Paparoa National Park en Hokitika Gorge

16 december 2016 - Paparoa National Park, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen scheen de zon! Het was een prachtige ochtend voor een run over het strand. Dus dat deed ik (zwaarder dan ik dacht door alle kiezelstenen waar bijna mijn hele voet in wegzakte bij elke stap die ik zette).

Naast onze camping begon de Pororari River track, een prachtige wandeling door een tropisch regenwoud en langs een mooie heldere rivier. Het was een erg mooi pad die zelfs door een kleine grot ging. Halverwege de track was er een splitsing, wij namen het bordje loop omdat we dan weer bij onze auto uit zouden komen...
Na twee uur lopen (onder andere over een schommelbrug!) kwamen we inderdaad op een parkeerplaats. Na verbaasd om ons heen te hebben gekeken zagen we onze auto niet. Na nog beter om ons heen te hebben gekeken bleek dit niet onze parkeerplaats te zijn. Het was wel een loop, maar dan moesten we over de weg nog eens twee uur naar onze auto.. We raakten aan de praat met een Zwitsers stel die op de parkeerplaats stonden. We vertelden ze dat het laatste stuk van de track niet zo mooi was, waardoor ze besloten de track via de andere kant te doen (de kant waar onze auto stond) we mochten met ze mee in de auto, alleen ze hadden maar één extra plek, dus Tom moest op het toilet zitten!

Aangekomen bij onze auto reden we naar de Truman Track. We liepen door een mooi stuk regenwoud waarna we uitkwamen bij hele ruige kliffen, het was vloed toen we aankwamen. Dit zorgde ervoor dat de golven keihard op de rotsen klapten! Prachtig.
Onze volgende stop is the Pancake Rocks. Dit zijn door erosie gevormde rotsformaties lijkend op opgestapelde pannenkoeken. Een heel mooi effect. Ook hier gingen we naartoe op een tijdstip dat het vloed was. Hierdoor werden de golven zo hard tussen de gaten van de rotsen geperst, dat het water meters de lucht in werd gespoten. Iedereen die er naar stond te kijken werd nat van het weer neerkomende water. Het geluid wat er vanaf kwam was angstaanjagend. Het was erg toeristisch, maar prachtig om te zien!

We reden naar Hokitika Gorge. Een korte wandeling naar een schommelbrug over een felblauwe rivier. Deze rivier was zo blauw omdat deze afkomstig is van gletsjer water. Hierna reden we door naar Franz Josef, een plaatsje bij de gelijknamige Gletsjer.