En alweer naar de Jungle: 3 dagen kamperen in de rimboe van Ketambe

26 augustus 2019 - Ketambe, Indonesië

In de namiddag van vrijdag 23 augustus komen we aan in Ketambe waar we verblijven bij Friendship Guesthouse & Restaurant. Ketambe is in hetzelfde nationale park als waarin Kedah ligt alleen komen hier iets meer toeristen wat ook betekent dat de dieren minder schuw zijn. Ze vluchten dus niet meteen. Nog steeds zijn de dieren 100% wild en komen ze niet dichtbij, maar de kans dat je ze even kan bewonderen is vele malen groter dan in Kedah, waar als ze je ruiken of horen meteen vluchten. De jungle van Ketambe ligt dus net als Kedah in het Gunung Leuser National Park dat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat en gelukkig een beschermd natuurgebied is. In het gebied komen Sumatraanse tijgers, olifanten, neushoorns en oerang-oetans voor.

Bij aankomst worden we meteen naar onze bungalow gebracht die mooi aan de rand van de jungle ligt. Echt een prachtig uitzicht hebben we hier. Onze host vraagt wat voor een tour we willen doen: een dagtour of meerdaagse trekking. We kunnen kiezen tussen een een tweedaagse trek tot vijftien dagen. We vragen wat de verschillen zijn en het komt er simpelweg op neer dat hoe langer je gaat hoe meer kans je op dieren hebt. Daar worden we wijzer van! Even later blijkt dat je bij twee tot drie dagen de meeste kans op dieren hebt, want als je meer dagen gaat ga je dus ook dieper de jungle in waar de dieren ook schuwer zijn en daar doe je het dus echt voor de jungle-ervaring. Nou dat hoeft van ons niet, want de jungle hebben we wel ervaren in Kalimantan. We zijn hier voor de dieren en vooral de orang-oetans dus we kiezen voor een twee- of driedaagse trekking door de jungle van Ketambe. We hebben nog steeds keuze stress, want we willen niet meer lopen dan nodig is. We besluiten om dan voor Tom en Loes iets ongekends te doen. De keuze die we maken is een driedaagse trekking, maar dan wel de “easy-going” optie. Dus de makkelijke track, die slechts vijf uur per dag lopen is. Kunnen we mooi veel de tijd nemen als we dieren spotten.

Op zaterdag 24 augustus is het dan zo ver, we gaan vandaag weer de jungle in voor drie dagen. Na een ontbijt en korte kennismaking met Hassan, onze gids, vertrekken we een klein tasje met droge kleren, zwemkleding, camera, slaapzak en wat water bij onze guesthouse. We hebben immers een volledige tour geboekt, dus hebben ook een drager bij ons die al het voedsel en de kampeer benodigdheden bij zich heeft.

Vlak voordat we de jungle ingaan zien we al twee orang oetans die wat fruit komen plukken langs de weg. Het is een moeder met een baby. We zijn in het hoogseizoen voor het spotten van deze prachtige dieren, want alle bomen fruiten momenteel. Het eerste stuk moeten we heel steil omhoog. De jungle is prachtig met hele oude dikke bomen, ontzettend dikke lianen, dikker dan de meeste bomen normaliter zijn en alles is groen. Het is wel een makkelijk begaanbare jungle, want we hebben geen machete nodig, er zijn gebaande paden.

Het eerste wat we spotten is een zwarte wilde gekko die aan het slapen was. Dan horen we heel luid het geluid van een zwart vrouwtjes gibbon die van de zon geniet. Als de zon doorbreekt maken gibbons altijd een heel luid zingend geluid. Fantastisch om te horen! We lopen versneld het geluid achter na. Telkens denken we dat we er zijn, want het geluid is heel erg luid. Onze gids weet ons precies te vertellen hoe ver het nog is door de hardheid van het geluid. Na een tijdje zijn we er eindelijk en zien we de zwarte gibbon. Heel relaxed hangt ze tussen vier takken te eten. Ze zit op zo’n veertig meter hoogte en wij hebben een goed zicht op haar.

Daarna horen we het geluid van een bruine gibbon, maar volgens Hassan is deze primaat te ver bij ons vandaan. Meer dan een kilometer weet hij te vertellen. We zien niet veel later twee Thomas Leaf Monkey’s van de ene naar de andere boom springen. We hebben veel geluk op de eerste dag, vooral wat betreft de zwarte gibbon, want die is in Ketambe volgens Hassan lastig te spotten.

Onderweg naar de rivier waar we ons kamp zullen opzetten horen we ontzettend hard gezwerm boven ons. Aan het geluid van het wapperen van de vleugels horen we dat het hornbills zijn en niet veel later zien we de hele zwerm overvliegen. Wat een indrukwekkende vogels zijn het!! Vlak voordat we bij de rivier zijn aangekomen zien we een boom die helemaal door een parasietplant is uitgegeten. Het is hol van binnen en je kunt er dus helemaal door naar boven kijken, erg mooi.

Aangekomen bij de rivier heeft Iman, onze drager, ons kamp al opgebouwd. Onze tent heeft een mooi plekje aan de hardstromende rivier. Iman kookt onze lunch en wij ontspannen bij de rivier. Na de lunch doen we nog een wandeling. Bij het weglopen zien we meteen al een red-headed krait, een giftige slang met een zwart lijf en een knalrood hoofdje. Vervolgens zagen we een klein groepje Thomas Leaf Monkey’s en een groep lange staart makaken. Daarna zagen we wederom een vrouwtjes orang-oetan met een baby. Op dezelfde plek komen we ook Justin en Nadine, een Duits stel die we eerder al bij het guesthouse hadden ontmoet, weer tegen. Samen met hen en onze gidsen gaan we opzoek naar het beste zicht op de prachtige harige oranje primaten. Na een uur te hebben genoten van deze beesten splitsen we weer op en gaan we opzoek naar meer. Hoe kleiner de groep, hoe meer kans op het spotten van dieren. Niet veel later zien we weer twee orang-oetans, maar deze keer zitten ze een stuk hoger en zijn ze minder goed zichtbaar. Wanneer we bijna terug bij het kamp zijn zien we nog één jonge mannetjes orang-oetan, maar deze zit heel hoog in de top van een boom en kunnen we af en toe alleen een schim van zien.

Terug bij het kamp gaan we lekker in de rivier zwemmen, wat is dat lekker verfrissend na een dag in de jungle. Tijdens het zwemmen weer twee hornbills overvliegen, waaronder een bijzondere Rhinoceros Hornbill (neushoornvogel). Hassan en Iman koken voor ons en een kok van een ander kamp maakt verse sambal. Dit doet hij door een een steen aan de rivier als vijzel te gebruiken, met een andere steen maalt hij de pepers en andere ingrediënten. Fantastisch om te zien, hoe deze mensen op iedere plek, met weinig materiaal en door gebruik te maken van de natuur een hele maaltijd kunnen bereiden. Het avondeten is heel erg lekker. Iman heeft een verse curry gemaakt met verse groenten en aardappelen en kip met tempé en tofu gebakken in sambal. Een hele luxe jungle maaltijd en dat allemaal met slechts één wok en een pan om de rijst te koken. Het kookpitje is zoals gewoonlijk in de jungle een kampvuur. Loes brengt de avond met door met Justin en Nadine, want Tom voelt zich niet zo lekker en gaat vroeg naar bed. Al met al was het een mooie dag, want we hebben een zwarte gibbon, Thomas Leaf Monkey’s, makaken en zeven orang-oetans gezien! De jungletocht had haast niet beter kunnen beginnen.

De volgende ochtend op zondag 25 augustus worden we wakker met een aap die in onze tent springt. Loes kijkt hem aan en wil het wegjagen, maar de makaak blijft ons heel ondeugend en rebels aankijken. De aap legt langzaam zijn handen op onze ananas en springt dan met een hele ananas onze tent uit. Iman probeert er nog achter aan te rennen, maar de aap is al terug bij zijn vrienden. Waarschijnlijk lachen ze samen om de apenkwaad dat ze hebben uitgehaald. Onze dag kon niet beter beginnen, heel erg grappig was dit om mee te maken.

Na het ontbijt verlaten we ons kamp en gaan we weer op dierenjacht. Als we bijna bij de rivieroversteek zijn zien we een hele grote mannetjes orang-oetan. Het blijkt Koning Louis te zijn, vernoemd naar de koning orang-oetan uit de Disney Classic Jungle Book. Koning Louis is aan het paren met een vrouwtjes orang-oetan en de baby orang-oetan speelt een beetje in de takken rondom het stel. Bijzonder om te zien en grappig dat de baby in de buurt blijft spelen. Koning Louis is de grootste orang oetan in het gebied en de vrouwtjes orang-oetans zoeken hem op om te paren. Hij is de alfa man en is heel erg druk met reproduceren. Blijkbaar heeft ieder gebied een koningsorang-oetan, waar alle vrouwtjes naar opzoek gaan. Na het paren vertrekt de moeder met de baby en blijft Koning Louis even voor ons poseren. We staan recht onder hem en hij plast bijna op ons. We stappen dus maar snel aan de kant! Koning Louis is heel erg groot! Hij heeft heel veel haar en super lange armen! Zijn gezicht ziet er heel anders uit dan dat van de vrouwtjes. Een hele bolle kop met bolle wangen. Ook heeft hij een baard en een grijze kraag op zijn hals.

Als ook Koning Louis is vertrokken lopen we verder naar de heetwaterbron en moeten daarvoor eerst de rivier door. Onze schoenen moeten dus uit en lopen tot onze heupen door het water. Iman heeft een pad binnendoor gelopen en is al bij de heetwaterbron. Ons kamp is dus al opgezet als we aankomen. Het enige wat wij hoeven te doen is ons omkleden en in de natuurlijke heetwaterbron te gaan zitten. Het is heel erg lekker. Af en toe zelfs een beetje te heet, maar dan verplaatsen we ons gewoon een stukje mee richting de koude rivier. Iman heeft ondertussen onze lunch klaar en na de lunch gaan we weer op pad. We moeten een enorm steile helling op en eenmaal boven begint het heel hard te regenen. De kans op dieren is dan dus nihil, want die schuilen allemaal voor de regen. Ze bewegen dan niet en dus zijn ze moeilijk te spotten. We besluiten terug naar het kamp te lopen en hebben dus twee uur voor spek en bonen door de regen gelopen. Bij het kamp gaan we weer even in de heetwaterbron, maar dan beginnen Iman en Hassan ineens heel hard naar ons te schreeuwen en zwaaien. Wij denken dat ze apen zien en lachen een beetje terug. Ze blijven schreeuwen en zeggen: “hurry up”. Hassan trekt zijn zwemkleding aan en komt ons halen. Het waterniveau stijgt ineens heel snel en we moeten snel naar de kant komen. We komen al moeilijk de stroming door en Hassan trekt ons eruit. Pff, wat is die stroming sterk zeg. Daar gaat ons ontspannen momentje in de bron, dus kijken we vanaf de kant maar toe naar de kracht van het water. Het water veranderd ook van heel helderblauw naar bruin vol met bladeren, modder, zand en takken. Hassan doet jungle trucks en raadsels met ons met voorwerpen ter plekke gemaakt uit de jungle, zoals de grote lus, vier gelijke bergen, drie vierkanten, optil en de som.

De volgende ochtend, maandag 26 augustus, en onze laatste dag in de jungle is het waterpeil weer normaal en de kleur van het water weer helderblauw. We kunnen dus weer in de heetwaterbron voordat we vertrekken. Tijdens het ontbijt worden we omringd door makaken, maar gelukkig blijven deze brutale apen deze keer in de bomen rondom ons.

Het eerste stuk van de wandeling lopen we langs de rivier en na ruim een half uur moeten we de rivier door. We komen weer bij ons eerste kamp en droppen daar onze tassen en gaan alleen gewapend met een camera de jungle in. Verschillende geluiden horen we waaronder zwarte en bruine gibbons, helaas ze zijn beiden te ver weg. Ook horen we het geluid van Koning Louis, maar ook hij is te ver bij ons vandaan. Dan zien we een groep makaken en niet veel verder ook weer een groep Thomas Leaf Monkey’s. We gaan nog opzoek naar meer en gaan daarna lunchen bij ons eerste kamp. Terwijl onze lunch wordt bereid zwemmen wij in de rivier.

Na de lunch lopen we langzaam de jungle uit. Zigzaggend hebben we de grootste kans om nog een laatste glimp van een wild dier op te vangen. Hassan hoort in de verte wat en loopt versneld voor ons uit. Hij roept dat we moeten komen en ook wij horen apengeluiden. Stap voor stap lopen we op het geluid af van twee vrouwtjes orang oetan. Dan horen we Koning Louis heel hard grommen die een keuze voor een vrouwtje heeft gemaakt. Hij grijpt het gekozen vrouwtje, legt haar neer en ze begonnen te paren. De baby speelde wederom rondom het vrijende stel en kwam af en toe moedermelk halen. Koning Louis gooide hem direct aan de kant en ging door met de daad. De andere vrouwtjes orang oetan keek van een afstandje toe. Ook was er nog een vijfde orang oetan hoog in een nabijgelegen boom aan het eten. Om dit allemaal mee te maken is toch wel de ultieme afsluiter van onze jungle-ervaring. We lopen terug naar de civilisatie en komen bij ons guesthouse aan. Daar bestellen we een welverdiende Bintang en een maaltijd. Niet veel later gaan we op tijd naar bed.