De eerste dingen regelen, Australia Day en Melbourne

2 februari 2017 - Melbourne, Australië

Australia Day en de eerste dingen regelen.
Op de eerste dag na aankomst, woensdag de 25e, hebben we alle zaken geregeld, zoals een bankaccount, belastingnummer en een simkaart. Daarna hebben we ff door de stad gelopen, maar verder niet veel meer gedaan. Loes is 's avonds naar de sportschool geweest en daarna zijn we samen even naar het zwembad gegaan, beiden bevinden zich in ons appartementencomplex.

Donderdag 26 januari is het Australia Day, de Nationale Feestdag waarmee ze de aankomst van de eerste vloot in 1788 vieren. Eerst gaan we naar Kings Domain waar allerlei activiteiten  zijn, foodtrucks staan en optredens zijn te zien. Tegen 16:00 uur vertrekken we richting St. Kilda, het strand van Melbourne. Hier verzamelen een groep van 50 backpackers met heel veel bier en wijn om Australia Day te vieren. Officieel is er een openbaar alcohol verbod op deze dag, maar de politie komt naar ons toe dat het prima is, als we het overschenken in bekers en de verpakkingen weggooien. Best, bizar maar goed.. Welkom in Australia, waarom ergens een probleem van maken als het niet hoeft. Wij gaan dus lekker verder en een uurtje later komen dezelfde agenten ons waarschuwen om te zeggen dat zij worden afgelost en dat ze niet weten hoe hun collega's reageren. Gelukkig wordt het wederom toegelaten. Tegen 20:30 uur vertrekken we richting de Docklands waar een foodtruckfestival is en waar tegen 23:00 uur een vuurwerkshow te zien is. Zodra we arriveren beseffen we dat de show perfect is te zien van ons balkon dus we besluiten met onze eigen wijn lekker van de show te genieten. De show duurt zo'n 20 minuten.

Vrijdag de 27e hadden we 's ochtends een belafspraak met de ANZ bank voor onze Super Annuation, soort van pensioenfonds dat verplicht is als je hier wil werken. Na een lang gesprek (anderhalf uur) over pensioenen, investeringen en verzekeringen hebben we hopelijk de juiste keuze gemaakt. We waren na het gesprek best wel moe, want A we hebben beide hier sowieso al weinig verstand van, B het was in het Engels en het was ook nog eens met een Australisch accent. Ohja en wist je dat ze in Australië alles afkorten? Zo noemen ze Australia, Straya, omdat het sneller klinkt en de Mc Donalds heet hier de Macca, de officiële benaming op de deur. Zelfs in officiële gesprekken en brieven korten ze alles af. Het is, geven ze zelf toe, een op en top lui volk. Iemand die van 08:00 uur - 16:00 uur werkt noemen ze hier een Workaholic, omdat diegene vroeg begint en hele dagen maakt. Het boeit de baas niks als ze lange dagen maken, als je maar resultaat haalt. Op en top efficiëntie dus! Maargoed we waren dus vermoeid, omdat we 4 keer alles moesten coderen/decoderen. We hebben daarna dus niet meer zoveel gedaan, behalve een CV maken. Dus eigenlijk was het enigszins nog wel productief. 'S avonds zijn we beiden naar de gym geweest en daarna naar een technofeestje geweest.

Zaterdag 28 januari hebben we Alen ontmoet, een 32-jarige Kroaat die zijn hele leven in Italië heeft gewoond en nu woonachtig is in Sydney. Hij was in Melbourne voor de halve finales en de finale van de Australian Open en verbleef hierom dus in hetzelfde appartement als ons. Na de hele ochtend te hebben gepraat, nodigde hij ons uit voor een kop koffie ergens in de stad en het werd al snel een lunch. We hebben tot 16:00 uur ergens gezeten voordat we terug gingen naar ons appartement. We hebben echt de hele dag doorgebracht met iemand die we totaal niet kenden, maar we hebben de hele dag vol gekletst. Deze man had hele mooie en bijzondere levensopvattingen die ons op een of andere manier wel boeiden en heel erg overeen kwamen met onze opvattingen. We bleven continue praten totdat hij schrok en zei: "fuck it's 7 pm, the match starts in 30 minutes!" Hij ging na de wedstrijd en wij naar een rooftop bar om wat te drinken met Alessandro en Valeri waar we misschien een weekendtrip mee gaan doen. Alessandro, een Italiaan, hebben we ontmoet tijdens het technofeestje van gisteren en hij stelde voor om samen een auto te huren om kosten te delen. Vandaag gingen we dus ff onze plannen delen onder genot van een drankje en ontmoetten we Valeri, een Franse vrouw. Het was gezellig en toen we terug kwamen bij ons appartement was Alen al terug van de wedstrijd. We kwamen weer snel in de gespreksmodus en het was 05:00 uur toen we naar bed gingen.

Op zondag 29 januari was de finale van de Australian open en ondanks dat we niets met tennis hebben overtuigde Alen ons ervan dat we een groundpass moesten halen. Hiermee had je toegang tot het Melbourne Tennis Park, waar de Rod Laver arena is gelegen. Hier waren allemaal foodtrucks, barretjes, activiteiten en heel veel mensen. Het is een van de grootste events van Australia. Goed, we zijn hier nu toch, dus waarom nemen we niet even een kijkje. Na een pass te hebben gehaald, zijn we eerst verhuisd naar een andere woonplek. Daarna zijn we richting de Australian Open gegaan, waar we ook Alen en een vriend treffen. We drinken samen wat biertje, eten wat en kijken samen de wedstrijd. Na de wedstrijd van Federer en Nadal komt Federe op enkele meters afstand van ons zijn trofee tonen. Best leuk om zo'n iemand een keer in het echt te zien. De wedstrijd duurde ruimde vier uur en het was dan ook alweer 01:00 uur voordat we het park verlieten. We namen afscheid van Erik en Alen en hij bood ons aan dat als we in Sydney waren we eventueel wel in zijn huis mochten verblijven.

Maandag 30 januari hebben we de eindelijk echt wat van Melbourne gezien toen we de stadstour liepen. We kwamen langs de mooiste parken en liepen door de mooiste straten en steegjes. In de stad staan heel veel Victoriaanse gebouwen, ze hebben hier de beste voorbeelden van deze architectuur. Zelfs betere dan in Engeland en wel om twee redenen. Ze zijn hier gebouwd toen het land een enorme Economische groei rond 1880 doorstond en in Engeland zijn alle ijzeren hekwerken weggehaald en omgesmolten tijdens de Eerste Wereldoorlog om daar wapens van te maken. In de steegjes in Melbourne is echt heel veel straatkunst te zien, heel mooi! In de avond zijn we naar het casino gegaan, dit was niet onze bedoeling, maar toen we er langs liepen wilden we even een kijkje nemen. Eigenlijk wel bijzonder dat we op slippers, korte broek en een shirtje binnenkwamen. Ook hadden we alleen onze Nederlandse rijbewijzen bij ons, wat eigenlijk geen officieel legitimatiebewijs is in Australië. We kunnen er geen drank, mee kopen, maar wel een casino mee naar binnen!

Op Dinsdag 31 januari hebben we de stadstour rustig over gedaan en zijn we wat meer zijstraatjes etc. in gelopen. We zijn door Lygon Street, Brunswick Street en Smith Street gelopen. In de eerste straat waren heel veel Italiaanse barretjes en restaurants, heel gezellig. De andere twee straten waren in een Hipster buurt, dus heel veel pop-up stores, vintage winkels, kunst en ook barretjes en restaurants. Er was een Mexicaans Restaurant met een skatebaan in het midden, The Beach Burrito Fitzoy, echt heel gaaf om te zien. Vervolgens zijn we via "The Fitzroy Gardens" naar Cook's Cottage gelopen, maar dat stelde niet zoveel voor. Eigenlijk waren we hem al een beetje zat na Nieuw-Zeeland, haha! Daarna kwamen we aan bij St. Patricks Cathedral, deze is echt immens groot en heel mooi gebouwd uit lavastenen. Tot slot liepen we via de stad weer terug naar ons hostel. Onderweg kwamen we een restaurant met een rooftopbar tegen waar we uit eten zijn geweest. Na ons te hebben omgekleed bij het hotel zijn we met de tram naar St. Kilda geweest. Op de pier zit namelijk een pinguïnkolonie genesteld. Deze Blue Pinguïn hebben we ook tijdens het kanoën in Abel Tasman National Park gespot, maar nu waren er meer en waren ze beter zichtbaar. Loes haar dag kon dus niet meer stuk!!

Woensdag 1 februari hebben we eerst onze Australische bankpas opgehaald en vervolgens zijn we naar het Parliament House geweest, waar we een tour hebben gedaan. Hier kregen we uitleg over het Australisch regering systeem, met haar Lager- en Hogerhuis. Eigenlijk wel logisch, omdat Australië onder de "Common Wealth" valt en dus ook onder de Engelse Koningin Elizabeth. Na de rondleiding zijn we naar "The Old Treasury Building" gegaan om iets meer over de Victoriaanse goldrush te weten te komen uit de 19e eeuw. Daarna zijn we allerlei steegjes doorgelopen, waar we heel veel kunst en leuke eettentjes tegen kwamen. Ook zijn we naar de 35e verdieping van het luxe Sofitel gegaan om van het uitzicht te genieten vanaf de Atrium Bar. 'S avonds zijn we naar de Summer Night Market geweest bij de Queen Victoria Market, dit was echt heel gezellig. Er was allemaal live muziek en heel veel eetkraampjes uit allemaal verschillende landen, eigenlijk allemaal veel te lekker!!!

De volgende dag, donderdag 2 februari, hebben we eigenlijk helemaal niks gedaan, behalve een aantal leuke excursies geboekt: drie dagen Fraser Island, drie dagen op een zeilboot over de Whitsundays, twee dagen Magnetic Island, twee dagen Op een boot op het Great Barrier Reef inclusief zeven duiken en een Skydive bij Mission Beach. Ook hebben we de auto van Adelaide naar Melbourne geboekt en de camper van Melbourne naar Sydney.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bert en Jet:
    7 februari 2017
    Zo, veel gedaan en gezien de afgelopen week! Ook weer mooie dingen gepland. We zijn trots op jullie, geniet en pas goed op elkaar!
  2. Willem Husken:
    7 februari 2017
    Zo te lezen redden jullie het prima en gaat het werken daar ook wel lukken. Veel succes.
  3. Gerdi:
    12 februari 2017
    Hoi hoi Los en Tom
    Wat leuk om jullie zo te volgen,wat doen/zien jullie veel
    Vooral nu in Melbourne is het zo bijzonder
    om te lezen bv St.Kilda,Oueen Victoria Market enz in Melbourne, in 2016 ben ik daar geweest met Jonne
    Super
    Heel veel plezier
    Groetjes en liefs Gerdi
  4. Cees en angelique:
    13 februari 2017
    Lieve Loes en Tom,
    eindelijk uit onze winterslaap.
    Wat een geweldige verhalen en ervaringen.
    Hartstikke leuk dat jullie je samen zo goed vermaken.
    we zijn jaloers op al die leuke ontmoetingen.
    geniet er samen goed van en onthoud dat je hele leven nog moet werken.
    Veel plezier en dikke zoen,

Cees en Angelique.