Margaret River en het Leeuwin Naturaliste National Park

28 januari 2018 - Margaret River, Australië

Russell bood ons vandaag, op zaterdag 27 januari,  aan om zijn omgeving te laten zien. In Russells Jeep vertrekken we van Busselton naar Dunsborough, een klein dorpje iets verderop. Hij geeft ons alle achtergrondinformatie van wanneer het gebouwd is tot wat er te doen is. Na Dunsborough rijden we naar Cape Naturaliste wat onderdeel is van het Leeuwin Naturaliste National Park. Dit park is vernoemd naar het schip de Leeuwin, ook een gezonken schip van de VOC. (Opzoeken)

Onderweg naar Cape Naturaliste stoppen we eerst bij Castle Rock, Meelup Beach en Eagle Bay. Stuk voor stuk prachtige stranden en doordat ze alledrie beschermd in de baai liggen is het water heel kalm. De natuur is hier erg indrukwekkend. Allemaal hoge bomen en het landschap is heuvelachtig. Zo anders dan de afgelopen vijf maanden. Tot slot komen we aan bij Cape Naturaliste en bijhorende vuurtoren, waar we een wandeling rondom de kaap en langs de kliffen lopen. Vanaf hier zien we het mooie contrast van de rustige wateren in de baai en de wilde Indische Oceaan aan de andere kant van de kaap. Na een klein uurtje stappen we weer in de auto en rijden we via Bunker Bay, een mooi strand, naar Sugarloaf Rock. Een enorme rots in het water. We namen wat foto's en stonden er een tijdje naar te kijken. Vervolgens rijden we naar Canal Rocks, een heleboel rotsen in de zee, waar het water zo hard inklapt dat waar het door de rotsen stroomt, op een kanaal lijkt. Ze hebben een houten bruggetje over het kanaal gebouwd zodat je het snel stromende water van boven kon bekijken. Het was een mooie plek.

Onderweg naar de volgende kustplaats komen we langs Vasse Felix, een van de bekendste wijnproducenten uit de Margaret River regio. Natuurlijk maken we hier een stop voor een proeverij. Eigenlijk een geinige aanmerking is dat heel veel dingen hier in de buurt iets van Vasse in de naam hebben, na het gehucht Vasse wat naast Busselton light: Vasse Felix, Vasse Estate, Vasse Highway, en noem maar op. Het grappige is dat het gebied rondom Vasse heel erg op onze buurdorp lijkt. Veel bos, plooiend landschap en veel weilanden. Wij kregen in ieder geval een gedachte naar het dorpje uit Twente. Na de proeverij rijden we door naar Gracetown en vervolgens het surfstadje Prevelly. Russell vertelt dat dit stadje wereldberoemd is onder surfers en dat hier hele grote surfwedstrijden worden gehouden. Na een tijdje wat surfers te hebben bekeken zijn we landinwaarts gegaan naar Margaret River. Zonder uit de auto te gaan heeft Russell ons kort alles geshowd. Op de terugweg richting Busselton passeren we de chocoladefabriek, waar Russell natuurlijk moet stoppen. Loes loopt daar rond als een kind zo blij!

Zondagochtend, 28 januari, nemen we afscheid van Russell en rijden we naar Margaret River. We stoppen hier om een rondje door het dorp te lopen, te loeren over de markt en te lunchen in het parkje. Na de lunch gaan we wijn proeven en onze eerste stop is Voyager Estate. Een enorm grote wijnboer met een prachtige rozentuin en groentetuin. Na kort rond te hebben gelopen, rijden we twee kilometer verder naar Leeuwin Estate. Eigenlijk moeten we hier betalen voor het proeven van de exclusieve wijnsoorten, maar omdat we Nederlanders zijn en het bedrijf een Nederlandse naam heeft, kregen we het voor niets.

Na deze twee wijnhuizen leek het ons verstandig om even een pauze in te lasten. Dus verruilden we kort de wijnregio voor de kust. Via een gravelweg door het Boranup Karri Forest reden we naar Hamelin Bay. Een mooi strand waar Eagle Rays te zien zouden zijn. Wij zagen ze niet. Maar we zagen wel de hoge witte kliffen, die ook de moeite waard waren om even te bekijken. Even later reden we verder naar Augusta wat helemaal in het zuiden ligt. Hier is namelijk het Cape Leeuwin Lighthouse, waar de Indische Oceaan en Zuiderlijke Oceaan samenkomen. Vanaf de Skippy Rock hebben we van bovenaf zicht hoe de twee oceanen tegen elkaar stuitten en niet samensmelten. We rijden weer terug naar en door Augusta langs Flinders Bay en de Hardy Inlet. Via een binnendoorweg rijden we naar het oosten. Richting Pemberton om precies te zijn. Onderweg komen we weer door de wijnregio en we stoppen bij Glenarty Road/Kerfuffle Wines voor een proeverij.

1. Harriet:
    6 februari 2018
    Grappig een stukje Twente te ervaren! Mooi Loes de chocoladefabriek! Lekker gesnoept?