Clare- & Barossa Valley

3 maart 2018 - Barossa Valley, Australië

Vandaag woensdag 28 februari  worden we heel relaxed wakker in Brinkworth. Tegen 10:00 uur vertrekken we richting de Clare Valley, een wijnregio in South Australia bekend om haar Riesling. De weg ernaar toe is omgeven door droogte en net geoogste graanvelden. Een van de meest deprimerende landschappen die je kan bedenken. We zijn onderweg naar het toeristeninformatiecentrum wanneer we de Mad Basterd Wines wijngaard passeren. We worden aangetrokken door het artistieke logo, dus besluiten hier een kijkje te nemen. De oprijlaan is erg mooi met allemaal overhangende bomen. Het is rond elven als we onze eerste wijn proeven. Een beetje vroeg, maar we zijn tenslotte op vakantie. De wijn is prima, maar verder niet heel bijzondere. De kunst daarentegen is mooi. Na een aantal wijn te hebben geproefd en een leuk gesprek met de eigenaresse rijden we verder naar het stadje Clare. In het Visitor Centre krijgen we een kaart van de regio met alle wijnhuizen. De eerstvolgende wijngaard is "Shut the Gate Wines". Een heel mooi ingericht wijnhuis en ook hier proeven we een aantal wijnen. We krijgen zelfs wat te eten bij het wijnproeven. De volgende stop is Sevenhill Wine. Een oud wijnhuis dat oorspronkelijk altaarwijnen maakt. Vandaag de dag is nog steeds tweederde van hun afzet voor kerken en ze voorzien bijna alle kerken in Australië en Zuid-Oost Azië van wijn. Al deze wijn wordt door een priester die voor dit wijnhuis werkt gezegend. Daarnaast hebben ze ook commerciële wijn, die overigens erg lekker is. We kunnen over het hele terrein rondlopen. Er is een kerk en ook een museum. Erg interessant allemaal en een keer wat anders dan een gemiddeld wijnhuis. Vervolgens rijden we een mooie route naar Mintaro. Onderweg komen we langs Pikes Wines. Hier proberen we alleen de Riesling en bekijken we de kunst. Ook is hier een bierbrouwerij waar Loes de Kriek probeert, maar deze is verre van de maatstaven die wij kennen. Daarna kwamen we in Mintaro en hebben we wijn geproefd bij Reilly's Wines. Het laatste wijnhuis wat we in Clare Valley hebben bezocht was Taylors wines. Ook hier hebben we verschillende soorten Riesling geproefd en een Shiraz vers uit een wijnvat. Dit was erg bijzonder en heel lekker!

Toen zijn we in ongeveer een uurtje naar de Barossa Valley gereden. Voor kerst kregen we van Mick en Davina een exclusieve wijn, een Henschke, dus we wilden per sé naar deze wijnmaker die in deze regio ligt. Alle wijnen waren hier super lekker en ook erg prijzig. De top of the range flessen waren rond de 800 dollar. Deze waren normaal niet voor de proeverij, maar ze hadden er toevallig één open van V.I.P.-tour. Hadden wij even geluk! Uiteindelijk hebben we hier een fles witte wijn gehaald die heerlijk samenging met ons kipgerecht voor deze avond. Na het avondeten kwamen we met een Amerikaans stel aan de praat, die op dezelfde overnachtingsplek als ons staan. Ze vertelden dat ze bij een roadhouse in de buurt van Broome hadden gewerkt en al snel komen we erachter dat we deze mensen al eerder hebben ontmoet. In augustus toen we bij dit roadhouse naar werk vroegen, vroegen we dat aan haar. Zij herinnerde zich dat nog heel goed want het was toen haar eerste werkweek. Wat grappig dat we elkaar na bijna zeven maanden helemaal aan de andere kant van Australië opnieuw treffen. We lagen alle vier helemaal plat van het lachen.

Het is vandaag al donderdag 1 maart, wat gaat de tijd snel. Precies een jaar geleden gingen we samenwonen met Erik en dat voelt als eergisteren. Zo bizar! Wolf Blass is vandaag de eerste wijnmaker die we bezoeken. Dit is een groot wij huis, een internationale speler.  Het is hier super mooi ingericht. We hebben hier alleen de gold labels geproefd, want deze zijn alleen hier te verkrijgen. Vervolgens hebben we een mooie route gereden en zijn we gestopt bij Hentley Farm, een exclusief wijnhuis en restaurant. Alles is hier erg mooi, maar we proeven hier niets. Daarna rijden we naar Seppeltsfield. Een wijnmaker met een heel groot complex. Er is hier een kunstgalerij, een hele grote tuin waar je kan picknicken, een wijnproeverij, een restaurant en vele andere dingen. Het is super mooi ingericht. We proeven hier zes verschillende wijnen en een karamellikeur. Erg lekker allemaal. We besluiten om hier te gaan lunchen, bij restaurant Fino om precies te zijn. Voor Loes de Peking Eend en voor Tom een Angus biefstuk. Natuurlijk allemaal met bijpassende wijn. Via een mooie route door alle wijngaarden rijden we naar Appellation, maar helaas is deze volgeboekt voor diner voor de komende twee dagen. We vervolgen de mooie route en stoppen bij Artisans of Barossa, een wijnproeflokaal van zes verschillende kleine wijnmakers uit deze regio. Heel leuk, en vooral erg lekker. Ook is in ditzelfde gebouw het restaurant: Harvest Kitchen. We worden lekker gemaakt en reserveren voor morgen. Wij rijden daarna terug naar onze overnachtingsplek in Angaston. In dit dorpje is ook een wijnproeflokaal: "De Taste of Eden". De Eden Valley is onderdeel van de Barossa Valley, maar is het hoger geleden deel. Het is hier continue vijf tot tien graden koeler, waardoor je andere smaken krijgt. In dit proeflokaal doen we een proeverij van al deze wijnmakers. Erg leuk en vooral lekker. Dit is voor vandaag onze laatste alcoholconsumptie en maken daarna ons avondeten.

Vrijdag 2 maart starten we met Yalumba, het grootste familiebedrijf van de regio. Het complex is prachtig. Het proeflokaal is mooi ingericht, buiten is alles perfect ingericht, er is een soort kasteel, een hoge toren en een wijnvatenfabriekje. Erg leuk om dat proces ook eens te zien. Bij Yalumba hebben een wijnreis gemaakt van verschillende wijnen. De Old Bush Vine Grenache uit 2017 vonden wij veruit de lekkerste! Vervolgens zijn we via een mooie route naar Tunanda gereden. Onderweg stopten we bij de Menglers Hill Lookout, waar we een mooi uitzicht over de Barossa Valley hadden. Daarna waren we onderweg naar het Visitor Centre in Tunanda, maar werden verleidt door het mooie kleine oude huisje van Seabrook Wines. Hier hebben we een aantal wijnen geproefd en vonden de Merchant Barossa Valley Shiraz uit 2012 erg lekker. Bethany Wines lag niet veel verderop en was onze volgende stop, waar we allebei erg genoten van de Gen 6 Shiraz Cabernet uit 2011. Daarna hebben we een kijkje genezen bij een enorm kasteel: Chateau Tunanda. Ook hier hebben we natuurlijk wijn geproefd. De locatie was erg mooi, maar wij vonden de wijn niet heel bijzonder. Na dit vierde wijnhuis dan toch echt naar het Visitor Centre gegaan. Daar adviseerden ze ons om Pindarie Wines, St. Hallet, Rockford Wines, Grant Burge en Charles Melton Wines te bezoeken. Bij Pindarie Wines hadden we een heel mooi uitzicht over de wijnvelden en kijk op de heuvels. De Shiraz Western Ridge uit 2016 vonden we allebei verrukkelijk bij Pindarie. Daarna zijn we naar St. Hallet gereden en vonden twee verschillende Shiraz hier heel erg lekker: de Duo Barossa Shiraz uit 2015 en de Old Block Shiraz uit 2014. Daarna hadden we nog maar drie wijnhuizen te gaan voor vandaag. Onze eerste stop was Rockford Wines. Vandaag was hier hun jaarlijkse release, dus het was heel erg druk. Zo druk dat er een lange rij stond om te proeven. We besloten om later terug te komen en eerst naar Grant Burge te rijden. Loes had van Ian en Kelly een fles champagne van Grant Burge voor kerst gekregen die we erg lekker vonden, dus we waren benieuwd. Wat we hier niet hadden verwacht, maar we vielen hier voor de rosé: de Pinot Rosé Dry Style uit 2017. Na dit wijnhuis zijn we naar Charles Melton gereden waar we The Kirche Shiraz uit 2016 en de Nine Popes uit 2015 erg lekker vonden. Daarna hebben we onze wijntour voor vandaag afgesloten bij Rockford Wines. Het was inmiddels minder druk en we werden meteen geholpen. Ze waren overal aan het werk om wijn te produceren, een leuk proces om te zien. Eerst proeften we een aantal gewone wijnen en vervolgens hun nieuwe release. Deze was verrukkelijk, echt lekker! En ook hadden ze hier een hele goede rode champagne gemaakt van Shiraz. Rode champagne is iets typisch uit deze regio en noemen ze hier hun ontbijtdrank. Op feestdagen drinken ze dit serieus met hun bacon en ei. Raar volk die Australiërs. De dag sluiten we af bij Harvest Kitchen, waar we kiezen voor de optie: "Feed me like a Barossan". Daarbij leg je de keuze van de gerechten volledig in handen van de chef en ervaar je hoe het is om te eten als een echte local. Natuurlijk gepaard met de juiste wijn. Op ons menu stonden: Desembrood met kruidenboter, gemixte olijven, huisgemaakte Labneh met kruiden en duqqa als voorafje. Toen kregen we aubergine met saffraan, tomaten en kruiden en een salade met Barossa-kaas (natuurlijk on the side voor loes), vijgen en parmaham. Vervolgens werden truffels op een gerookte witte bonen puree geserveerd en een krokant gebakken kip met Harissa-mayo. Natuurlijk werd het afgesloten met dessert: een gezoute karamel sundae ijsje met toffee popcorn en witte chocolade panna cotta met gegrilde perzik. Het was de hele avond smullen en aan het einde van de avond zitten we echt heel erg vol!

Op zaterdag 3 maart sluiten we onze dagen in de Barossa af met een paar goede kleine authentieke wijnhuizen. Voordat we dat doen gaan we eerst naar de lokale boerenmarkt en Maggie Beer's Farm shop. Hier produceren en verkopen ze heel veel lokale drank en voedsel. Allemaal van die dingen wat je graag in huis wil hebben, zoals kruiden en sauzen. Er is een mooie wandeling om de vijver waar schildpadden inzwemmen en veel watervogels omheen zitten. Na Maggie Beer's Farm Shop gaan we niet meteen naar de kleine authentieke wijnhuizen. Eerst gaan we naar een reuze speler in de internationale wijnmarkt: Jacob Creek. Iedereen kent het wel en is ook te verkrijgen bij alle supermarkten in Nederland. De oprijlaan is al een paar kilometer en het complex is gigantisch, maar oerlelijk. Het is een modern gebouw en als we niet anders wisten had het ook een software bedrijf kunnen zijn. Totaal geen ziel en gebouwd op massatoerisme. Hadden we vooraf wel gedacht, maar we wilden het toch zien. Vervolgens zijn we dus op de kleine tour gedaan, naar wijnhuizen die hun wijn zelfs niet in Australische drankwinkels verkopen. Het eerste wijnhuis is Kellermeister wat heel mooi op een heuvel is gelegen. We kijken dus mooi over de wijnvelden uit. De wijn is hier lekker, vooral de: Whiskers Grenache uit 2014 en de Firstborn Shiraz uit 2012. De volgende stop is Barossa Chateau, een heel mooi wijnhuis met een hele mooie rozentuin eromheen. De tweede grootste ter wereld en is geopend door de Engelse Koningin. De barvrouw beval het iets verderop gelegen Chateau Yaldara aan. Hier hebben we bijna alle wijnen geproefd ook de portsoorten. Normaal zijn we hier geen fan van, maar deze kun je haast niet niet lusten. We hebben hier een fles rosé gekocht, de beste die we ooit hebben gehad. Na dit wijnhuis rijden we nog naar de Whispering Wall geweest. Dat is een dam in het Barossa Waterreservoir van 140 meter lang die licht gebogen is. Het grappige is hier dat als een van de twee personen naar de overkant loopt, dan kun je naar elkaar toe fluisteren. Heel leuk, dus natuurlijk hebben wij even met elkaar in het Nederlands lopen smoezen. Daarna zijn we richting Adelaide gereden, daarover in een ander verhaal meer.

1. Harriet:
    18 maart 2018
    Bijzonder dat er een wijnhuis is dat speciaal altaarwijn maakt èn dat er zelfs een priester werkt om de wijn te zegenen!