Oud&Nieuw in Dunedin

31 december 2016 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen reden we naar Tunnel Beach. Een strand gelegen tussen de kliffen. Om op het strand te komen, moesten we door een tunnel naar beneden. De tunnel was gemaakt door een uitgehakte rots. Heel gaaf! Het was erg rustig hier en de kliffen waren enorm als je ze vanaf het strand bekeek. Ook kon je over de kliffen lopen. Vanaf hier zag je de zeetunnel, waar je ook overheen kon lopen. Het was prachtig en een geweldig begin van de laatste dag van het jaar!

We rijden naar het hostel wat midden in Dunedin ligt, we willen graag met oud & nieuw in een stad doorbrengen en dichtbij het centrum overnachten. Helaas zijn er geen camping in het centrum gelegen dus daarom overnachten we op de parkeerplaats van een hostel. Nadat we ons hebben opgefrist lopen we de stad in. Dunedin is een schots stadje vernoemd naar Edinburgh, met veel gebouwen in Victoriaanse stijl. We lopen langs het treinstation, wat is gebouwd in Schotse architectuur, heel mooi. Overal in de stad is straatkunst te zien. Dus we lopen door veel steegjes en kleine straatjes om dit te bewonderen. Ook bekijken we een aantal kerken en andere oude gebouwen. In het midden van de stad word een podium opgebouwd voor het concert van vanavond. Na een tijdje te hebben rondgelopen zijn we terug in het hostel. Tijdens het koken, raken we aan de praat met een Duitse jongen en een Duits meisje. Even later kwam er ook een Engelse jongen bij zitten. We bleven praten, en besloten vanavond met z'n allen richting de stad te gaan om te kijken naar het concert en naar de vuurwerkshow.

We blijven tot 22.00 uur in het hostel en lopen dan naar het concert. Er geldt een drankverbod in het centrum, en je mag alleen tussen de hekken van de kroegen drinken. Het podium was met de rug naar de kroegen toe gebouwd, waardoor je niet met je drankje naar het podium kunt kijken. Het is dus kiezen tussen drank en muziek... Het bier in de kroegen is erg duur, $10,- per biertje. Dus we wisselen het af. Om iets voor 12.00 gaat iedereen op het marktplein staan, er was een grote klok te zien op de kerk. Om 12.00 uur werd er een kanon afgeschoten! Een enorm harde knal kwam hier af, en we schrokken enorm. Dit is een Schotse traditie. Op het gebouw naast de kerk was een prachtige vuurwerkshow te zien! Dit was het enige vuurwerk wat er te zien was, duurde slechts 7 minuten, maar we hebben ervan genoten. Terug gekomen in het hostel, trekken we een fles champagne los, gedenken we even onze familie, en sluiten we deze avond met de nodige drank en gitaarperformers erg gezellig af.