Nieuwjaardag: Baldwin Street, Moeraki Boulders, Oamaru, Omarama en Twizel

1 januari 2017 - Twizel, Nieuw-Zeeland

We slapen uit en staan met een lichte kater op. Die pints die ze hier drinken komen toch wat harder aan dan de glaasjes bij ons, daarnaast zijn we het ook niet meer zo gewend. We treuzelen enorm en rijden tegen 11:30 uur weg. Om 12:00 uur stoppen we bij een WiFi-paal om onze geliefde familie te FaceTimen, het is daar immers 1 januari 00.00 uur. Na ons belrondje rijden we naar Baldwin Street, dit is de steilste straat ter wereld. Het steilste stuk is wel 35%!! Het is zo steil dat het teer het er met warm weer afglijdt, dus is deze straat van beton.

Nadat we naar boven liepen en wat foto's namen, reden we door naar de Moeraki Boulders. Dit zijn grote ronde keien die op het strand liggen. Ze zijn zo rond dat het niet echt lijkt. Niemand weet hoe ze hier gekomen zijn. Het is een erg mooi gezicht. De Maori's geloven dat dit voedselmanden & waterkruiken waren die door hun voorouders op hun reizen meegenomen werden in de kano. Ze sloegen overboord, spoelden aan op de kust en vervolgens versteenden ze. Iets verderop ligt, de in Victoriaans gebouwde stad, Oamaru. Een mooi stadje. We hielden hier een korte stop en chillen we in de zon aan een klein strandje.

Van Oamaru reden we naar Omarama. We reden continue langs een hele lange en brede gletsjer rivier, de Waitaki River. De rivier is erg helder en blauw, en er zitten verschillende enorme dammen in. De weg ligt iets hoger dan de rivier dus we hebben er een mooi zicht op. Verder lijkt het hier enorm op een woestijnlandschap met overal  enorme sproei-instalaties om de weilanden groen te houden. Bij Omarama zijn de Omarama Clay Cliffs, deze kliffen hadden iets weg van de Pinnacles bij Cape Palliser, maar waren in plaats van licht grijs waren deze lichter van kleur, meer zandbruin. De kliffen zijn meer dan 5 miljoen jaar oud en zijn ontstaan dood erosie. Het leek op een enorm zandkasteel. Heel mooi om te zien!

Vervolgens vervolgden we ons weg naar een camping bij Lake Pukaki De weg hierna toe is prachtig en we zien de verschillende bergen uit Mount Cook National Park liggen, wat een fantastisch uitzicht hebben we tijdens het rijden. Allemaal besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Onderweg komen we langs Twizel waar we even stoppen. Hier zijn de opnames gemaakt voor de grote battle om de Pelennor Fields uit Lord of the Rings II. Vanaf hier is het nog 5 minuten rijden naar de gratis camping waar we overnachten op een groot open veld naast een rivier en een klein meer, gelegen naast Lake Pukaki. Het is vanaf hier nog maar een uurtje naar Mount Cook. Als de zon helemaal onder is, komen er ontelbaar veel sterren tevoorschijn. Het is ontzettend mooi om naar te kijken, en dat doen we daarom ook. Dit gebied blijkt een Dark Sky Reserve te zijn, één van de vijf op de wereld. Dit betekent dat hier geen licht mag branden en dat je hier bij helder weer heel veel sterren kunt zien, en ook de Milky Way. We hebben oprecht nog nooit zoveel sterren gezien.