The Flinders Range

27 februari 2018 - Flinders Ranges, Australië

Op maandag 26 februari is het dan zover, we hoeven nog maar iets van honderd kilometer naar de civilisatie: de stad Port Augusta. Alhoewel het met dertienduizend inwoners geen stad is, voor ons is dat het na een maand in de woestijn wel. Port Augusta is het knooppunt waar de Eyre Highway (de Nullarbor) vanuit de westkust en de Stuart Highway vanuit het noorden samenkomen. Vanaf hier is het nog 307 kilometer naar Adelaide, de hoofdstad van Zuid-Australië en de vijfde grote stad van het hele continent en ongeveer 170 kilometer kilometer naar de Flinders Range. Dit gebergte is onze volgende bestemming.

Na onze water- en voedselvoorraad weer te hebben aangevuld vertrekken we naar de Flinders Range. Onderweg hier naartoe komen we langs de historische dorpjes Quorn en Hawker. Aangekomen bij de Flinders Range gaan we naar de Wilpena Pound waar we de Wangara Lookout wandeling lopen van 9 kilometer. We lopen langs de Wilpena Beek en komen uit bij de Hills Homestead. Vanaf hier lopen we de heuvel op naar de twee uitkijkpunten. Het uitzicht valt vies tegen! De enige meerwaarde van deze wandeling waren eigenlijk de tientallen kangoeroes die we overal zagen schuilen onder de bomen. Alle mooie en lange wandelingen zijn tijdens de zomermaanden gesloten in verband met het warme weer om mensen te beschermen tegen uitdroging en bosbranden.

We hadden na deze wandeling nog wat tijd over en besloten om een hele mooie off-road route te rijden langs gebergten en door kloven. Om precies te zijn de Bunyeroo Gorge en de Brachina Gorge. De weg leidde ons dieper en dieper een dal in. Overal om ons heen waren enorme rotsen en we werden omringd door gebergten. Iedere tien minuten kwamen we langs een uitkijkpunt die over de bergen en het dal heen keken. Dit gebergte is duizenden jaren oud en overal staan informatieborden over het soort gesteente waar we langs komen en er staat bij hoe oud ze zijn. Erg interessant. In het diepste punt van deze weg, rijden we door een kloof! Het is prachtig en we genieten van alle robuuste enorm hoge rotswanden om ons heen. Ook is er veel wildlife te zien waaronder een yellow-footed rock wallaby, die een gestreepte staaft heeft! Heel bijzonder! Via de Moralana route, door de bergen, zijn we naar onze camping gereden.

De volgende dag hebben we de Rawnsley Bluff wandeling gelopen. Na een steile klim waren we boven en hadden we een mooi uitzicht over de regio. Het uitzicht was niet heel spectaculair, maar de wandeling was uitdagend. Na de wandeling zijn we rond de middag terug gereden naar Port Augusta en vanaf daar naar een camping in Brinkworth gereden. Vanaf hier kunnen we morgen mooi naar de wijnregio Clare Valley.