Een droom komt uit: Orka's in de Bremer Canyon

3 februari 2018 - Bremer Bay, Australië

Vandaag worden we vroeg wakker in Bremer Bay. We zijn hier speciaal voor iets heel bijzonders. Zo'n anderhalf uur varen van de kust, in de Zuidelijke Oceaan, is hier namelijk de de Bremer Canyon, een kilometer diepe kloof onder water. Dit gecombineerd met een warme en koude golfstroom die hier elkaar kruizen, zorgt ervoor dat hier van eind januari tot eind maart een heel bijzonder zoogdier is te vinden: de Orka. Wij zijn dus in de juiste tijd van net jaar in Bremer Bay. Het is een dure tour, maar aangezien het een droom van ons is om dit dier in het wild te zien, besluiten we het toch te doen!

Om 07:30 uur melden we ons in het kleine haventje van Bremer Bay en tegen 08:00 uur vertrekt onze boot. De tocht naar de Bremer Canyon toe is heel erg ruig en de boot gaat als een gek op en neer over de golven van minstens drie meter hoog. Gelukkig zijn er maar 16 passagiers aan boord, want meer dan de helft wordt zeeziek.  Halverwege de tocht naar de kloof, komen we een hele grote groep dolfijnen tegen die om de boot blijven zwemmen. Geweldig!

Bij de kloof aangekomen gaan we op zoek naar de orka's. Na een aantal minuten zoeken zien we in de verte water/lucht in de lucht gespoten. De boot gaat erop af, maar we zien het niet meer. Even later spotten we allemaal dierlijke oliën in het water. Volgens onze gastvrouw is dat een teken dat orka's aan het jagen zijn geweest en een prooi hebben gevangen. We moeten dus goed om ons heenkijken.

Dan zien we ze! Het is een magisch moment om deze reuzen, die zes tot acht meter kunnen worden, boven water te zien komen! Wat een ongelofelijk grote en mooie dieren. Ze zwemmen met z'n drieën en ze zijn erg snel. Al snel zijn ze uit ons zicht verdwenen, en de gastvrouw verteld dat ze aan het jagen zijn. Orka's kunnen een snelheid van 50 kilometer per uur bereiken als ze jagen en ze veranderen erg snel van richting. Toch probeert onze kapitein de orka's te volgen en we schieten over de woeste golven heen! Na ongeveer tien minuten hebben we ze weer in het zicht. We kijken onze ogen uit terwijl we getuige zijn van hun jacht. Dit jagen gaat uren door en zo nu en dan mogen we enkele minuten van het schouwspel meegenieten. We zien ze dan snel hoog uit het water springen.

Rond 14:00 uur zit de jacht er op en is het speeltijd. De familie kwam tezamen en we telden er acht! Er was ook een baby in het gezin, die zwom tussen alle volwassen orka's. Ze kwamen recht op onze boot af en nu zagen we pas hoe reusachtig deze jagers zijn! We zien de orka's over de golven surfen en ze schieten recht onder onze boot door! Adembenemend! We stonden te trillen op onze benen van de adrenaline. Het is mooi om te zien hoeveel zelfvertrouwen deze alpha predators hebben, want ze weten dat niemand ze wat kan doen dus ze zijn niet bang om dichtbij de boot te komen. Ze vallen zelfs de grootste haaien en walvissen aan, dus ze staan helemaal aan de top van de voedselketen. Voldaan en met een onvergetelijke ervaring rijker, keren we terug naar het vaste land. Waar Tom blij is dat hij weer met beide benen op de stabiele ondergrond staat. We rijden direct weg uit Bremer Bay, waar verder eigenlijk niet zoveel te doen is. Vlak voor etenstijd komen we aan bij onze overnachtingsplek halverwege Fritzgerald River National Park.

1. Lizan Elias:
    10 februari 2018
    Zo gaaf!!
  2. Willem en Yvonne:
    10 februari 2018
    Geweldig om mee te maken en wat een prachtige foto's ,
  3. Harriet:
    11 februari 2018
    Zo te lezen zijn jullie niet zeeziek geworden; bijzonder!
    Kun je er echt van genieten!
  4. Ronald:
    12 februari 2018
    Weer een geweldig verhaal en prachtig dat jullie dit met eigen ogen mogen aanschouwen!