Noosa and the Sunshine Coast

21 mei 2017 - Noosa Heads, Australië

Het heeft de hele nacht geregend, dus we kunnen heerlijk uitslapen, omdat het niet zo warm is. Na een ontbijtje, rijden we naar de Sunshine Coast, maar deze regio deed z'n naam niet echt eer aan. Het kwam hier met bakken uit de lucht. Ons plan om via de kust naar Noosa viel in duigen.

Vol goede moed gingen we daarom als echte toeristen naar het Tourist Information Office wat Tom en Loes dan als alternatief in deze normaal zonnige regio konden doen. We werden geattendeerd op de Australian Zoo en Sea Life, maar daar hadden we niet zo'n trek aan. Een andere optie was om de Hinterland Route te doen, de Black All Range Tourist Drive. Dit was een route door de bergen met mooie uitzichten over valleien, de Glass House Mountains van de andere kant en leuke pittoreske dorpjes. We vertrokken naar het eerste uitkijkpunt, Mary Cairncross Scenic Reserve. We hadden natuurlijk kunnen weten dat we helemaal niet zouden kunnen zien, omdat het regende. Hoe hoger we kwamen, hoe mistiger het ook werd. Wel hing er in het gebouw een foto van hoe het uitzicht zou moet zijn geweest, die hebben we dan maar even opgeslagen in onze herinnering. We reden verder naar Gardner's Falls. Na een korte hike, bleek dat deze niet zo bijzonder was. Tijdens het rijden, trokken af en toe de wolken weg en zagen we de mooie uitzichten over de valleien. Echt prachtig!! Ons beeld dat we vooraf hadden van Australië dat het alleen maar strand of een vlakke dorre bende was, werd wederom onbevestigd. Ons Australië-avontuur wordt mooier en mooier. Na een paar stops en een eindje rijden, komen we aan in Montville. Een van die pittoreske dorpjes. Het is ontzettend authentiek met hele mooie gezellige huisjes. We lopen door de hoofdstraat, gaan een hofje in en stuitten op een oud Hollands koffietentje "Waffel On". Op de menukaart staan onder andere  "poffertjes", "coffee with appeltaart and whip cream", "stroopwafel", "kroket" en natuurlijk "frikandel". Heel grappig dat de menukaart Engels was Nederlandse benamingen er tussendoor. Nou zien we deze kraampjes wel eens vaker, dan blijken het gewoon Aussies te zijn, maar deze keer was het een wat ouder stel uit Deventer. Na een korte leuke small talk besloten we voor de eerste keer in zes maanden, iets typisch Nederlands te bestellen. Voor de mensen die Loes kennen, die kunnen wel raden wat ze nam...... Een appeltaart natuurlijk!!!! En Tom moest natuurlijk de vette happen uit proberen. Ze maakten alle zoetigheid zelf en vers en lieten de kroketten maken door een Hollandse bakker in de buurt. Het was verrukkelijk. Kan menige snackbar in Nederland nog een puntje aan zuigen. Het regende de hele dag, dus eigenlijk was dit tentje het hoogtepunt van de dag. We kwamen aan op de freecampsite, waar we tijdens het koken aan de praat kwamen met Bram en Anja, een Nederlands stel die ook een wereldreis maakt. Er was geen zitplek meer en zij boden aan om bij hen aan het kleine tafeltje te komen zitten. Uit dit aardige aanbod vloeide een hele gezellige avond. Na net eten kwam de wijn op tafel. Het was echt gezellig en we hebben de hele avond gepraat, van 18:00 uur tot 23:30 uur. We konden elkaar ook heel veel tips geven en mooie verhalen vertellen, want zij maken precies de omgekeerde route van ons, startten in Azië, via Australia naar Nieuw-Zeeland.

De volgende ochtend, 20 mei, was het droog en scheen het zonnetje. We kwamen Bram en Anja bij het ontbijt weer tegen en besloten samen naar een markt in Eumundi te gaan. Het was een heel gezellig marktje met veel kunst, spiritualiteit, kleding, hebbedingetjes en eten. Na een uurtje of twee over de markt te hebben gelopen, bleek dat we allebei naar Noosa wilden, dus besloten we samen te gaan. We gingen naar het Noosa National Park, waar we de Coastal Track liepen. Ons doel was om de Koala te spotten. Na zoeken in vele eucalyptusbomen, gaven we de moed op. Voor ons vandaag geen Koala, maar dat mocht de pret niet drukken. We liepen over prachtige kliffen, zagen mooie stranden, wilde golven die op rotsen klapten, surfers die hun knappe trucs deden, een schildpad en als klap de de vuurpijl een hele colonne dolfijnen!!! Na het park vervolgden we onze weg naar de Laguna Lookout, waar we een mooi uitzicht hadden over Noosa. Hier kookten en aten we (het voordeel van een mobiele keuken) en keken we de prachtige zonsondergang. De zon gaat hier overigens echt snel onder. Zo hangt die boven je en een flits later is die onder, heel bizar. We vervolgen onze weg naar een drankwinkel, halen nieuwe wijn en hebben wederom een gezellige avond met z'n vieren.

Zondag ochtend, 21 mei, komen we natuurlijk Bram en Anja weer tegen tijdens het ontbijt. We besluiten de dag nogmaals samen door te brengen en rijden naar Devil's Kitchen, een heel mooi strand met ruige kliffen en rotsen gelegen in Noosa National Park. Na een tijdje naar de golven te staren, zien we wederom dolfijnen!! Wat hebben we toch een geluk. Vooral omdat we er in Nieuw-Zeeland zo vaak naar hebben gezocht zonder resultaat. We nemen een kijkje in het stadje Noosa, dit is een gezellige straat met veel restaurantjes en leuke winkeltjes. Ook ligt het aan het strand waar een food festival gaande is. De gerechten zijn helaas iets boven ons budget.. $120 gemiddeld, dit doen we dus maar niet. Hierna bekijken we de Noosa River, er staan hier gigantische huizen en iedereen heeft hier een boot! Dat verklaart de prijzen van het food festival. Hierna scheiden onze wegen. We hebben 2 ontzettend gezellige dagen met Bram en Anja gehad. En zijn erg benieuwd naar de rest van hun avonturen! Dit is echt het mooie van reizen, van mensen die je totaal niet kent, trek je twee dagen op en lijkt ineens of je ze al heel lang kent!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anja:
    7 juni 2017
    Bedankt voor de gezelligheid! We hebben het heel leuk gehad!