Op de fiets wijn proeven in de Marlborough Region

7 januari 2017 - Renwick, Nieuw-Zeeland

We schrikken wakker om 8:45 uur, voordat we wijn gaan proeven moeten we eerst om 09:00 uur fruitplukken, dus we verslapen ons lekker op onze eerste werkdag sinds twee maanden. Toch melden we ons netjes om 09:00 uur en we krijgen te horen dat we eerst 6 bakjes frambozen mogen plukken en daarna 6 bakjes zwarte bessen. Tjongejonge wat zijn die frambozen moeilijk te vinden! En dan vind je er eindelijk een, valt ie kapot in je hand! Nu begrijpen we waarom ze zo duur zijn! Na twee uur zijn we klaar.

We lopen vanaf de Pot Shed naar de overkant van de straat, waar je fietsen kunt huren. De mevrouw van het verhuurbedrijf dacht dat we niet konden fietsen en gaf ons een uitgebreide uitleg over het gebruiken van een fiets. We kregen een helm (dat is verplicht hier) en een kaart met alle wijnboeren in de omgeving erop. Ook kregen we een stempelkaart, als we 5 verschillende stempels hadden verzameld, kregen we bij het inleveren van onze fietsen een gouden medaille! Daar gingen we dus voor.....

We gaan van start. Het eerste wijnhuis, Whitehaven, is gelegen naast het fietsverhuurbedrijf. We kregen 5 verschillende soorten wijnen en ze smaakten allemaal lekker! Onze volgende stop was een champagne boer, No 1 Family Estate, één die onze mening over champagne op een erg positieve manier heeft bijgesteld. Wat een lekkere champagne was dit! Daarna gingen we nog naar Giesen, Wairau River, Framingham, Bladen, Gibson Bridge, Allen Scott en Hunters. En nog vier waarvan we de naam niet meer weten. Je kunt je voorstellen dat we eigenlijk niet meer hadden mogen fietsen. Extra bevestigd doordat Loes van de fiets afviel. De medaille was dubbel en dwars binnen! Het was een erg gezellige middag met prachtig weer en veel verschillende wijnhuizen, van grote commerciële tot hele kleine. De meeste wijnhuizen waren gespecialiseerd in Sauvignon Blanc en Pinot Noir, doordat ze in Marlborough een klimaat hebben met warme dagen en koude nachten. Toch zijn er ook een aantal wijnhuizen die ook andere wijnsmaken hebben. 'S avonds wilden we nog een klein feestje in het hostel maken met de rest, maar beiden waren we te moe en stiekem een beetje dronken, dus we vielen al om 21:30 uur in slaap. Zo'n dag fietsen en wijn drinken is echt vermoeiend!

1. Bert en Jet:
    11 januari 2017
    Lijkt ons ook leuk, dat fietsen en wijn drinken en dat je daar moe van wordt......watjes. Jullie zijn ook niks gewend,ha,ha!