The Poor Knights

27 november 2016 - Tutukaka, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 08.15 uur arriveerden we bij Dive Tutukaka. We kregen een dubbele wetsuite met capuchon en laarzen. Het water is hier namelijk erg koud, slechts 16 graden! We vertrokken met een club van 15 duikers en een erg enthousiaste en professionele crew van 8 man richting de boot. We moesten een uur varen tot we uiteindelijk uitkwamen bij Poor Knights, een groep van kleine eilandjes waar alleen vogels, reptielen en insecten leven. Erg bijzonder gebied. Hier leven soorten die nergens anders ter wereld leven. Zo bijzonder is het hier onder het water ook. Omdat het een beschermd gebied is, zijn hier ontzettend veel vissen. Nadat we ons duikpak aangetrokken hadden, konden we het water in. We doken door een grot (de grootste zeegrot van de wereld: The Blue Maomao Arch), best spannend. Vooral omdat je de stroming van de golven erg goed kunt voelen. We hebben scorpionfishes, black angelfishes, zeesterren en mooie gekleurde zeeslakken gezien. Ook waren er in de rotsen murenen met enge tanden te zien. We zagen een grote pijlstaartrog van wel 1,5 meter! Het meest bijzondere vond ik de school vissen waar ik midden in zwom, honderden waren het er! Echt magisch! Overal waar ik kon kijken waren vissen! Terug op de boot vertelde de schipper over de eilanden en de geschiedenis er van. Na een uur gingen we terug de zee in voor een tweede duik, nu in de Labrid Channel. Hier doken we tegen een hele sterke stroming in (drift diving), waardoor we contine laag bij de bodem moesten blijven. Dit was een erg leerzame duikervaring en deze was net zo mooi als de eerste, we zijn bij beide duiken 60 minuten onder water gebleven. Het was fantastisch en we hadden het voor geen goud willen missen. Na de duiken hebben we in 3uur naar Auckland gereden, zodat we dat morgen niet hoeven te doen. We hebben een mooie staanplaats bij een boerderij aan zee gevonden.

1. Tom:
    4 december 2016
    Gaaf jullie verhalen te lezen❤️!