The Road to Sydney

17 februari 2017 - Darling Harbour, Australië

Na het inleveren van onze huurauto op Melbourne Airport gaan we met de Skybus naar Melbourne Centraal. Vanuit daar pakken we de trein naar een ander verhuurbedrijf, een uur vanaf het centrum. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld en jullie denken vast waarom huur je niet gewoon één auto/camper bij één bedrijf en rijd je daarmee van Melbourne naar Adelaide, terug naar Melbourne en door naar Sydney. We zullen jullie ons geheim vertellen, waar we goedkoop auto's kunnen "huren". We doen namelijk allemaal relocations, waardoor we voor één tot vijf dollar per dag een auto/camper kunnen huren. Met een relocation moet je een auto terug brengen naar een andere locatie.

Aangekomen bij het verhuurbedrijf hebben we wat probleempjes met onze creditcard, maar dat is al snel opgelost. We krijgen een enorme camper mee van vier meter hoog, ruim twee meter breed en zeven meter lang. Het is handgeschakeld en het is een camper uit 1995.. Oud ding dus!!!!

Eenmaal op de weg voel ik me net een vrachtwagenchauffeur, en met al die heuvels en stoplichten is het ook niet makkelijk rijden. Het is echt even wennen, je trekt niet snel op, je bent groter dan normaal, lastig in de spiegel kikken, maar na een tijdje ben ik helemaal gewend en begin ik in te halen, etc..

Vandaag moeten we ruim 600 kilometer rijden richtig Canberra. Nou denken jullie natuurlijk ah, dat is 4 a 5 uurtjes rijden.. Normaal gesproken in Europa, klopt dat. Zij het niet dat je in Australië op de snelweg maximaal 100 kilometer per uur mag, en vaak zelfs 60 tot 80, veel wegopbrekingen en iedereen de toegestane snelheid rijdt en je dus ook niet in kan halen. Nja, niet dat je dat zou willen als het zou kunnen, want er staan echt heel veel flitsers en er zijn veel trajectcontroles. Enkele kilometers te hard kost je zo een paar honderd dollars.

Maargoed, de eerste dag rijden we dus ruim 9 uur en we zijn ook echt gedwongen om na 20:00 uur, tijdens zonsondergang, te stoppen, want daarna wordt het gevaarlijk met overstekende kangaroos. De eerste dag rijden hebben we alleen maar snelweg gezien en we hoefden alleen maar rechtdoor. Erg saai!!!! Gelukkig hebben we echt een villa op wielen, dus we vermaken ons aardig op de overnachtingsplek. Gezellig kaarten in de auto en in alle rust koken. Op het toilet spotten we een enorme  van wel 10 centimeter, echt een joekel van een spin!!!!

De volgende dag vertrekken we op tijd en moeten we ongeveer een uurtje rijden richting de kust. Destination, South Durras. Wat hebben we hier een mooi uitzicht over de Stille Oceaan en wat zijn de stranden mooi!!! Hierna rijden we langs de kust verder naar Booderee National Park en de bijbehorende Jervis Bay.

We besluiten om eerst naar het einde van het park te rijden. We bezoeken eerst Governor Head, waar we een prachtig uitzicht hebben op Bowen Island, de Jervis Bay en de oceaan. Daarna vervolgen we onze weg naar Murrays Beach, een prachtig strand, helaas erg druk. Vervolgens gaan we naar Hole in the Wall, Scottish Rocks, Bristol Point, Green Patch (waar we walibi's spotten) en Iluka. Stuk voor stuk allemaal mooie stranden.

We rijden het park uit en rijden naar Huskisson om vanuit een andere view op de Jervis Bay te kijken, wederom fantastisch. We halen hier een ijsje, Loes blij, en rijden naar Kangaroo Valley, waar we overnachten. Na zonsondergang komen heel veel wombats tevoorschijn, een heel bijzonder gezicht om deze wildlife van zo dichtbij te kunnen aanschouwen. En het mooiste is, ze geven geen kick om onze aanwezigheid.

De volgende dag rijden we naar de Fitzroy Falls, een hoge indrukwekkende waterval van 81 meter hoog. Na een korte fotostop rijden we terug naar de kust. Via Kiama, Wollongong en the Royal National Park rijden we door naar Sydney. Onderweg zijn we gestopt voor een strandwandeling en een ice coffee op de top van een berg waar we een mooi uitzicht hadden over de Stille Oceaan en de stranden.

Eenmaal aangekomen in Sydney belandden we in een kleine deceptie. Er was geen hostel meer in de stad met plek voor twee personen. Het enige wat we konden vinden waren kamers van $ 150+ per nacht. Niet ons budget... Dus we waren gedwongen om twee nachten alleen door te brengen, beiden in een ander hostel. We verklappen alvast dat het bij deze twee nachten is gebleven, en we nu een tijdje in Sydney wonen. Hier vertellen we wat over in ons volgende verhaal!

1. Mart Van Blanken:
    24 maart 2017
    mooi verhaal weer jongens!
  2. Bill:
    8 april 2017
    lijkt me een mooi gevoel zo een grote bak besturen. paar kleine set backs maar dat hoort erbij.