Diving the Great Barrier Reef

21 juni 2017 - Great Barrier Reef, Australië

Vandaag, dinsdag 20 juni, is het dan eindelijk zo ver, een van onze highlights staat op het programma: "zeven duiken in het Great Barrier Reef. In het Saxon Reef en Norman Reef, twee van de meest verre riffen waar je kan komen en duiken. We gaan ook slapen op het rif op een liveaboard cruise. Om daar te komen gaan we met een snelle kleinere boot naar de riffen toe, met de Reefquest. Op deze boot zitten ook dagjes mensen, introductieduikers en snorkelaars, al met al honderd mensen. De weg naar de riffen toe duurt anderhalf uur met een hele snelle boot en dat betekent dus een grote kans op zeeziekte. We zien onderweg de ene na de andere ziek worden, maar ik normaal snel vatbaar voor zeeziekte had driedubbele maatregelen genomen: ginger, accunpressuur-bandjes en een tabletje. Ik was dus gelukkig zeeziek bestendig. Het was echt een ruige rit, meest ruige die we ooit hebben meegemaakt.

Tegen 10:50 hebben we onze eerste duik in het Saxon Reef, duikspot: "Sandras." We boeken een gids voor onder water, omdat we beiden al lang niet meer hebben gedoken en dit wel een veilig gevoel vinden. Het is ook meer ontspannen, omdat de gids alles voor je in de gaten houdt. Tijdens het omkleden en aantrekken van onze duikapperatuur is het echt een chaos met al die mensen op de boot. Zodra we het water in zijn, gaan we al snel naar de bodem. Wat een paradijs!! Het water is hier zo helder en het koraal zo kleurrijk. Met geen woorden te omschrijven. We hebben een zicht van gemiddeld VIJFENTWINTIG meter en water heeft een aangename temperatuur, zo'n 24 graden. Het is prachtig. Precies zo als we het ons hadden voorgesteld. Dit is het decor van alle natuurdocumentaires! Overal om ons heen zijn vissen en koraal. We zien clownvisjes (Nemo) met baby's, een grote  Barramundi Cod en nog veel meer bijzondere gekleurde vissen. Bijna te mooi om waar te zijn, en het kleine uurtje wat we onder water doorbrengen, is dan ook zo voorbij. Gelukkig hebben we er nog zes te gaan.

Eenmaal terug uit het water is het al gauw tijd voor de lunch. Het is een lopend buffet, maar het eten is echt goed. Gemarineerde kippenpootjes, verse garnalen, broodjes, salades, heel veel verschillende vleeswaren, echt een feestmaal voor ons. Na de lunch was het al gauw tijd (13:30 uur) voor de tweede duik in het Norman Reef, duikspot: "Clipper". Deze duik deden we alleen met z'n tweeën en was voor de eerste keer in onze duikcarrière zonder gids, dus niemand die ons kan helpen of wat dan ook. We worden letterlijk en figuurlijk voor de haaien gegooid. Het ging goed, het is wel een stuk minder ontspannen dan met een duikprofessional onder water te gaan, want je moet zelf alles in de gaten houden, diepte, tijd onder water, non-decompressie tijd, safetystop. Het was goed om te doen, want we weten nu dat we nu echt kunnen duiken. Ook deze duik was fantastisch, wat minder grote vissen dan de eerste duik, maar heel veel kleine tropische visjes. Er waren op deze duikspot hele bijzondere koraalformaties en grotten waar je doorheen kon.

Na de duiken kleden we ons om en moeten we ons klaarmaken voor de overstap om 14:45 uur naar de Oceanquest, de grotere liveaboard boot. De overstap is heel simpel, je springt gewoon naar de andere boot, natuurlijk wel onder begeleiding van het personeel. Aan boord wordt onze bagage naar onze kamers gebracht en wij worden geëscorteerd naar de eetzaal waar een vers gebakken brownie voor ons klaarstaat. Loes is natuurlijk helemaal in haar element, een brownie op het Great Barrier Reef, haha. We mogen naar onze kamers, eenmaal daar aangekomen worden we positief verrast. Het lijkt wel hotelkamer met een eigen badkamer. Eigenlijk is de boot ook gewoon een drijvend hotel. Ook maar dertig mensen maakten de overstap van de eerste boot naar deze, terwijl de boot vier keer zo groot is. Heerlijk al die ruimte. Na ons te hebben genesteld in de kamer, wordt er op de deur geklopt door iemand. Het is Eddy, een duikinstructor. Hij vraagt ons of we mee willen doen met de advanced duikcursus. Wanneer je dit duikbrevet in bezit hebt, mag je levenslang tot 30 meter diep (ipv 18), nachtduiken maken en leer je handige skills zoals drijfcontrole en onderwater navigeren. We willen deze cursus eigenlijk in Thailand of Indonesië doen, omdat het daar veel goedkoper is. Op het moment dat we nee willen zeggen, zegt Eddy: "het is maar 190 dollar (130 euro)". Wij vroegen wat het addertje was, maar dat was er niet. Dit is nog goedkoper dan Thailand en je bent in een westers land dus we besloten het te doen! Het zit hem natuurlijk in het feit dat we hier al op het rif zijn en de bootkosten al gedekt zijn en duiken kost niks, want alle apparatuur is aan boord.

De duikcursus begint om 16:00 uur en na een half uur theorie gaan we duiken op het Norman Reef, duikspot: "Playground". Tijdens de eerst les leren we ons drijfvermogen te controleren door middel van ademhaling, waardoor je heel mooi op dezelfde diepte blijft drijven. Je geniet daardoor gewoon veel meer van het duiken. Om onze skills te testen, moeten we als een Boeddha in kleermakerszit zitten en door middel van ademhaling stijgen en blijven drijven op hetzelfde level. Daarna moesten we op de kop en vlak blijven hangen. Daarna moesten we door een hoepel heen zwemmen wat echt lastig was, zo zie je maar weer hoe moeilijk het is om op hetzelfde level te blijven. Tijdens deze duik waren we vooral bezig met onze skills en spotten we niet zoveel op een gevlekte pijlstaartrog na. Na de duik hadden we een half uur om ons te douchen en om te kleden, want om 18:00 uur was het avondeten klaar. Ook dit was piekfijn geregeld, een heerlijke schnitzel met gebakken aardappeltjes en salade.

Na het eten moesten we ons direct weer melden aan onze cursustafel, waar we onze briefing voor de volgende duik kregen. Om 19:00 uur stond namelijk de nachtduik op het programma, om 18:30 is het hier al donker. Tijdens de briefing kregen we de duiktekens voor in het donker uitgelegd. Deze zijn anders dan overdag, omdat je maar een hand kunt gebruiken vanwege de zaklamp en je moet alles op je lichaam doen en de zaklamp op jezelf schijnen. We kregen dus een zaklamp mee en een kompas. Zodra we het water insprongen bij dezelfde duikspot als de duik hiervoor, zagen we wel vijf haaien, de witte punt rif haai en de grijze rifhaai. Deze zijn gemiddeld slechts 2 tot 3 meter groot en ongevaarlijk. Haaien zijn in het donker actiever, omdat ze dan makkelijker kunnen jagen. Door het licht van de boot is het een prachtig gezicht om te zien hoe de haaien bedachtzaam rondzwemmen, wat een majestueuze creaties. Deze duik begint dus prachtig met de rondzwemmende haaien. Hierna moeten we onze in theorie geleerde skills in de praktijk brengen, zoals de tekens en nachtnavigatie met kompas. Tijdens het uitoefenen van onze vaardigheden zagen we nog meer haaien en ontzettend grote "Giant Travellies". Deze Travellies zijn echt groot, maar doen helemaal niks. Ze hebben in de loop der jaren geleerd dat het voor hen makkelijker is om te jagen op het licht van nachtduikers, dus zij waren de gehele duik om ons heen, echt Supergaaf. Na onze skills te hebben uitgevoerd maken we nog een korte fundive. We laten ons leiden door de Giant Travellies en komen uit bij een hele lange en dikke Murene, een hele mooie gevlekte. Wat een agressief gezicht heeft zo'n vis, met hele scherpe tanden. Hij is duidelijk niet gediend van de aanwezigheid van de Giant Travellies en probeert ze weg te jagen, maar de Travellies geven geen kik!! Hierdoor komt de Murene uit zijn hol, iets wat je normaal niet ziet. Wat een grote murene was dit, wel tweeënhalve meter. Echt een monster was het, super gaaf om te zien. Na een tijdje te hebben rondgedoken, was de lucht alweer op en gingen we naar boven. We kleedden ons om en er stond een toetje voor ons klaar, wat een luxe!! Hierna moesten we ons weer melden bij de cursustafel om onze onze theorie te toetsen. Dit duurde zo'n twee uur en was erg vermoeiend na zo'n dag. Tegen 23:00 uur lagen we dan ook beiden uitgeteld in bed!!

Woensdagochtend, 21 juni, worden we om 05:45 uur gewekt door Eddy, want we gaan een Deep Sea Dive doen, waarmee we ons kwalificeren tot een diepte van 30 meter diep. We duiken wederom bij het Norman Reef, maar nu bij duikspot: "Shark Mountain" en gaan tot 26 meter diepte. We krijgen wederom een zaklamp mee, omdat we het water betreden terwijl de zon nog niet op is. Volgens Eddy gaat dit een super mooie duik worden, omdat heel veel visjes wakker worden rond dit tijdstip. Tijdens deze duik zagen we een hele grote zeeschildpad die net wakker werd. Heel bijzonder en mooi om dit te zien. We zagen wederom een murene, maar deze bleef deze keer gewoon in zijn holletje. Toen we weer op de boot waren, roken we de vers gebakken bacon. Het ontbijt was klaar.

Na het ontbijt stond om 08:30 uur de vierde duik van onze cursus op het programma en de zesde duik in totaal. Tijdens deze duik leerden we onderwaternavigatie op basis van een kompas. De boot had zich inmiddels verplaatst en deze duik vond plaats op het Norman Reef, duikspot "Troppos". Deze duikspot is erg bijzonder, omdat dit rif aan de kant van de open oceaan zit, waardoor er veel meer voedingsstoffen dan de andere riffen komen. Hierdoor is de kans groot dat je hier grotere vissen en walvissen ziet. Na het uitoefenen van onze vaardigheden, hadden wij de leiding in deze duik. Wij moesten onze instructeur leiden naar een vooraf afgesproken punt en terug naar de boot. Natuurlijk waren we geslaagd voor deze test.

Tussen de zesde en de laatste duik hadden we, maar een uur rust, want om 10:30 uur stond de boatdive op het programma. Deze duik was wederom bij de "Troppos" duikspot, maar nu aan de andere kant van. Tijdens deze duik waren we gedropt met een sloep en driften we op de stroming terug naar de grote boot. Dit was de Mooiste duik van allemaal, haaien, roggen en een Flowery Cod. De koraalwand was ruim 30 meter diep, prachtig, immens. Ze zeggen dat het Great Barrier Reef afsterft, dat is natuurlijk ook zo, maar het was fantastisch. Ik wil niet weten hoe het is geweest, dat moet helemaal een walhalla zijn geweest. Eenmaal terug op de boot waren we officieel gekwalificeerd tot geavanceerde duiker. We bespraken de cursus na en hadden wat tijd om bij te komen. Ook kregen we lunch, wat wederom goed was. Na het inpakken van onze spullen, gingen we bovenop het dek kijken. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over het rif. Je kan heel mooi zien dat het echt een barrière is, want in het midden van de oceaan slaan ineens uit het niets golven op zand- en koraalbanken. En die kleurverschillen op het water, wat prachtig. Om 14:30 uur was de overstap naar de Reefquest die ons terug naar Cairns bracht. Het waren twee hele intensieve dagen met weinig rust. Maar het waren een van de mooiste dagen uit ons leven en hadden dit voor geen goud willen missen. Dit staat sowieso in de top vijf van onze wereldreis. Het Great Barrier Reef, mag zich oprecht GREAT noemen. We hebben er geen andere woorden voor!

1. Harriet:
    1 juli 2017
    Wat een mooi en spannend verhaal!
    Trots op jullie!!!
  2. Marleen Coopman:
    1 juli 2017
    Kijk, dit is nog eens fijn wakker worden om vervolgens dit fantastische verslag te mogen lezen! Wat een, opnieuw, geweldig avontuur weer jongens, super gaaf. THX xxxx
  3. Mirjam:
    In een woord...Geweldig!!!
  4. Andrea:
    1 juli 2017
    Ohhh wat maken jullie toch mooie dingen mee! Blijf lekker genieten van deze onwijse tijd in je leven!! Dikke kus xxx
  5. IRMA THRESIA ALBERTA Westerbeek Westerhof:
    1 juli 2017
    Wat fantastisch wat jullie allemaal meemaken, deze ervaringen pakt niemand je meer af. geweldig !!!!!!!!!!!! xx
  6. Lea & Maurice:
    1 juli 2017
    Wat een geweldig mooie ervaring zeg.
    En wat een rijkdom!!! Super gaaf dat jullie weer wat van jullie bucketlist af kunnen strepen. Dikke kus voor jullie