Coral Bay: Het verzilveren van Loes' verjaardagscadeau

22 november 2017 - Coral Bay, Australië

Vannacht heeft het de hele nacht hard gewaaid, ongelofelijk. We moesten onze tent vastmaken aan de auto en in de ochtend worden we dan ook vroeg de tent uitgeblazen. We besluiten om direct naar Carnarvon te rijden om daar te ontbijten aan het water. Daarna doen we de boodschappen en rijden naar Coral Bay. Na enkele kilometers zien we een afslag Quobba Blowholes. Klinkt interessant voor ons, nemen de afslag en 50 kilometer later komen we daaraan. De zee is hier erg ruig en klapt prachtig op de kliffen. Om een x-aantal minuten spuit er meters hoog water uit een gat. Een leuk begin van de dag!

We hangen een uur bij de blowholes en rijden dan echt verder naar Coral Bay waar we tegen 13:00 uur aankomen. We zijn al een keer eerder in Coral Bay geweest, zo'n drie maanden geleden, maar toen bevroren we haast. We konden echt niet van het snorkelen genieten en nadat we in het water waren geweest hebben we bijna een uur met de (stoel)verwarming aan in de auto gezetten. Vandaag schijnt gelukkig de zon en is het warmer dan dertig graden. Al waait het wel flink.

We boeken een plekje op een camping en lopen dan de winkelpromenade in. Hier zitten slechts een bakkerij, supermarktje, duikshop en twee toeristenactiviteitenkantoren. We zijn met een missie in Coral Bay: zwemmen met de Reuzen Manta. Het verjaardagscadeau van Loes, dus we lopen de activiteitenkantoren binnen, maar dit programma spreekt ons niet echt aan. We gaan naar de duikshop, waar ze een stuk professioneler en enthousiaster overkomen. Daarnaast zijn ze ook vijftig dollar goedkoper, dus zonder twijfel boeken we hier de tour: twee diverse snorkelplekken op het Ningaloo Rif en als we geluk hebben een zwem met de Reuzen Manta Roggen. Het is en blijft wildlife, dus het is altijd maar de vraag of ze gevonden worden. De kans is wel groot, omdat ze hier zeer regelmatig worden gespot. Na het boeken zetten we onze tent op en gaan we snorkelen in de baai van Coral Bay. We zwemmen naar een snorkelspot 600 meter van de kust, genaamd Ayers Rock. Vernoemd naar de grote heilige rots in het midden van Australië, omdat dit gigantische stuk koraal dezelfde vorm heeft. Uit het niets verschijnt het voor ons in het water. Echt een prachtige verschijning en er zijn veel vissen omheen, onder en boven te vinden. Terug aan land lopen we, ruim een half uur over het strand, naar een haaienbroedplaats. Hier zwemmen honderden kleine haaitjes van ongeveer een meter op nog geen één meter van de kust. Tegen etenstijd lopen we terug naar de camping. Na het eten gaan we al vroeg slapen, reizen is vermoeiend haha!

Na een heerlijke rustige nacht staan we vol enthousiasme op! Na het ontbijt en het afbreken van onze tenten vertrekken we naar de duikwinkel. We starten de auto en dan..... een lege accu. Vooral de twee Frenchies hebben lichte stress, want te laat komen dat doe je niet. Easy guys, you're in Australia! No worries at all! Ze hebben hier een super laidback-mentaliteit en daarnaast is het maar een lege batterij. Gelukkig helpen de buren ons en komen we zelfs niet te laat. Bij het passen van onze wetsuit en flippers maken we kennis met de crew van de boot. Na een kort gesprek komen we erachter dat een van hen Nederlands is. Roos is super enthousiast en er is gelijk een klik. Ze werkt hier al negen maanden en ze zegt dat we de perfecte dag hebben uitgekozen, want in de voorgaande twee weken waaide het heel hard en het het daardoor niet aangenaam in het water. Vanaf de duikshop is het nog geen vijf minuten rijden naar de haven van Coral Bay en we zien dat het inderdaad super weer is voor onze activiteiten. De zee was vlak, een stralende zon en geen wind. We varen een paar mijl voor onze eerste snorkelspot: Blue Maze. Op deze plek spotten we een aantal schildpadden en we zagen een inktvis. Onze eerste inktvis onder water ooit! Een mijlpaaltje in onze korte onderwatercarrière dus. Na bijna een uur in het water te hebben gelegen, zwemmen we terug naar de boot. We hebben heel veel verschillende vissen gezien en het was prachtig. We drogen ons zelf op in de zon op het dek en krijgen een snack en een warme drank. We varen ondertussen een paar mijl meer richting het noorden. Hier is een zanderige baai, waar de manta's graag rondhangen. Dan wordt er uit het niets door de crew geschreeuwd, dat we onze wetsuits aan moeten doen en klaar moeten maken om te water te gaan. De schipper heeft een manta gespot! Yes, onze droom komt uit. Dit majestueuze dier gaan we van dichtbij bekijken. Een Reuzen Manta Rog kan wel acht meter worden, echter worden ze hier in het Ningaloo Rif maximaal slechts vier meter. De boot haalt de Manta in en iedereen springt het water in. Het duurt ongeveer twintig seconden tot de Manta ons nadert en iedereen heeft een goed zicht op de rog. Daarna is het topsport! De Manta Rog cruiset heel relaxed door het water, maar kan een snelheid halen van 16 kilometer per uur, dus wie hem wil volgen moet hard zwemmen. Loes en ik zwemmen continue boven de vis en na een tijdje denken we misschien willen anderen voorop, maar als we omkijken is er niemand achter ons. Iedereen is na een paar seconden al afgehaakt, maar wij volgen hem minutenlang getuige de Go Pro video. Ook al is het hard zwemmen, van zoiets als dit wordt je niet moe en krijg je eigenlijk alleen maar meer energie. Wanneer wij terug op de boot komen zien we iedereen uitgeput zitten. We kijken elkaar aan van... hmm vreemd! We mogen drie keer zwemmen met de Manta en drie keer over zijn wij de enigen die continue boven de rog zwemmen. Wij hebben in ieder geval super foto's en video's en nog veel belangrijker optimaal van dit moment genoten. Wat was het prachtig!

Dit was niet het einde van de dag, want er stond nog een lunch en een tweede snorkelspot op het programma. Een verrassing tussendoor was dat de schipper tijdens de lunch stopte op een plek waar heel veel zeegras op de bodem groeit. Dat betekent natuurlijk heel veel schildpadden en wat voor exemplaren! Mega grote en heel gaaf om ze te zien eten. Heel spontaan gaf de schipper aan ons zijn polaroid zonnebril, en toen zagen we het nog beter. De lunch zelf was ook goed verzorgt met sandwiches en salades.

Na de lunch vaarden we naar onze laatste snorkelplek: Ash's Gap. Zodra we een paar meter zwemmen komen we een hele school Travellies tegen, een groep grote vissen. Ook zien we weer een aantal schildpadden, die mooi blijven om te volgen. Ze cruisen zo relaxed door het water en maken zich nergens zorgen om! Dan komen we voorbij een grote rots en spotten we wel vijftien haaien. We hebben nog nooit zoveel haaien bij elkaar gezien in het wild en ze zijn ook niet echt klein! Ze noemen deze plek een haaienwasstraat, omdat hier allemaal kleine visjes zitten die de huid en het gebit van de haaien schoonmaken. De haaien weten dit en komen hier regelmatig naartoe. Het is een win-win situatie: de haaien krijgen een parasiet vrije huid en gebit en de visjes voedsel. De haaien zwemmen met open mond rondjes om de rots en de visjes gaan in hun mond en tussen hun tanden. Super om hier live getuige van te mogen zijn. Dit zou zo in de BBC- documentaire Planet Earth hebben gekund. Ook heel bijzonder om te zien dat de natuur zo nauw samenwerkt en iedereen elkaar nodig heeft. Vooral het vertrouwen van de kleine visjes, want zij zijn eigenlijk een hele makkelijke prooi voor de haaien. Ook zien we tijdens het snorkelen een hele groot school vissen die stukjes koraal eten en poepen daarna zand uit. Een grappig fenomeen om te aanschouwen. Eenmaal terug op de boot zetten we weer koers richting het haventje van Coral Bay. We hebben er inmiddels een hele dag opzitten en Loes heeft een super verjaardagscadeau gehad! Zodra we aan land zijn kletsen we nog even met de crew en daarna vertrekken we naar Termite Nests waar we de nacht doorbrengen.

1. Mirjam:
    Gaaf!!!
  2. Harriet:
    4 december 2017
    Wat een bofkonten zijn jullie. Goede temperatuur, reuzen manta roggen, inktvis en nog veel meer mooi natuurschoon spotten en zelfs vastleggen met de Go Pro video!
  3. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    4 december 2017
    wat een geweldige belevenis weer, niet bang zijn gewoon doen,en dan ook alles nog vast leggen op de video . geweldig en weer zo mooi geschreven !!
  4. Bert en Jet:
    4 december 2017
    Fantastisch cadeau Loes! Wordt niet snel geevenaard.......
  5. Marleen Coopman:
    4 december 2017
    Ik heb bij de Intratuin een kleine steur mogen aanschouwen! ...... :) super kado Loes! Ik zal de Intratuin mailen om het wat spannender te maken! Xxxxxxxxxxxxxxxxxx