Opzoek naar Mount Cook

2 januari 2017 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

We slapen lekker uit, maar voelen ons beide nog steeds niet zo lekker. We rijden eerst naar een uitkijkpunt bij Lake Pukaki. Helaas valt er weinig te bekijken, want het is erg bewolkt. We rijden dus maar gauw door naar Mount Cook Village, stiekem hopend op beter weer. Onderweg rijden we zo'n 40 kilometer langs de Westoever van Lake Pukaki, wat een mooi turqoise meer is dit omgeven door een prachtig landschap. Ook komen we langs een lavendelplantage, een heel groot paars veld met alleen maar lavendel, heel geinig om te zien.

Eenmaal aangekomen besluiten we om de Hooker Valley Track te gaan lopen van ongeveer drie uur. Onderweg lopen we over drie hangbruggen, waarna we bij een groot grijs/grauw gletsjermeer komen. Dit meer is zo grijs door de zwarte rotsen die door de gletsjer mee zijn genomen. Helaas zien we door het slechte weer Mount Cook en de omliggende bergen niet. Althans, we zien de toppen niet. Het hoogtepunt van deze track is dat we enorme ijsblokken in het water zien. Ijsblokken die wel 5 tot 10 meter boven het water uitsteken. Prachtig om te zien en heel af en toe zien we door de wolken heen een enorme besneeuwde bergtop, erg mooi om dit te zien. Op de terug weg hoorden we allemaal lawines, heel spannend om mee te maken.

Na de Hooker Valley Track vervolgden we onze weg na Tasman Glacier Lake, waar de 27 kilometer lange Tasman Gletsjer op uit komt. Deze gletsjer krimpt helaas zo'n 150 tot 450 meter per jaar, maar is nog wel zo'n 200 meter dik. Je ziet ook nog wel een dikke ijslaag het water in lopen, maar de bovenste laag is helemaal zwart van de stenen en is dus helaas niet meer wit. Het meer was heel mooi, had een Milky Blauwe kleur en had ook een paar ijsrotsen in het water.

Op de terugweg komen we weer langs Lake Pukaki, de terugweg is eigenlijk mooier dan de heenweg omdat we beter weer tegemoet rijden. We rijden naar Lake Tekapo, wederom een heel mooi turquoise meer en zoeken hier een plekje om te overnachten. Dit meer ligt nog steeds in het Dark Sky Reserve en hier zou je de sterren het allerbest kunnen zien. Helaas is het vannacht bewolkt en zien we niks.