Lake Taupo, Waikato River, Aratiatia Dam & Rapids and Huka Falls

7 december 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Na een heerlijk gratis nachtje op de freedom campsite aan het strand van Napier aan het eind van de ochtend vertrokken richting het stadje Taupo en het bijliggende Lake Taupo. Het is het grootste meer van Nieuw-Zeeland en heeft dezelfde oppervlakte heeft als Singapore (622 km2), mega groot dus! De weg van Napier naar Taupo, was hoe kan het ook anders, erg heuvelachtig en had veel bochten. Over 150 kilometer deden we dus ruim drie uur.

Eenmaal aangekomen in de Taupo regio, gingen we als eerst naar de Aratiatia Dam. Een dam die het water van de Waikato River (de langste rivier van Nieuw-Zeeland) tegenhoudt en 25% van alle energie van Nieuw-Zeeland opwekt. Daarvoor gaat de dam drie of vier keer per dag open. Dit is een enorm spektakel. Eerst gaan er 8, 5 en 2 minuten ervoor en bij het begin sirenes af. Daarna komt er heel snel gigantisch veel water door de openingen van de dam. Alle natuurlijke waterpoelen worden in rap tempo gevuld, waardoor er van een klein stroompje een gigantisch snel stromende wilde woeste rivier ontstaat, ook wel de Aratiatia Rapids genoemd. Het was erg mooi om te zien hoe snel het waterpeil met meters steeg, waar je voorafgaand nog veel rotsen zag liepen die nu bijna allemaal onder. Dit spektakel was ook het decor voor een scène uit de Hobbit: The Desolation of Smaug. Voor de kenners onder ons, het stukje waar de dwergen ontsnapten in wijntonnen toen ze waren gevangen genomen door de elven.

Na de Aratiatia dam, zijn we doorgereden naar de Huka Falls. Een waterval in de Waikato River een stukje dichter bij Lake Taupo. Voorafgaand aan de Huka Falls stroomt de brede Waikato River door een hele smalle rotsen rivierbedding, waardoor er 220.000 liter water per seconde door de waterval stroomt. Heel erg indrukwekkend om te zien. Vooral omdat het water hier allemaal zo ontzettend helder is en zoveel verschillende kleuren bevat! Echt prachtig!

Niet ver van de Huka Falls hebben we een gratis freedom campground gevonden. Een hele mooie plek aan de Waikato River. Naast ons hadden we Duitsers en Fransen, waar we mee aan de praat kwamen. De Fransen waren een gepensioneerd stel en hij vertelde dat hij in zijn jeugd van Frankrijk naar Nepal had gelift, omdat hij een Hippie was. Zo gaaf om al zijn verhalen mee te maken en de gedachten van deze man te horen. Later gingen zij slapen en hebben we de hele avond met de Duitsers biertjes gedronken.