antibiotica in hun bloedbaan, waardoor ze dus van veel infecties kunnen herstellen. Ze kunnen dan ook gemakkelijk 90-120 jaar oud worden. Krokodillen hebben bijna geen natuurlijke vijanden, alleen andere krokodillen en .... natuurlijk de mens. We waren al gefascineerd door deze moordmachines, maar na deze leerzame dag in Crocosaurus Cove zijn we er gewoon door geobsedeerd. Ze zijn gewoon zo geperfectioneerd na al die miljoenen jaren evolutie. Ze zijn oh zo gevaarlijk, maar oh zo interessant! Ook heel erg leuk was het zelf voeren van de zoutwaterkrokodillen. Dat deden we met een vishengel, zonder haakje natuurlijk, met een stukje vlees eraan! Heel grappig, het waren krokodillen in hun tienerjaren en hoe kleiner ze zijn hoe feller. De hoofdact waren de grote zoutwaterkrokodillen: Leo, Chopped, Axel, William en Kate en Burt! Wat een reusachtige beesten zijn dit! Minstens 5 meter lang en allemaal tussen de 750 en 1000 kilogram!! Axel was de grootste met 980 kilo, wat een monster en hij heeft zijn naam, omdat hij vissersboten en wielassen (axles in het Engels) van botentrailers aanviel en kapot maakte. Daarom hebben ze hem gevangen en naar Crocosaurus Cove gebracht. Burt is bekent van de film Crocodile Dundee en nog wat andere films over krokodillen. Hij grdroeg zich ook echt als een filmster tijdens de voedingssessie. Je kon de krokodillen bekijken van bovenaf en vanachter aquariumglas! Heel spannend. Er was trouwens ook een soort van krokodillenfokkerij. Wel 40 baby zoutwaterkrokodillen en ook een stuk of 30 tiener krokodillen wonen hier en worden gevoed tot ze groot genoeg zijn om vrijgelaten te worden.

De krokodillen waren niet het enige hoogtepunt van deze dag. Een Black Headed Phyton werd voor onze ogen gevoerd. Razendsnel pakt deze slang zijn prooi, een rat. Sneller dan het licht!! We mochten een Blue Tongued Lizzard en Stimson's Phyton vasthouden en leerden over verschillende soorten schildpadden. Naast krokodillen en andere reptielen, was er ook een aquarium met vissen. Hier zwommen enorme Baramundi's, welke wel twee meter groot kunnen worden en het schijnt een delicatesse te zijn. Het zijn zoetwatervissen en wanneer ze zo'n vijf à zes jaar zijn, staan ze voor een hele belangrijke keuze in hun leven. Blijven ze in zoetwater leven of gaan ze de brakke rivier in wat heel erg rijk is aan voedingsstoffen. Makkelijke keuze zou je zeggen, ga die rivier in en vreet je helemaal rond. Nou, niet voor een Baramundi.... Wanneer deze vissen besluiten om zich te transformeren tot creaties die in zoet en zoutwater kunnen leven, veranderen ze ook van geslacht. Ze zijn dan dus eeuwig verdoemd om vrouw te blijven, iedere Barramundi wordt overigens als man geboren. Ook bij dit aquarium was een presentatie en voedershow. In de basin zwommen ook enorme roggen en andere vissen. We hebben de hele dag van 09:00 uur tot 15:00 uur rondgehangen en het was super educatief.

Na dit leuke begin van de dag zijn we naar Casuarina Coastal Reserve geweest, en zeven kilometer lang uitgerekt strand waar we even hebben vertoefd. Niet veel later zijn we naar Nightcliff gereden en vervolgens naar Fannie Bay en East Point. Bij Fannie Bay hebben we heerlijk gebarbecued en van de zonsondergang genoten. Na het eten rijden we naar Litchfield National Park waar we de nacht doorbrengen en de komende dagen willen rondhangen.