Otago Peninsula II: Monarch Cruise en Sandfly Bay

30 december 2016 - Harington Point, Nieuw-Zeeland

We worden wakker en nemen een uitgebreid ontbijt. We hebben erg zin aan onze boottrip en aan boord krijgen we verrekijkers en als je wil een windjack. De schipper vertelt ondertussen van alles over de Otago Peninsula en haar wildlife. Er leven heel veel bijzondere vogelsoorten op de Peninsula, omdat het verschil tussen eb en vloed ruim twee meter is. De waterweg tussen het schiereiland en het vaste land droogt dan bijna op en geeft de kans aan heel veel vogels om aan voedsel te komen, zoals de Variable Oystercatcher en d Royal Spoonbill. Terwijl hij veel verteld, spot hij een zeeleeuw en vertelt er van alles over. Zo blijkt dat een zeeleeuw net zo hard als een mens kan rennen en kan hij als enige zeezoogdier recht op over land lopen. De volgende keer passen we dus wel iets meer op! Even later stuitten we op een hele grote zeehondenkolonie met heel veel puppies. We zien zelfs twee mannetjes vechten om een vrouwtje. Dit leverde prachtige beelden op. Wanneer we omhoog kijken spotten we heel veel Spotted Shag, een blijkbaar heel bijzondere vogel, waar er wereldwijd maar 2500 van zijn. Deze kunnen 35 meter diep duiken en 3 minuten hun ademen inhouden, best knap voor zo'n klein beestje. Zodra we de hoek omgaan en de oceaan ingaan, spotten we nog maar zeehonden en op de kliffen zien we ook een kolonie van de Spotted Shag, de vogel waar ik zojuist over vertelde. Ook zagen we enkele albatrossen broeden op hun nesten, deze beesten zijn echt niet normaal groot. Ook van 50 meter afstand. We varen verder de oceaan in en zien wel honderd albatrossen. Sommigen zitten op slechts 2 meter afstand van de boot te dobberen. Wat prachtig en nu zien we helemaal hoe groot deze vogels zijn. Wat een gigantisch hoofd en krachtige snavel. Heel bijzonder om te zien. We zien zowel de Nothern als de Southern Royal Albatross. Onze dag kan niet meer stuk. De schipper vertelt dat deze vogels te groot en te zwaar zijn om in een keer uit stilstand weg te vliegen dus nemen ze eerst een aanloopje van een paar meter over land of zee. Wij zijn de gelukkige getuigen dat we dit mogen meemaken, een albatros sprint weg over het water en vliegt wel. Super foto en GoPro-materiaal. Naast de albatrossen zien we ook de Nothern Giant Petrel, familie van de albatros. Een hele mooie helemaal zwarte vogel met een spanwijdte van ruim twee meter. Niet zo groot als de albatrossen, maar zeker niet minder imposant. We vervolgen onze weg terug naar het dock, waar we weer van de boot afgaan. Het was een prachtige ervaring om deze reuzevogels van dichtbij te mogen aanschouwen.

We rijden naar Sandfly Bay, hier maken we wederom een strandwandeling en blijven we lang hangen op het strand om van het lekkere weer en de aanwezige zeeleeuwen en zeehondenkolonie  te genieten. Tegen etenstijd rijden we richting een parkeerplaats waar we overnachten. Morgen is het oudjaarsdag en willen we de stad Dunedin verkennen en 's avonds de stad in!

1. Harriet:
    31 december 2016
    Nog 1,5 uur en dan is het voor jullie oud & nieuw! Ben benieuwd of jullie ook oliebollen hebben en of het vuurwerk doorgaat. Jullie kunnen terugkijken op een fantastisch oud jaar en vol avontuur aan het nieuwe jaar beginnen!
    Hele fijne jaarwisseling
  2. Annette:
    31 december 2016
    Mooie verhalen deze belevenissen neemt niemand jullie meer af. Voor zo fijne jaarwisseling en nog vele mooie verhalen in 2017
  3. Johan Keizer:
    31 december 2016
    Gelukkig nieuwjaar! Veel plezier in Dunedin.
  4. Mart Van Blanken:
    He Jongens,

Nogmaals de beste wensen! Wat een mooie verhalen weer. Jullie doen echt prachtige dingen super om te lezen. Geniet en pas op elkaar.
    Liefs M en D