Voorbereiden van de Savannah Way en het begin ervan

1 juli 2017 - Innot Hot Springs, Australië

Vandaag vrijdag 30 juni bereiden we de Savannah Way voor. Deze weg is van Cairns naar Broome, dus van noordoost naar noordwest Australië en beslaat 3600 kilometer. Wij willen van Atherton (vlak bij Cairns) naar Katherine, naar Darwin, terug naar Katherine en vervolgens via de Gibb River Road naar Broome. Een heel groot gedeelte is ongeasfalteerd, veelal gravel- en zandweg. Tijdens deze weg is er gelimiteerd telefoonbereik en brandstof. Kortom, de ultieme outbackervaring. We hebben dus laatst de auto al een servicebeurt laten ondergaan, we hebben al 60 liter aan extra benzine op het dak en hebben genoeg watervoorraad in de auto mochten we stranden. Nu moeten we dus vooral onze bezienswaardigheden plannen, want er zijn heel wat parken onderweg. Ook halen we auto onderdelen en vullen we de gasfles bij. Vandaag staat er verder niet zoveel op de planning. We rijden alleen een paar kilometer richting Atherton.

De volgende dag, zaterdag 1 juli, gaat het avontuur beginnen. Om 08:00 uur staan we al voor de supermarkt van Atherton waar we groots inslaan. Hier is de laatste grote, vooral betaalbare supermarkt, want in die afgelegen plaatsen betaal je met gemak vier a vijf keer zoveel. We zijn dus echt aan het hamsteren haha!! Ook heb ik een nieuwe simkaart gekocht. Telstra is namelijk de enige provider die eventueel bereik heeft op afgelegen gebieden. Nadat we de tank hebben volgegooid gast het avontuur dan echt beginnen. We rijden van Atherton richting Mount Surprise, bijna tweehonderd kilometer. We komen langs Ravenshoe, het hoogst gelegen dorpje van Australië en iets verder zijn natuurlijke warmwaterbronnen, de Innot Hot Springs. Hier baden we een uurtje, en af en toe brand je echt je lichaam aan de hete stoom die spontaan omhoog komt. We vervolgen onze tocht en waar we onze weg startten in de bergen en regenwoud, wordt het als maar vlakker en dorrer. Onderweg zien we termietenheuvels van wel anderhalve meter hoog en breed en het zand wordt roder en roder. Het Outback avontuur is begonnen.....

1. Benno:
    2 juli 2017
    Onwezenlijk fantastisch. Hou de auto heel in de outback please, ik kan jullie niet redden met mijn Golf.
  2. Harriet:
    2 juli 2017
    Spannend hoe dit avontuur verloopt!
  3. Willem en Yvonne:
    2 juli 2017
    Wat een spannend verhaal, het lijkt wel of ik een boek lees, ben dan ook zeer benieuwd naar het vervolg.
  4. Mart Van Blanken:
    3 juli 2017
    super super gaaf! heel veel plezier :-)
  5. Gerrie:
    14 juli 2017
    Geweldig geniet ervan hele mooie verhalen!!