De rijke geschiedenis van koloniaal en historisch Melaka

13 augustus 2019 - Melaka, Maleisië

Op maandag 12 augustus komen we tegen 13:00 uur aan bij guesthouse The Pillohouzzze in Melaka. De eigenaren ontvangen ons heel erg vriendelijk en geven ons allerlei tips. Zo ook het restaurant waar we gaan lunchen: Hoe Kee Chicken Rice Ball. Dit is een gerecht met rijst, kip, groenten en rijstballetjes. De balletje bestaat uit overkookt rijst met citroengras en andere kruiden in kipbouillon. Het is bedacht als voedsel voor de koelies die heel erg hard werkten tijdens het Nederlandse tijdperk in de stad. Eigenlijk is het fingerfood, want de koelies hadden geen tijd om te eten, omdat ze te druk waren met het uitladen van de schepen. Dit was overigens geen slavenij, want de koelies verdienenden heel erg goed en wilden daarom geen tijd maken voor het eten. De kip was ook heel lekker mals gekookt.

Na onze heerlijke en bijzondere lunch steken we de brug van het kanaal over naar ‘t Stadhuys. Ja zo heet het oude gebouw van de gouverneur echt.  Melaka was namelijk een Nederland mee kolonie van 1641 tot 1824 , nadat ze het met bruut geweld van de Portugezen hebben veroverd. De stad aan de straat van Melaka was heel strategisch en daarom belangrijk om te bezitten, want het belangrijkste zeeweg tussen het Midden-Oosten en India enerzijds en China en Japan anderzijds. Tijdens de Franse oorlog in Nederland en onze regering alle troepen terughaalde uit de tropen, namen de Engelsen daar gretig gebruik van. Drieëntwintig jaar lang hebben de Engelsen geheerst in Melaka totdat ze het in 1818 teruggaven aan Nederland. De handel was echter niet meer wat het ooit was geweest en Nederland ruilde Melaka in 1824 met de Engelsen voor enkele strategische plekken in het huidige Indonesië. Door alle koloniale en historische gebouwen en een rijke geschiedenis staat de stad op de UNESCO werelderfgoedlijst. Wij bezoeken ‘t Stadhuys dat tegenwoordig een museum is en krijgen daar heel veel informatie over de vier tijdperken: Portugees, Nederlands, Brits en tijdens de Tweede Wereldoorlog Japans. Ook is er veel te zien over het tijdperk voor de heerschappij van bovenstaande landen. Het is een heel informatief museum.

In de avond gaan we uit eten bij de Wild Coriander. Het is heel druk en er staat een rij voor de deur. We moeten een half uur wachten dus dat belooft wat! Als we aan de beurt zijn krijgen we een tafel voor vier personen toegewezen. Achter ons in de rij stonden tenminste twintig mensen te wachten. We zeiden de ober dat als anderen uit de rij erbij wilden zitten dat dat wat ons betreft goed was. Zo kwamen Boris en Adeline, een Frans stel, erbij zitten. Heel gezellig en het eten was ook verrukkelijk. Later hebben we nog een drankje met hen gedaan aan het water. Zo hadden we een voldane dag en een gezellige avond.

Iedere dinsdagochtend is er een gratis stadswandeling met gids door Melaka langs alle historische gebouwen. Om 09:15 uur verzamelen we ons bij het toeristeninformatiecentrum. De wandeling duurt bijna drie uur en we krijgen informatie over de Nederlandse buurt, Chinatown, Little India en eindigen in Harmony Street. In deze straat staan een Moskee, Hindoeïstische tempel en een Boeddhistische pagode. Alle geloven leven in Melaka harmonieus samen, zoals het hoort en dat wordt in deze straat getoond. Onze gids heeft zelf Chinese roots en weet heel veel over de pagode en haar geloof te vertellen. Na de stadswandeling halen wij een cendol bij Kampung Hulu, het meest beruchte dessert van Melaka. Bij dit overdekt voedselplein is ook veel straatkunst te vinden, waaronder een heel grote logo van Motor Guzzi.

We lopen terug naar ons guesthouse en bestellen een taxi naar het vliegveld van Kuala Lumpur. Al om 07:30 uur vliegen we morgen naar Atjeh in Sumatra en we hebben voor de nacht dus een hotel geboekt in de buurt van Kuala Lumpur International Airport. Het is een nieuw hotel dat net twee weken is geopend en dat is aan alles te zien.

1. Annette:
    5 september 2019
    Zo jullie zijn weer aardig bezig met een inhaalslag van verhalen. Ze lezen echt heerlijk weg. 👌 Toch wel fijn jullie binnenkort weer in levende lijve te zien. Tot de familiedag 😘
  2. Marleen Coopman:
    8 september 2019
    Ben nu een aantal verhalen achter elkaar aan het lezen en krijg er een waanzinnige trek van.